Jak wykorzystać podcast w pracy freelancera

Nietypowe źródła wiedzy – podcasty dla freelancerów

 

Wielu z nas słucha radia online na smartphonie. A kto wykorzystuje czas spędzony w samochodzie, w komunikacji miejskiej, na siłowni czy na przerwach w pracy na słuchanie podcastów? Krótkie pliki audio pozbawione muzyki, w których autorzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z różnych dziedzin, zdobywają sobie coraz większą popularność. Szukasz nowych źródeł wiadomości, inspiracji, sposobu na pokazanie siebie czy wreszcie dróg dotarcia do klientów? Najwyższy czas, abyś wykorzystał potencjał, który tkwi w podcastach.

Jak wykorzystać podcast w pracy freelancera
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/StockSnap-894430/

Siła głosu

Podcast to przede wszystkim świetne narzędzie do… storytellingu. Ludzki głos nie tylko ma potężną siłę perswazji. Copywriterzy wiedzą, jak trudne jest stworzenie tekstu, który będzie swobodny jak naturalna potoczna mowa. Tymczasem to, co napisane może brzmieć sztucznie i mało przekonująco, w podcaście będzie zupełnie na miejscu. Rosnącą popularność tego medium zauważył już w zeszłym roku Washington Post – zgodnie z badaniami w 2014 roku platforma iTunes, na której udostępniane są darmowe i płatne podcasty, liczyła już ponad miliard subskrybentów. W Ameryce natomiast odbiorców treści audio jest więcej niż odbiorców video – 27% słuchaczy wobec 23% oglądających.

Dlaczego podcast?

Cechą podcastów jest to, że kierowane są do niszowej grupy odbiorców – tutaj liczy się nie ilość odwiedzin, ale ilość powracających użytkowników. Taka specyfika sprzyja z kolei budowaniu długotrwałej i stabilnej relacji z odbiorcami.

Wielu twórców podcastów zezwala na możliwość komentowania treści lub bezpośredniego kontaktu z autorem. Pytania, sugestie i uwagi od użytkowników pozwalają dodawać treści, które odpowiadają ich potrzebom i oczekiwaniom. Do tego należy jeszcze dodać siłę osobistego przekazu: kiedy tworzysz podcast w oparciu o feedback, możesz wiele emocji przekazać głosem wyraźniej niż samym słowem, więc relacja między tobą a odbiorcami nabiera głębszego charakteru. Kto nie lubi wiedzieć, że jego opinia czy komentarz naprawdę trafiły do autora materiału?

Dobre i złe strony

Jak wszystko, podcasty mają swoje dobre i złe strony.
Ich zaletą jest to, że ułatwiają nawiązanie kontaktu z odbiorcami, klientami, fanami, a jeśli wartościowa treść zostanie przekazana dalej w mediach społecznościowych, zwiększy to jej zasięg oddziaływania. Nie musisz tworzyć niezależnych podcastów: sprawdzą się także jako atrakcyjne uzupełnienie twojego bloga. Spora grupa osób nie ma czasu ani cierpliwości do czytania dłuższych wpisów, których wysłuchanie w skondensowanej formie podcastu okazuje się przystępniejszą formą odbioru.

Podcasty mają też słabsze strony: przede wszystkim niełatwo będzie ocenić wskaźnik konwersji i zwrot kosztów inwestycji. To medium wymaga też żelaznej konsekwencji i kreatywności: jeśli będziesz pozwalać sobie na dłuższe przerwy, nieregularne dodawanie nowych treści czy ich niski poziom, szybko stracisz słuchaczy. Nie miej też złudzeń, że szturmem wedrzesz się w społeczność twórców i odbiorców podcastów – w przeciwieństwie do tekstu, podcastu nie da się szybko „przeskanować”, dlatego od początku musisz przykuć uwagę odbiorców.

Jak stworzyć podcast?

Zacznij od prześledzenia dyskusji na listach dyskusyjnych, forach i grupach na portalach społecznościowych. Dzięki temu zorientujesz się, czym żyją twoi odbiorcy, co ich zajmuje, co chcieliby wiedzieć. Ważne będzie tu także bycie na bieżąco: pomoże ci znaleźć tematy na czasie, które przyciągną słuchaczy.

Zapomnij o tekstach sprzedażowych i oferowaniu promocji – dziel się wiedzą i… dziel entuzjazm dla tematu.

Podcast ma być częścią twojej strategii, więc kiedy planujesz jego temat, pomyśl, gdzie jeszcze go poruszysz. Napisałeś ebook albo tekst na blog, który zdobył dużą popularność? Wykorzystaj to – możesz stworzyć nagranie, w którym pogłębisz ten temat, albo przeprowadzisz wywiady z ludźmi, których wspomniałeś w książce.

Jak długo ma trwać twój podcast? Jak często będą się pojawiały nowe odcinki? Niezależnie od formy (i formatu: dyskusji, prezentacji newsów, wywiadu) jaki wybierzesz, konsekwentnie się tego trzymaj. Nie bój się prezentować linki, książki lub inne źródła, które pomogą twoim odbiorcom zgłębić temat.

I najważniejsze: upewnij się, że każdy odcinek twojego podcastu ma konkretną wartość, która wyróżni cię na tle konkurencji. Nie marnuj czasu twoich słuchaczy – inaczej błyskawicznie ich stracisz.

15+ technicznych lifehacków

Koszty tworzenia podcastów są niewielkie, ale stworzenie dobrego kanału wymaga czasu, poświecenia i wysiłku. Czy podcast jest tego warty? Wartościowy i rzetelny pomoże ci zdobyć wpływ na wierną i zaangażowaną grupę odbiorców, a ci z kolei mogą powiększyć w sieci zasięg twojej marki.
Czy podcasty pasują do ciebie, twojej marki, twojego contentu? A może masz swoje ulubione audio-poradniki, których regularnie słuchasz? Napisz nam o tym!

 

Zapisz

Zapisz