Moodboard w pracy freelancera

W poprzednim artykule „Nastrój się na projekt, czyli moodboardy w zawodach kreatywnych” przedstawiliśmy zalety „tablic nastroju” i podkreśliliśmy, jak ważne jest uporządkowanie zbioru pomysłów na projekt już na jego wczesnym etapie. Z pomocą w organizowaniu koncepcji na zasadzie sieci skojarzeń i testowaniu wizualnych rozwiązań przychodzi Canva – intuicyjna aplikacja online.

W Canvie dostępnych jest wiele różnych formatów – od grafik społecznościowych, przez plakaty, aż po wizytówki i wzory menu. Jedną z oferowanych form jest wspomniana „tablica nastroju”. Prześledźmy – krok po kroku – proces tworzenia moodboardu. Potrzebnych wskazówek udzielają nam eksperci portalu zbudowanego wokół aplikacji. Załóżmy, że Twoim zadaniem jest zaprojektowanie serii opakowań kawy ziarnistej, która za chwilę zostanie wprowadzona do sprzedaży. Zaczynajmy!

 

Tworzenie moodboardu online w kilku krokach

1. Zgromadź potrzebne materiały

Po utworzeniu konta (canva.com), wybierz z menu opcję „Utwórz projekt”, a następnie „Kolaż zdjęć moodboard”. Źródłem inspiracji mogą być nie tylko materiały od klienta, ale także Pinterest, wycinki z gazet lub elementy znajdujące się w bibliotece Canvy.

Zastanów się nad tym, jakie podobieństwa dostrzegasz między różnymi kreacjami tego samego produktu (tu: kawy)? Jakie kolory są wybierane najczęściej, a co za tym idzie, w jaki sposób Twoja koncepcja może zyskać na oryginalności? Jakimi wizjami związanymi z produktem chciałbyś się podzielić: obietnicą chwili relaksu w komfortowym i przytulnym otoczeniu, powrotem do natury, a może dostarczaniem energii i pozytywnych wibracji?

 

2. Zacznij tworzyć moodboard

Przeciągnij zgromadzone materiały i umieść w wyznaczonych ramkach wybranego szablonu. Zmieniaj ich położenie, baw się kolejnością, układaj je w pionie lub poziomie tak długo, aż poczujesz, że wszystkie elementy są na swoim miejscu i spełniają wyobrażenie o produkcie końcowym. Kompozycja może zawierać kilka lub kilkadziesiąt kadrów – Ty decydujesz!

Moodboard w pracy freelancera
Moodboardy dla freelancerów. Źródło: canva.com (przykładowy szablon moodboardu)

Źródło: canva.com (przykładowy szablon moodboardu)

 

3. Wybierz odpowiednią paletę kolorów

Do każdego z kolorów dostępnych w Canvie przypisany jest „hex code” – rozpoczynający się od hashtagu sześciocyfrowo-literowy kod.

Zależy Ci na uzyskaniu efektu błogiego odpoczynku przy filiżance kawy? Skorzystaj ze strony Color Palettes. Wybierz dwa kolory kojarzące się z produktem: kawą (brązowy) i atmosferą relaksu (niebieski), a strona zaproponuje szereg gotowych palet, które posłużą do zaprojektowania opakowania.
W podsumowaniu czytamy o „spokojnej, zbalansowanej palecie, zawierającej naturalne kolory. Odcienie mimowolnie przynoszą spokój i równowagę umysłu. Znajdź chwilę dla siebie, nalej sobie filiżankę kawy i posiedź w ciszy. Głębokie brązy uzupełniane są przez pastelowe odcienie”. Wystarczy, że wpiszesz przynależne kolorom kody do okienek odpowiadających za barwy w moodboardzie i gotowe.

Color Palette dla freelancerów
Źródło: http://colorpalettes.net/color-palette-2648 i http://colorpalettes.net/color-palette-2636/
Color Palette dla freelancerów
Źródło: http://colorpalettes.net/color-palette-2648 i http://colorpalettes.net/color-palette-2636/

Możesz także „poprosić” Canvę o stworzenie zestawienia kolorów w oparciu o jeden wybrany np. beżowy. Taki zabieg pozwoli uzyskać większą kolorystyczną spójność, co oczywiście nie wyklucza eksperymentowania, które w procesie kreacji jest bardzo ważne.

Jeśli to klient przysłał zdjęcie – inspirację do projektu, skorzystaj z innego narzędzia, które jest dostępne pod tym adresem. Program rozpoznaje wszystkie barwy użyte na fotografii i podaje ich gotową listę.

Jak twierdzą znawcy tematu, dobrze ograniczyć się do kilku (4-5) kolorów, spośród których jeden powinien być dominujący, organizujący wokół siebie całą kompozycję. W przypadku kiedy zdecydujesz się jedynie na 3, użyj zasady 60-30-10. Proporcjonalna obecność barw w projekcie – w zależności od ich znaczenia – jest receptą na kolorystyczną równowagę.

 

4. Uzupełnij moodboard

Dodaj elementy, które pozwolą na jak najpełniejsze pokazanie Twojej wizji i oddanie charakteru marki. Napisy ułożone z ziarenek kawy lub stylizowane na te pisane kredą, zdjęcia kubków z motywującymi napisami lub porcelanowych filiżanek, rozsypanych przypraw, naturalnych tkanin i powierzchni, młynka w tle. Improwizuj za pomocą strzałek oraz ikonek, nałóż filtr i co tylko chcesz, aby wzbogacić tworzony moodboard.

 

5. Podziel się swoim projektem

Udostępnij swoje pomysły drogą elektroniczną lub w mediach społecznościowych. Dodaj na stronę internetową. Zapisz „tablicę nastroju” w formacie PDF i wydrukuj.

Twój (kawowy) moodboard jest już gotowy!