freelancer uzupełniający swój profil na linkedinie i pijący kawę

Portfolio, CV i list motywacyjny w jednym? Tak, tym właśnie jest profesjonalny profil LinkedIn dla freelancera. Niezależnie od tego, czy szukasz pracy jako copywriter, grafik, programista czy tłumacz – dobry profil na LinkedIn może zwiększyć Twoje szanse na atrakcyjne zlecenia i wartościowych klientów. Podpowiemy Ci, jak stworzyć dobry profil na LinkedInie!

Profesjonalny profil na LinkedIn – wskazówki na dobry start

Jak założyć konto? Wystarczy wejść na stronę LinkedIn.com, a portal sam przeprowadzi Cię przez kolejne etapy rejestracji. Jednak zanim zaczniesz niepewnie uzupełniać swój profil, skorzystaj z kilku uniwersalnych rad – sprawdzą się niezależnie od Twojej branży czy formy współpracy, którą preferujesz:

  • twórz treści z myślą o odbiorcach, których chcesz gościć na swoim profilu – jasno komunikuj, że jesteś osobą mogącą sprostać ich wymaganiom i rozwiązać problemy, z jakimi do Ciebie przychodzą;
  • nie siadaj do laptopa nieprzygotowany – przed rozpoczęciem edycji profilu LinkedIn wynotuj swoje doświadczenia, realizowane projekty, preferowane zlecenia, wyróżniki Twoich usług itp.;
  • bądź uważny i cierpliwy – stworzenie dobrego biznesowego profilu (jak zresztą całe poszukiwanie pracy) może zająć więcej czasu, niż Ci się wydaje;
  • zwracaj uwagę na wskazówki LinkedIna – strona podpowie Ci, jakie sekcje warto jeszcze dopieścić;
  • stwórz spersonalizowany link – edytuj adres URL swojego profilu i zostaw w nim tylko swoje imię i nazwisko. Pod zdjęciem profilowym kliknij Dodaj część w profilu → Dodatkowe → Dodaj dane kontaktowe. Wejdź w podświetlony na niebiesko link do Twojego profilu. Po prawej stronie możesz ustawić spersonalizowany adres URL swojej strony na LinkedIn.

Jak stworzyć dobry profil na LinkedIn dla freelancera?

Posiadanie profilu na LinkedInie pomoże Ci zdobywać nowe zlecenia, jeśli zadbasz o wartościowe treści w każdej z poniższych sekcji. Zaczynamy!

Zrób dobre pierwsze wrażenie – zdjęcie profilowe i grafika w tle

O ile w innych mediach społecznościowych pozwalamy sobie na dużą swobodę w doborze zdjęć profilowych, o tyle wygląd profilu na LinkedInie trzeba potraktować bardzo profesjonalnie. Gdy szukasz pracy, liczą się nawet najmniejsze szczegóły, dlatego zdjęcie profilowe ma takie samo znaczenie jak pozostałe części Twojego profilu.

Dobre zdjęcie profilowe na LinkedIn to zajmujące znaczną większość kadru popiersie z dobrze widoczną, uśmiechniętą lub neutralną twarzą na estetycznym tle. Na zdjęciu profilowym możesz umieścić ramkę z napisem „Open to work” dla osób poszukujących pracy.

 

Profil na LinkedIn dla freelancera

Z kolei na zdjęcie w tle są różne taktyki. Spróbuj wykonać własną grafikę np. w Canvie. Elementy, jakie mogą się na niej znaleźć to:

  • wyraźne, profesjonalne zdjęcie freelancera, czyli Ciebie w „naturalnym środowisku”, np. przed laptopem (tylko nie powielaj zdjęcia profilowego);
  • logo Twojej firmy, jeśli je posiadasz;
  • CTA, czyli wezwanie do akcji (za przykład niech posłuży grafika w tle stratega marki, Pawła Tkaczyka, na której jest napisane Porozmawiajmy o strategii Twojej marki);
  • Twoje usługi, produkty, osiągnięcia, umiejętności – coś, co wyróżnia Cię na tle innych freelancerów i zatrzyma uwagę klientów.

Pamiętaj, że grafika rządzi się swoimi prawami – jeśli zdecydujesz się umieścić na niej tekst, niech to będą krótkie hasła, a całość niech będzie utrzymana w przyjemnej dla oka, nienachalnej formie.

Elevator pitch – nagłówek

Jak sugeruje powyższe określenie, przedstaw się w nagłówku tak, jakby potencjalni klienci jechali z Tobą windą. Krótko i zwięźle (bo jedziecie razem tylko chwilę) wyszczególnij swoje największe skarby.

Oto prawdziwe przykłady nagłówków z branży copywriterskiej:

  • Copywriting Team Leader w grupie x-kom | Freelance Copywriter (Jakub Krzywolak)
  • Copywriter medyczny, fizjoterapeutka | Pomagam rozwijać medyczne miejsca w sieci | Artykuły na strony www, posty na social media (Olga Rymarska)
  • Copywriterka | Redaktorka | Piszę i uczę pisać | mintconcept.pl (Anna Wołodko)

Ważne – używaj w nagłówku słów kluczowych, które pozwolą klientom odnaleźć Cię w wynikach wyszukiwania. Możesz wzbogacić treść o emoji, jednak nie przesadzaj z ich liczbą.

Daj się złapać – informacje kontaktowe

To jasne, że warto zadbać o to, żeby każdy mógł skontaktować się z Tobą w preferowany sposób! Informacje kontaktowe powinny zawierać Twój adres mailowy, numer telefonu, adresy do profili w innych mediach społecznościowych, link do Twojej strony, bloga, portfolio itp.

List motywacyjny w wersji pro – sekcja „O mnie”

Tutaj masz do wykorzystania ponad 2000 znaków, więc sporo, jednak lepiej napisać mniej, ale tak, by każde zdanie wnosiło coś do świadomości odbiorcy. Naturalnie wplataj słowa kluczowe związane z Twoimi usługami, żeby zwiększyć widoczność profilu w wynikach wyszukiwania.

W sekcji „O mnie” (wcześniej o nazwie „Podsumowanie zawodowe”) rozwijamy to, co zawarliśmy w nagłówku. Nie opisuj szczegółowo doświadczenia zawodowego, tylko wspomnij o tym:

  • co wnosisz do współpracy;
  • jakie problemy rozwiązujesz;
  • co wyróżnia Twoje usługi;
  • jakie zlecenia Cię interesują;
  • jakie masz wartości itp.

Sekcję „O mnie”, czyli podsumowanie, znajdziesz po kliknięciu „Dodaj część w profilu” pod zdjęciem profilowym.

Ważne – nie stawiaj czytelnika przed ścianą tekstu, podziel go na akapity, używaj list.

Pokaż, że nie próżnujesz – doświadczenie zawodowe

Każde stanowisko powinno być wzbogacone o opis tego, co robiłeś, co osiągnąłeś, czego się nauczyłeś itp. Zwięźle wymień najważniejsze kwestie od punktów lub w zdaniach.

Jeśli prowadzisz firmę, załóż jej własny biznesowy profil na LinkedIn, uwzględnij ją w podsumowaniu zawodowym i określ swoje stanowisko (np. założyciel & CEO).

Co, jeśli jako freelancer nie jesteś, a może nigdy nie byłeś nigdzie zatrudniony? Dodając stanowisko, w polu „Nazwa firmy” wpisz Freelance, a następnie swój zawód, np. freelance graphic designer. LinkedIn zaproponuje Ci różne opcje, dzięki którym można „obejść” wpisywanie konkretnej firmy i przedstawić swoje doświadczenie jako wolny strzelec.

LinkedIn i freelancing

Raczej nie zaleca się wypisywania wszystkich klientów, dla których pracowałeś, jeśli było to dużo pojedynczych zleceń, a nie stała współpraca. Pamiętaj również o przestrzeganiu ograniczeń wynikających z podpisanych przez Ciebie umów o poufności.

Ważne – w tej sekcji możesz pokazać realizacje swoich usług w praktyce. Edytując stanowisko, na samym dole przeczytasz: „Dodaj lub wklej link do zewnętrznych dokumentów, zdjęć, witryn, wideo i prezentacji”.

Nie bądź gołosłowny – potwierdzone umiejętności i rekomendacje

Kolejną sekcją są twarde i miękkie umiejętności, której dodajesz samodzielnie na swoim profilu. Wybierz te najistotniejsze i najsilniejsze skille, które pozwolą Ci dotrzeć do odbiorców Twoich usług i w których faktycznie masz doświadczenie.

Równie ważne, co dodanie umiejętności, jest ich potwierdzenie – tutaj możesz liczyć na swoją sieć kontaktów. Poproś byłych klientów, współpracowników, partnerów biznesowych itp. o potwierdzenie Twoich umiejętności na LinkiedInie. Najlepiej, żeby osoba potwierdzająca daną pozycję, była związana z branżą, której ta umiejętność dotyczy.

Profil LinkedIn pozwala też zarządzać rekomendacjami od osób, z którymi miałeś styczność na gruncie zawodowym. O rekomendację możesz poprosić te same osoby, które wymieniliśmy wyżej.

Zarówno rekomendacje, jak i potwierdzone umiejętności zwiększają wiarygodność i rzetelność freelancera w oczach osób odwiedzających jego profil na LinkedIn.

Chwal się osiągnięciami – publikacje, projekty, kursy, języki i wiele więcej!

Obecnie dodawanie wymienionych wyżej elementów jest możliwe po kliknięciu „Dodaj część w profilu” pod zdjęciem profilowym. Zobaczysz tam szereg opcji – przejrzyj je (również te schowane pod „Dodatkowe” i „Polecane”) i załącz wszystkie istotne elementy do swojego konta.

Jeśli, przykładowo, jesteś freelancerem zajmującym się copywritingiem, na pewno warto skorzystać z sekcji „Publikacje”, jeśli możesz podać link do swoich tekstów. Z kolei jako ambitny web developer, będzie mógł podzielić się odbytym kursem i otrzymanym certyfikatem. Jako samozatrudniony tłumacz koniecznie dodaj wszystkie języki, którymi biegle władasz.

Szukaj inspiracji i szukaj… siebie!

Na koniec ostatnia wskazówka – poszukaj innych wolnych strzelców z Twojej branży i przejrzyj sobie ich profile. Poszukaj inspiracji, ale jednocześnie pamiętaj o najważniejszym celu: wyróżnij się na tle swoich konkurentów.

Aktywność na LinkedInie to świetny sposób na nawiązywanie kontaktów zawodowo-biznesowych na całym świecie. Żeby jednak za tymi kontaktami szły nowe zlecenie, wypełnij własną stronę wartościowymi treściami. Twój profil jest gotowy? Zacznij się udzielać w grupach – na LinkedIn to cenne źródło nowych zleceń! Trzymamy kciuki za Twoją wymarzoną ofertę pracy.