Jak sprzedawać zdjęcia w bankach - rady dla fotografów

Podstawowym źródłem dochodu fotografów jest oczywiście wykonywanie indywidualnych sesji zdjęciowych dla klientów.
Każdy fotograf ma jednak mniejszą lub większą „paczkę” zdjęć zrobionych na własny użytek, dla przyjemności. Jeśli są to prace, z których jesteś zadowolony, możesz wykorzystać je jako dodatkowe źródło dochodów.

Chodzi oczywiście o sprzedaż zdjęć na stockach. Spotkasz się z konkurencją – zwłaszcza ze strony darmowych banków zdjęć (LINK) – ale możesz też liczyć na „pasywny” dochód. Klienci, którzy gotowi są zapłacić za zdjęcia, poszukują zwykle profesjonalnych fotografii do użytku biznesowego. To z kolei otwiera możliwości dla fotografów o dużym poziomie umiejętności.

Jak sprzedawać zdjęcia w bankach - rady dla fotografów
Sprzedaż zdjęć na stockach – poradnik dla fotografów

 

Sprzedaż zdjęć online – rady dla fotografów

Stocków, na których możesz sprzedawać zdjęcia, jest kilkanaście. Warto wiedzieć, jakie strategie przyjąć, aby zmaksymalizować dochody ze sprzedaży. Zanim jednak wystawisz swoje zdjęcia, sprawdź, jakie banki zdjęć oferują najlepsze warunki.

Zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • prowizje (royalty)
  • ilość wejść na stronę i ruch na niej (zarejestrowani kupujący i ilość transakcji)
  • wielkość konkurencji

 

Strategie sprzedaży dla fotografów

1. Na wyłączność czy na wielu platformach?

Niektóre stocki oferują wyższe stawki, jeśli zdecydujesz się na zachowanie wyłączności. Oznacza to, że pozbawiasz się możliwości sprzedaży swoich prac w innych bankach zdjęć. Zanim podejmiesz decyzję, sprawdź, co jest dla ciebie bardziej korzystne.

Podstawowa zasada? Kiedy udostępniasz swoje fotografie na kilku platformach, powiększasz bazę potencjalnych kupujących.
Zwróć też uwagę na zapisy dotyczące wyższych stawek w przypadku sprzedaży na wyłączność. Zdarza się, że zaczynają one obowiązywać dopiero od osiągnięcia pewnego pułapu sprzedaży. Jeśli czujesz, że nie jest on w zasięgu twoich możliwości, nie pozbawiaj się szans na sprzedaż na innych stronach.

Przetestuj dostępne strony, wrzuć swoje prace i poczekaj na efekty. Jeśli po kilku miesiącach okaże się, że konkretny stock generuje większe zyski niż inne, możesz zacząć zastanawiać się nad sprzedażą na wyłączność.

 

2. Znajdź swoją niszę

Zdania o zaletach wszechstronności fotografów są podzielone, ale masz większe szanse na sukces, jeśli wybierzesz sobie określoną niszę i wyrobisz w niej markę. W ten sposób zmniejszysz konkurencję ze wszystkich fotografów do fotografów tylko twojej specjalności.
Warto również promować unikalną estetykę i charakter swoich prac – stockowe zdjęcia to nie tylko portrety pracowników biurowych i fotografia produktowa.

Dobrą strategią jest tu dość wczesne określenie, w czym chcesz się specjalizować. Jeśli nie podjąłeś jeszcze decyzji, przetestuj, w czym czujesz się najlepiej, a co jednocześnie cieszy się zainteresowaniem odbiorców.

 

3. Prezentacja, ilość i jakość

W przypadku fotografii bardziej niż w innych dziedzinach grafiki kupuje się oczami. Zadbaj o to, aby twoje prace były wysokiej jakości, dobrze oświetlone i profesjonalnie „obrobione”.
Zwróć uwagę na opis zdjęcia i dodawane tagi. To dzięki nim użytkownicy mają szansę dotrzeć do twojej fotografii – dobrze dobrane słowa kluczowe mogą znacząco wpłynąć na sprzedaż.

W pierwszym odruchu możesz chcieć dosłownie zalać stock wszystkimi swoimi niewykorzystanymi fotografiami, żeby tylko wybić się na rynku. Ta taktyka niekoniecznie się sprawdzi.
To, że w banku dostępne będzie multum twoich prac, nie oznacza, że przyniesie ci to zyski. Klienci, którzy w dobie darmowych banków zdjęć są gotowi zapłacić za fotografie, potrzebują ich do celów profesjonalnych. Aby ich zainteresować, twoje prace również muszą być na odpowiednio wysokim poziomie.

 

4. Wykorzystaj ruch ze swojej strony

Na początek sprawdź, czy wybrane przez ciebie banki zdjęć mają programy afiliacyjne. Dla ciebie oznacza to dodatkowe wpłaty przy sprzedaży, jeśli kupujący wejdzie na stock z twojej strony.

Jako fotograf zapewne masz swoje portfolio online oraz jesteś widoczny w mediach społecznościowych. Wykorzystaj traffic z tych źródeł do pozyskiwania klientów i sprzedaży zdjęć. Kiedy np. publikujesz gdzieś swoją pracę, dodaj także link do stocka, na którym sprzedajesz.
Jeśli jesteś aktywny na forach, link do twojego profilu na stocku możesz również umieścić w sygnaturce.

Taki marketing pomoże ci zyskać większą „oglądalność”, a kontakty, jakie nawiążesz, mogą okazać się powracającymi klientami.

 

Jak sprzedawać zdjęcia na stockach – podsumowanie

Jeśli fotografia to twoja pasja, którą zajmujesz się profesjonalnie, masz zapewne sporo dobrych zdjęć, które mogą przynieść ci pasywny dochód. Wykorzystaj swoje zasoby i zacznij sprzedawać je w bankach zdjęć.
Pamiętaj, że dochód pasywny nie powinien wymagać od ciebie dodatkowych nakładów pracy. Więcej osiągniesz szukając klientów na indywidualne sesje zdjęciowe niż sprzedając fotografie w bankach, jednak wciąż pozostaje to dobry sposób na wykorzystanie swoich zasobów.

Aby sprzedawać zdjęcia na stockach, potrzebujesz dobrej strategii, aby przebić się wśród konkurencji.
Przede wszystkim zastanów się nad wyborem miejsca – weź pod uwagę oferowane stawki, ilość odwiedzin oraz ilość sprzedających.

Zastanów się także, czy zdjęcia będziesz sprzedawał na wyłączność, czy na wielu różnych platformach. Kolejny krok to wyrobienie sobie marki, również za pomocą jakości i estetyki prac. Na koniec sprawdź, czy wybrany przez ciebie bank oferuje programy afiliacyjne. Wykorzystaj też swoje profile w mediach społecznościowych i branżowych, aby dotrzeć do większej liczby klientów.