Koderzy: jak pisać lepszy kod?

W zeszłym tygodniu radziliśmy wam, jak pisać lepszy, czytelniejszy i łatwiejszy w zarządzaniu kod. To często sprawia programistom największą trudność: rzeczy, które dziś wydają się oczywiste i zrozumiałe nie chcą takie być również kilka miesięcy po zakończeniu projektu.

Wyraźna struktura, konsekwencja w nazywaniu zmiennych i metod oraz łatwość wprowadzania poprawek przekładają się na to, jak przyjazny jest twój kod – i dla ciebie, i dla twoich współpracowników.
Dziś zajmiemy się tym, jak poprawić i usprawnić sam proces kodowania.

Koderzy: jak pisać lepszy kod?
Lepszy i bardziej przyjazny kod – 12 rad dla programistów

1. Ogranicz funkcje

Jak mówi popularny programistyczny żart, w każdym małym programie kryje się większy, trzeba tylko dobrze poszukać. Deweloperzy mają tendencję do tworzenia bardziej złożonych rozwiązań, niż są rzeczywiście potrzebne – głównie po to, aby uprzedzić ewentualne potrzeby.

Założenie jest słuszne, cieszy również to, że możesz wykorzystać nabyte umiejętności lub zdobyć nowe. Gorzej, jeśli dodając nowe funkcje wpadasz w pułapkę dopisywania funkcji, które są zupełnie zbędne.

W czasie pracy warto czasem przypominać sobie, jaki jest główny cel projektu i dodawać tylko te funkcje, które służą jego osiągnięciu. Jeśli znasz dokładny rozmiar zbioru, użyj tablic (array). Jeśli funkcja List może wyszukać i zmienić dane, których potrzebujesz, nie wprowadzaj dodatkowo zaawansowanego LINQ. Funkcja będzie rzadko używana? Nie koduj do niej wtyczek.

Nie zawsze to, że możesz coś zrobić, oznacza, że powinieneś. Nie marnuj swojego czasu – najbardziej pracochłonna część, debugowanie, dopiero przed tobą.

 

2. Debugowanie

Jest kod, są błędy. Nie sposób napisać kodu zupełnie pozbawionego pomyłek i błędów, dlatego umiejętności debugowania są naprawdę istotne.
Zoptymalizowałeś kod, zadbałeś o jego czytelność – teraz czas na wykreślenie z życiorysu testowanie za pomocą starożytnej metody prób i błędów.

Pomogą ci narzędzia do debugowania. Oto kilka naszych podpowiedzi:

 

3. Dobry edytor

Edytor pomoże ci zdobywać wiedzę i doprowadzić projekt do końca. Niezależnie od twojego doświadczenia, warto korzystać z edytorów na poziomie kończenia i sprawdzania kodu – najpopularniejsze edytory to Aptana Studio 3, Sublime Text i MonoDevelop.

Edytory przydają się również początkującym programistom: pomagają rozpoznać i nauczyć się syntaks, ale mogą być także stosowane przez zaawansowanych deweloperów do szukania lepszych rozwiązań.
Uwaga: większość edytorów obsługuje wybrane języki.

 

4. Version Control

Może się zdarzyć, że popełnisz naprawdę duży błąd w kodzie i będziesz musiał wrócić do poprzedniej wersji. A co, jeśli błąd wymaga zmian w kilku plikach w bazie, a niektóre z nich zostały zmodyfikowane kilka dni, tygodni lub miesięcy wcześniej?

Powrót do oryginalnej wersji i aktualizowanie kodu przy jednoczesnym debugowaniu? Prawdopodobnie nie masz na to czasu, siły ani chęci. Dlatego właśnie potrzebujesz wersji kontrolnej.

Znajdziesz kilka programów i platform do tworzenia i przechowywania wersji kontrolnych. Najpopularniejszy jest Git, w którym możesz przechowywać dowolną ilość poprawek, tworzyć „gałęzie”, jeśli chcesz poeksperymentować z jakąś partią kodu, śledzić niedawno wprowadzone zmiany i cofnąć je, jeśli będziesz taka potrzeba.

Git powstał z myślą o zespołach programistów, ale sprawdza się także przy samodzielnych projektach, szczególnie tych długoterminowych. Git nie jest najłatwiejszy w obsłudze i wymaga nauki, ale dzięki sporej ilości tutoriali możesz relatywnie szybko nauczyć się, jak z niego korzystać.

 

5. Skup się na jednym

Tak, czasem kodowanie i debugowanie potrafi wyssać z człowieka energię i zostawić psychicznie i fizycznie zmęczonym. Nic dziwnego, że dla niektórych programistów tworzenie prototypów, zanim faktycznie ukończą kod, jest rodzajem ucieczki i odskoczni.
Tworzenie prototypów oczywiście jest potrzebne i przydaje się na dłuższą metę, ale pod warunkiem, że nie służy jako „rozpraszacz uwagi”.

Jeśli chcesz naprawdę odpocząć, zajmij się czymś zupełnie niezwiązanym z pracą – sportem, grami, czytaniem, oglądaniem serialu, na który nigdy nie masz czasu. Nie zaniedbuj równowagi między pracą a życiem!

 

6. Ucz się

W tej dziedzinie dość łatwo jest wypaść z obiegu. Nawet jeśli skończyłeś studia i masz dyplom z programowania, nie stanowi on gwarancji, że bez dodatkowej nauki i rozwoju nadal będziesz pierwszym wyborem dla pracodawców.

Dlatego nie przestawaj się uczyć. Najlepiej praktycznie, programując, a nie teoretycznie z książek. Stawiaj sobie wyzwania: twórz praktyczne projekty, które wymagają większej skalowalności – to zmusi cię do bardziej efektywnego myślenia.
Odkrywaj i ciesz się procesem twórczym – praktyka to podstawa w programowaniu. Im więcej kodu piszesz, tym lepszym programistą się stajesz.

 

Jak pisać lepszy kod? 12 technik dla programistów – podsumowanie

Dla niektórych najtrudniej jest zacząć pracę nad programem, a potem „idzie z górki”. Dla innych najtrudniej jest „postawić kropkę nad i”. Wielu programistów pracuje, jakby nie chciało rozstać się z projektem: dodają nowe funkcje, rozbudowują program, a potem tworzą prototypy.
Dla innych z kolei najbardziej czasochłonnym etapem jest debugowanie.

Chociaż trudno oprzeć się pokusie rozbudowywania programu w nieskończoność, warto jednak postawić sobie rozsądne granice – to samo dotyczy tworzenia prototypów.
To, co może usprawnić pracę pod koniec projektu to tworzenie wersji kontrolnych oraz korzystanie z dobrych narzędzi do debugowania: na rynku znajdziesz sporo edytorów online oraz programów i narzędzi desktopowych, które ci to ułatwią.