Zmiana i odświeżenie UX - rady dla zleceniodawców

Być może zauważyłeś to już jakiś czas temu: twoja strona nie była odświeżana od dawna, aplikacja jest wciąż w sferze planów, ale dostosowanie jej do obecnego wyglądu witryny nie bardzo ma sens… A może zauważyłeś wyższy niż zwykle współczynnik odrzuceń, porzuceń koszyka lub spadek liczby odwiedzin?

Zmiana i odświeżenie UX - rady dla zleceniodawców
Jak wprowadzić zmiany w UX?

Czas najwyższy, aby zmienić UX na twojej stronie lub w aplikacji. Samo hasło może brzmieć inspirująco, ale jak przeprowadzić cały proces zmiany UX tak, aby naprawić to, co nie działa, nie zepsuć dobrych rozwiązań i uczynić stronę bardziej przyjazną dla użytkowników?
I kolejne pytanie: jak współpracować z projektantem UX, aby nie blokować jego pomysłów, ale zachować kontrolę nad projektem?

 

1. Rozpoznaj problem

Pozwól użytkownikom wskazać ci problem do rozwiązania. Zapytaj tych pracowników, którzy mają największy kontakt z klientami na co dzień, co jest dla nich problemem lub co utrudnia im korzystanie ze strony.

Możesz przy tym skorzystać z narzędzi takich jak HelpScout, które filtrują rozmowy z pracownikami biura obsługi klienta, aby sprawdzić, o jaką pomoc najczęściej proszą użytkownicy.

 

2. Twórz jasne cele i wiedz, jaki efekt chcesz osiągnąć

Oczywiście, że niektóre wielkie dzieła sztuki, w tym także wielkie dzieła sztuki projektowania, powstają pod wpływem impulsu lub natchnienia. Nie zaprojektujesz jednak dobrego UX, jeśli nie będziesz wiedział, jaki cel chcesz osiągnąć i co dokładnie ma zrobić użytkownik interfejsu.

Przyjmijmy, że chcesz odświeżyć wygląd swojego sklepu. Badania przeprowadzone za pomocą np. HotJar wskazują, że użytkownicy zbyt długo szukają kategorii produktów zamiast przeglądać ofertę lub zbyt często opuszczają stronę, kiedy nie mogą znaleźć dobrego opisu produktu lub informacji o kosztach dostawy.

Kiedy zdefiniowałeś już problemy, jakie chcesz rozwiązać, lub potrzebujesz pomocy na tym etapie, zleć modernizację, na przykład w Useme.eu, jedynym serwisie dla freelancerów, który gwarantuje zwrot środków, jeśli praca nie zostanie wykonana.

 

3. Zbieraj opinie

Jesteś zachwycony projektem, który dostarczył ci freelancer? Super. Teraz prześlij go do swoich współpracowników lub przetestuj za pomocą testów A/B (KLIK).

Warto zapoznać się z opiniami innych użytkowników i działaniem nowego projektu w praktyce. To pierwszy test twojego projektu i feedback, który zbierzesz, może ci bardzo pomóc przy dalszych etapach.

 

4. Wprowadź poprawki

Kiedy masz już za sobą etap researchu poszczególnych części składowych (podstron, layoutu, całego procesu, przez jaki chcesz przeprowadzić użytkownika) oraz testy prototypu, czas wprowadzić niezbędne poprawki.

Ważne jest, aby zamówiony projekt „działał” na papierze i miał sens dla innych, zanim zostanie na dobre wdrożony na stronę.

 

5. Przetestuj rozwiązania jako nowy użytkownik

W porządku, ty zamawiałeś i nadzorowałeś powstanie nowego projektu, więc wiesz, o co chodzi – jest dla ciebie jasny i czytelny. Czas zaprezentować go nowym użytkownikom i sprawdzić, czy będzie równie zrozumiały.

Ilu osobom zaprezentować twój projekt? Piątka to absolutne minimum, ale im więcej, tym lepiej. Aby zebrać potrzebne dane, możesz wykonać tekst 5 sekund lub spróbować monitorować aktywność użytkowników za pomocą np. HotJar.

Oprócz HotJar możesz także skorzystać z platformy usertesting lub UsabilityHub.
Testowanie przez użytkowników pozwala szybciej znaleźć luki i słabsze miejsca w projekcie niż sprawdzanie, czy wdrożony projekt zadziałał, czy nie. Warto skorzystać z tej metody dla większej efektywności.

 

5 kroków wdrażania zmian w UX – podsumowanie

Zmiana UX i odświeżenie strony to praktyka obowiązkowa dla każdego, kto poważnie traktuje swoją obecność w sieci. Sygnałem do zmiany powinien być wzrost wskaźnika odrzuceń i spadek wskaźnika konwersji.

Do zmiany UX warto podejść z głową i zastanowić się, co warto zmienić, a jakie rozwiązania działają dobrze i nie warto ich ruszać. Każdy etap pracy powinien być poprzedzony analizą, a zakończony testami – zmiany łatwiej wprowadzać w szkicach i prototypach niż na działającej witrynie, aby nie dezorientować użytkowników.