Najpopularniejsze fonty świata i ich historie

Ile razy mamy do czynienia z tekstem, wchodzimy w interakcję z fontem. To, co wydaje się nam oczywiste – na przykład kształt i krój liter – jest wynikiem dziesiątków lat ewolucji, trendów, innowacji i twórczych wyzwań.

W wiadomości przeciętnego czytelnika wszystkie fonty są do siebie podobne, jednak w rzeczywistości pismo, podobnie jak moda, sztuki plastyczne czy muzyka, było odzwierciedleniem estetyki panującej w danym okresie.
Jedne kroje odchodzą do lamusa, inne po okresie początkowej popularności stają się synonimem złego smaku, jeszcze inne opierają się próbie czasu.

Najpopularniejsze fonty świata i ich historie
Jak powstały najbardziej znane fonty?

Jakie pomysły lub potrzeby techniczne dały impuls do stworzenia najpopularniejszych krojów pisma? Poznajcie historie, które się za nimi kryją.

 

1. Historie krojów pisma: Times New Roman

Times New Roman to niewątpliwie najpopularniejszy (i według niektórych najnudniejszy) font. On sam lub wzorowane na nim fonty są domyślnymi krojami w większości edytorów pisma; jest to również font, który najmniej rzuca się w oczy, niemal „przezroczysty” dla czytelnika.

Times New Roman nie powstał pod wpływem błysku natchnienia: jego powstanie było spowodowane krytyką brytyjskiej gazety The Times. W roku 1929 typograf Stanley Morison publicznie skrytykował szatę graficzną i czcionkę używaną w gazecie jako ciężką, nieczytelną i zwyczajnie… brzydką.

The Times wyciągnął wnioski i zaprosił Morisona do zaprojektowania nowej czcionki. Typograf we współpracy z Victorem Lardentem stworzył pismo, które dziś znamy jako Times New Roman: bardzo czytelną, klasyczną antykwę szeryfową o niewielkim kontraście. Jego premiera miała miejsce 3 października 1929 roku.

The Times zarezerwował sobie font na wyłączność na rok, a kiedy Times New Roman wszedł na rynek jako komercyjny font, szybko stał się bestsellerem.

 

2. Historie krojów pisma: Helvetica

Ten popularny krój stworzyli Max Miedinger i Eduard Hoffman w 1957 roku dla szwajcarskiej firmy Haas Type Foundry.
Początkowo nosiła piękną nazwę Neue Haas Grotesk, więc kiedy kilka lat później niemiecka firma D. Stempel AG zaczęła tworzyć marketing wokół tego fontu, potrzebowała bardziej uniwersalnej nazwy, łatwiejszej do zapamiętania i bardziej „międzynarodowej”. Aby uczcić pochodzenie fontu wybór padł na słówko Helvetica od Confederatio Helvetica, czyli łacińskiej nazwy Szwajcarii.

 

3. Historie krojów pisma: Comic Sans

ego kroju nie mogło zabraknąć w naszym zestawieniu. Nienawidzony, wyśmiewany i wciąż używany Comic Sans powstał w roku 1994 jako projekt Vincenta Connare’a, przeznaczony do interfejsu w produktach Microsoft. Konkretnie chodziło o kreskówkowego psa, który był częścią interfejsu Microsoft Bob.

W założeniu miał być przyjazny dla dzieci i nawiązywać do estetyki komiksowej, ponieważ wcześniej w interfejsach programów MS powszechnie używany był… Times New Roman, oczywiście. Connare nie był zadowolony z tego, jak wyglądała całość i zainspirowany komiksami The Dark Knight Returns i The Watchmen w ciągu tygodnia zaprojektował nowy font.

W ciągu kilku lat Comic Sans stał się oczywistym wyborem w sytuacjach, kiedy projekt wymagał mniej poważnego, a bardziej lekkiego i zabawnego fontu, nawet jeśli nie zawsze pasuje to do okazji lub typu medium. Sam Connare ma sporo dystansu do swojego fontu, który typografowie kochają nienawidzić. W wywiadzie dla Wall Street Journal powiedział: „Jeśli kochasz ten font, nie wiesz zbyt wiele o typografii, a jeśli go nie nienawidzisz, również nie wiesz o niej zbyt wiele i powinieneś poszukać innego hobby”.

 

4. Historie krojów pisma: Courier

Historia tego fontu jest pięknym przykładem na to, dlaczego warto dbać o prawa autorskie. Courier pierwotnie był… czcionką maszyn do pisania. Został przekształcony w font elektroniczny przez Howarda „Buda” Kettlera na zlecenie IBM w 1995 roku. Firma zapomniała jednak zabezpieczyć prawa autorskie do nowego fontu, więc po jego debiucie… każdy mógł pobrać go za darmo i używać legalnie.

Robocza nazwa Couriera brzmiała „Messenger”, ale Kettler krótko po debiucie zmienił ją na „Courier”, ponieważ wywoływała skojarzenia z godnością i prestiżem. Dziś trudno znaleźć typografa, który określiłby Couriera takimi przymiotnikami.

Tymczasem Courier przez wiele lat był podstawowym, domyślnym fotem używanym przez amerykański departament stanu. Ostatecznie w roku 2014 wyparł go… Times New Roman, a departament uzasadnił swoją decyzję tym, że starszy od Couriera o 23 lata Times New Roman wygląda… nowocześniej.

 

5. Historie krojów pisma: Trebuchet

Ten popularny font webowy został zaprojektowany przez Vincenta Connarego. Swoją oryginalną nazwę – trebusz to rodzaj średniowiecznej katapulty – zawdzięcza rozmowie dwóch pracowników Microsoftu. Jeden z pracowników w kafeterii zapytał drugiego, czy może wyobrazić sobie katapultę, która mogłaby ich przenieść do nowego kampusu dla konsumentów dwa kilometry dalej.

Connare, który prawie skończył już projekt nowego fontu, uznał, że to świetna nazwa – katapulta, która może przenosić słowa przez cały internet.