Intuicyjny UX - 15 sztuczek psychologicznych

Każdy twórca UX i UI chce, aby zaprojektowany interfejs był intuicyjny i przyjazny w obsłudze. Projektanci prześcigają się więc w pomysłach, co zrobić, aby nie kazać użytkownikowi myśleć.
Co sprawia, że jedne strony i aplikacje są w „naturalny sposób” łatwe w obsłudze i które praktyki warto wprowadzić do swojego warsztatu?

Intuicyjny UX - 15 sztuczek psychologicznych
Jak stworzyć przyjazny interface? 15 tricków psychologicznych

Nie jest zaskoczeniem, że ludzki mózg przetwarza tylko część z ogromu bodźców, jakie docierają z otoczenia (tzw. selektywna uwaga). Z kolei przy rutynowych czynnościach korzysta z „autopilota”, dosłownie je automatyzując. Sporo jego pracy odbywa się też „w tle”.

Działanie „w tle” odpowiadają między innymi za to, jak rozpoznajemy logo, oraz jak podejmujemy decyzje. Nie chodzi tu tylko o wybory dotyczące zakupów, ale również o nasze zachowania.
Co zatem sprawia, że obsługa niektórych stron i aplikacji jest intuicyjna? Stoją za tym określone mechanizmy poznawcze i myślowe.

 

Intuicyjne UX – jak to działa?

Badanie przeprowadzone przez User Interface Engineering KLIK wskazuje, że aby odbiorca uznał stronę za intuicyjną, musi zostać spełniony jeden z dwóch warunków:

  • Warunek 1

Stan wiedzy posiadanej przez użytkownika i wiedzy, którą ma zdobyć, są takie same.
Kiedy użytkownik korzysta ze strony lub aplikacji, doskonale wie, jak ma się nią posługiwać i co zrobić, aby osiągnąć zamierzony efekt.

 

  • Warunek 2

Aktualny stan wiedzy użytkownika i docelowy stan wiedzy różnią się, ale użytkownik nie zauważa, że design pomaga uzupełnić brakujące informacje. Użytkownik dzięki designowi jest „uczony”, jak korzystać ze strony lub aplikacji, ale w sposób niezauważalny.

 

15 psychologicznych tricków w projektowaniu UX

Codziennie podejmujemy setki podświadomych decyzji, jesteśmy także wystawieni na sztuczki marketingowców i specjalistów od reklamy, którzy chcą wpływać na nasze wybory. Które z ich technik warto wprowadzić do swoich projektów, aby uczynić stronę bardziej przyjazną dla użytkowników i jednocześnie podnieść konwersję?

 

1. „Kapsułki” z obszarami

Twoją stronę na pewno da się podzielić na obszary, np. logowanie, nowości, core-business, kontakt itp. Grupuj i wydzielaj przestrzeń dla określonych akcji, aby utrzymać uwagę użytkownika i niepotrzebnie go nie rozpraszać.

 

2. Wykorzystuj kolory i kontrasty

Ludzie reagują na kolory emocjonalnie, dlatego wybierz odpowiednią paletę. Wykorzystaj kontrast, aby zwrócić uwagę na przestrzeń call to action. Efekt Von Restorffa mówi, że pamiętamy rzeczy, które są powtarzalne lub te, które się wyróżniają – ta zasada również może ci pomóc zwiększyć konwersję.

 

3. Wykorzystuj white space

Im prostsza strona, tym bardziej użyteczna. Przeładowanie przyciskami i funkcjami sprawia, że użytkownik gubi się lub zniechęca. White space – pusta przestrzeń – to nie tylko wybór estetyczny, ale również środek na to, aby strona była łatwiej „przyswajalna”. White space doskonale podkreśla także ważne elementy na stronie, które wyraźniej odcinają się od pustego tła.

 

4. Zachowaj spójność

Spójność strony wizualnej i przekazu poprawia estetykę projektu, ale także budzi zaufanie i daje ci większą kontrolę nad tym, który element strony ma zwracać uwagę.

 

Przyjazny UI dla designerów
Jak stworzyć intuicyjny UX? Tricki psychologiczne dla projektantów

 

5. Używaj odpowiednich zdjęć

Wszyscy wiemy, że obrazy mówią więcej niż słowa. Zadbaj, aby te umieszczone na stronie www budziły emocje i odpowiadały treści strony.

 

6. Efekt pierwszeństwa

Ludzie zapamiętują raczej te rzeczy, które znajdują się na początku listy. Podświadomie przywiązujemy większą wagę do tego, co usłyszymy lub zobaczymy na początku – wykorzystaj mądrze górną sekcję strony!

 

7. Efekt końca

Co ciekawe, podobna zasada działa w przypadku rzeczy umieszczonych na samym końcu. Umiejscowienie informacji na stronie jest kluczowe dla jej efektywności, dlatego w okolicy footera powtórz to, z czym strona powinna być kojarzona (na przykład przypomnienie, czym jest core-business).

 

8. Powtarzalność

Skoro wiemy już, że najbardziej zapadają w pamięć początek i koniec strony, jak uporządkować środkową sekcję?
Postaw na powtarzalność. Przedstaw szczegóły swojej oferty, rozwiń ją. Pamiętaj o zachowaniu wizualnej spójności i powtarzaniu elementów.

 

9. Używaj dowodów

Ludzie są istotami społecznymi – chcemy jednocześnie wpasować się w określony wzorzec i upewnić się, że nasz wybór jest słuszny. Dlatego na stronie umieść również dowody, które potwierdzą, że twój produkt jest wiarygodny i popularny.
Postaraj się o komentarze i wypowiedzi użytkowników, którzy korzystają z twojej usługi lub produktu.

 

10. Przywołuj autorytety

Czy wśród twoich klientów są znane marki lub firmy? Poproś ich o udostępnienie swoich logo. Znaki firmowe, które użytkownik rozpozna, nie tylko przykują jego uwagę, ale również wzbudzą zaufanie.

 

11. Strach przed przegapieniem

Nikt z nas nie lubi tego uczucia, kiedy właśnie coś nas ominęło albo straciliśmy dobrą okazję. Motywacja wywołana przez niechęć do przegapiania jest nawet silniejsza od motywacji, jaką daje przyjemność zdobywania rzeczy. Zwiększysz konwersję, jeśli zasugerujesz użytkownikom straty, jakie niesie ze sobą rezygnacja z oferty.

 

12. Zaakcentuj ograniczoną ilość

Zastanawiałeś się, dlaczego Amazon wyróżnia kolorem informację o ograniczonej ilości produktu? Wiemy, że wyprzedana rzecz szybko wróci do sklepu wraz z nową dostawą, ale sztuczka wciąż działa.
Umieść na stronie informację o tym, ile sztuk produktu zostało w magazynie lub licznik czasu do końca oferty specjalnej.

 

13. Zachęcaj do wzajemności

Chcesz, aby użytkownik podał ci swój adres email, dane osobowe lub inne szczegóły? Musisz dać mu w zamian coś równie wartościowego – nieprzypadkowo blogerzy dla swoich subskrybentów mają przygotowane specjalne materiały niedostępne na blogu. Bierz z nich przykład!

 

14. Opowiadaj historie

Stroytelling ma szanse stać się najważniejszym trendem w 2018 roku. Dlaczego? Badania wskazują, że o 22 razy łatwiej jest zapamiętać historię niż suche fakty. Storytelling pomoże ci zaangażować użytkowników i wzbudzać ich emocje.

 

15. Freebies

Wszyscy kochają freebies. Nawet jeśli wydaje ci się, że rozdawanie usług lub produktów za darmo jest nieopłacalne, próbki i wersje trial to najlepszy sposób, aby obudzić zaufanie użytkownika i przekonać go do wysokiej jakości produktu.

 

15 psychologicznych tricków przyjaznego UX – podsumowanie

Najlepsze strony www używają kombinacji wymienionych wyżej technik, aby złapać kontakt ze swoimi odbiorcami, stać się marką rozpoznawalną i taką, z którą użytkownicy się identyfikują. Sprawdź, co sprawdza się w twojej grupie odbiorców i dopasuj swoje projekty UX do ich potrzeb. Powodzenia!