Sprawdź, czy klient zaakceptuje twój projekt

Czy jesteś dobrym freelancerem? 4 rady, jak oceniać prace.

 

Niemal każdy freelancer ocenia prace innych i sam jest oceniany. Krytyka ze strony innych freelancerów jest stosunkowo łatwa do zniesienia, a nierzadko potrafi wiele wnieść. Koledzy po fachu dostrzegają inne błędy i mają inne sposoby na to, jak ich unikać.

To, co naprawdę przeraża freelancerów, to krytyka ze strony klienta i jej nieodłączne elementy: niezdecydowanie i propozycje zmian szkodliwe dla estetyki lub UX projektu. Ile razy spotkaliście się z pomysłami w stylu uciekającego kursora albo jaskrawożółtego koloru fontu na stronie?

Problem dotyczy nie tylko koderów, ale również grafików, fotografów, copywriterów – przedstawiciele niemal wszystkich „kreatywnych” branż przed oddaniem pracy mają wątpliwości, czy stworzony projekt jest dość dobry.
Jak właściwie ocenić swoje prace? Poniżej przedstawiamy cztery kluczowe pytania, jakie należy sobie zadać.

Sprawdź, czy klient zaakceptuje twój projekt
Jak dobry jest twój projekt? Rady dla freelancerów

 

Ogólne wrażenie

Zacznijmy od pierwszego wrażenia, jakie robi twoja praca: czy tekst jest łatwy w odbiorze i ściśle trzyma się tematu? Czy aplikacja jest przyjazna w obsłudze? Jakie wrażenie robi grafika, czy komunikuje to, co założył zleceniodawca?

Kolejny krok to analiza zawartości: czy wszystkie informacje, które są konieczne, zostały zawarte? Lekceważenie tej kwestii skutkuje plakatami informacyjnymi, na których brakuje daty wydarzenia czy tekstami sprzedażowymi bez kontaktu z właścicielem marki.

Na koniec oceń wrażenie estetyczne i styl. To pierwsze często zasadza się na szczegółach – doborze kolorów (narzędzia do wybierania kolorów) i fontów (typografia dla grafików). Na końcu upewnij się, czy styl, jaki wybrałeś do projektu, odpowiada grupie docelowej. Aplikacja dla dzieci wymaga innych kolorów i kształtów niż dla dorosłych użytkowników, a tekst branżowy nie idzie w parze z młodzieżowym slangiem.

 

Analiza projektu – grafika, aplikacje mobilne, strony www

Kiedy przystępujesz do analizy projektu, skup się na 6 najważniejszych czynnikach:

  • Layout: czy wszystkie elementy są „na swoim miejscu”? Jak wpasowują się w siatkę?
  • Układ treści: czy zawartość układa się w naturalny i logiczny ciąg?
  • Usability: na ile twój projekt jest przyjazny dla użytkownika? Czy informacji lub przycisków trzeba szukać, czy znajdują się tam, gdzie użytkownik może najłatwiej je zauważyć?
  • Typografia: czy wybrałeś krój pisma, którego styl odpowiada treści komunikatu?
  • Kolor: nie zapominaj o psychologii koloru. Czy barwy, jakich użyłeś w projekcie, korespondują z przekazem całości? Czy całość wpasowuje się w identyfikację wizualną zleceniodawcy?

 

Czy twój projekt zadziała?

Skoro już oceniłeś swoją pracę jako twórca, czas zastanowić się, jak zostanie odebrana przez innych – konkretnie: twoją grupę docelową.

Na początek spróbuj przewidzieć, jak grupa, do której chcesz dotrzeć, zareaguje na rozwiązanie, które zaproponowałeś. Czy elementy graficzne, które umieściłeś w projekcie, są zgodne z jego celem?
Teraz spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie, które strony projektu są najsłabsze i do których masz najwięcej zastrzeżeń. Bardzo często patrząc na swoją pracę dochodzimy do wniosku, że poza jednym „ale” wszystko jest ok – czasem to trochę za długie zdanie, a czasem nie do końca zgrane kolory. Warto nad tym popracować!

Na koniec skoncentruj się na formacie, medium i kontekście, w jakim ma istnieć twoja praca. Weź pod uwagę jej format i ewentualne miejsce eksponowana. Piękna miniatura nie sprawdzi się jako plakat, krój pisma o szeryfach blokowych nie nadaje się do druku książki telefonicznej i nie każda strona www będzie równie funkcjonalna na urządzeniach mobilnych, jak na ekranie komputera.

 

Sprawdź swoją pracę

Na koniec sprawdź jeszcze dwie rzeczy:

  • Brief – czy twój projekt spełnia wszystkie założenia?
  • Ocena końcowa – czy jeśli design spełnia założenia briefu, nadal będzie „działał”?

To ostatnie, chociaż może wydawać się zabawne, jest często największym problemem. Od ciebie jako od projektanta zależy, czy praca będzie efektywna nawet, jeśli zleceniodawca sugeruje użycie na stronie fontu w jaskrawym kolorze po to, żeby był bardziej czytelny.

 

Ocena projektu freelancera – podsumowanie

Dla freelancerów krytyka może być zarówno źródłem inspiracji, jak i największym utrudnieniem w pracy zdalnej. Największą sztuką jest zachowanie zdrowego dystansu i ocena swojej pracy tak, aby nie wpaść w przekonanie o swoim geniuszu z jednej strony, a z drugiej – nie wmawiać sobie, że projekt nigdy nie jest dość dobry.

W ocenie pracy najważniejsze są cztery elementy. Pierwszym jest ogólne wrażenie, jakie wywołują styl i estetyka pracy. Drugi element to uważna analiza części składowych: layoutu, koloru, typografii i spójności pracy.
Jako trzecie oceniamy przewidywaną interpretację przez grupę docelową, a na koniec – zgodność z briefem i oczekiwaniami klienta.
Zastosowanie tej metody pozwoli wam bezstresowo ocenić swoją pracę i tworzyć coraz lepsze projekty!

Zapisz