Jak zbudować świadomość marki

Jak odróżnić się na tle konkurencji i co zrobić, aby klienci zapamiętali właśnie ciebie? Takie pytanie możesz zadać ty jako freelancer i twój klient. Każdy, kto wykonuje usługi i pracuje na zlecenie chce, aby właśnie jego strona www przyciągała klientów, logo zapadało w pamięć, a treści w materiałach promocyjnych były oryginalne i unikatowe.

Tak jak logo firmy jest tylko częścią identyfikacji wizualnej, tak strona www i treści copy są tylko częściami składowymi, które tworzą świadomość marki wśród twoich klientów. Budowanie marki to proces, który wymaga czasu i świadomie podejmowanych działań – nie zostawiaj tych działań przypadkowi.

Jeśli to internet jest twoim głównym środowiskiem działania i sprzedaży usług, marka ma dla ciebie podwójne znaczenie.
Spójny, przekonujący wizerunek przede wszystkim budzi zaufanie i świadczy o twoim profesjonalizmie. W środowisku, w którym uwaga odbiorcy jest nieustannie bombardowana nowymi treściami i liczy się każda sekunda, wizerunek firmy lub freelancera może sporo powiedzieć o tym, kim jesteś i czym się zajmujesz szybciej, niż zrobi to obszerny content na stronie.

Jak zbudować świadomość marki
Świadomość marki – dlaczego potrzebują jej freelancer i jego klient?

 

Budowanie marki dla freelancerów

Kiedy pracujesz zdalnie, tworzenie świadomości marki jest dla ciebie podwójnym narzędziem. Przede wszystkim możesz z powodzeniem używać go, aby odróżnić się na tle konkurencji i zdobywać nowe zlecenia.

Działania związane z budowaniem świadomości marki są również istotną częścią marketingu internetowego. Ten typ usług jest chętnie poszukiwany przez zleceniodawców, dlatego jako copywriter lub content manager pomyśl o rozszerzeniu swoich usług o działania z zakresu marketingu internetowego.

Jako freelancer możesz potraktować swoją działalność jako pewnego rodzaju poligon doświadczalny w budowaniu świadomości marki. Doświadczenia i wiedza, które w ten sposób zdobędziesz, mogą stać się cenną wartością dla zleceniodawców. Co może być lepszym portfolio niż twój sukces?

 

10 rad dla freelancerów: jak budować świadomość marki dla siebie i dla klienta?

1. Zbadaj punkt wyjścia

Zacznij od ustalenia, jak jest widziana twoja marka obecnie. To dobry punkt wyjścia dla diagnozy, co można zrobić lepiej oraz przyszły punkt odniesienia, aby sprawdzić, czy podjęte działania przyniosły oczekiwane rezultaty.
Nieważne, jak ty widzisz swoją markę; ważne jest, jak postrzegają ją odbiorcy. Co o niej mówią, jak ją opisują, co myślą o produkcie lub usłudze? Aby się o tym przekonać, zaproś użytkowników do dyskusji, zleć analizę 360, wygooglaj opinie i wypowiedzi na swój temat.
Podoba ci się to, co widzisz?

 

Storytelling w pracy zdalnej i wśród freelancerów
Sorytelling a świadomość marki

 

2. Opowiedz swoją historię

Storytelling to obecnie jedno z najmocniejszych narzędzi w marketingu internetowym. Wszyscy lubimy dobre, angażujące emocjonalnie historie, a te stojące za markami mają podwójną wartość. Nie tylko budzą zainteresowanie klientów, ale również sprawiają, że odbiorcy mogą się identyfikować z opowieścią i wartościami, jakie uosabiasz. Dodatkowo dobra historia sprawia, że klientowi łatwiej cię zapamiętać i odróżnić na tle innych freelancerów.

Wykorzystaj potencjał storytellingu do budowania świadomości marki swojego klienta. Rodzinna firma transportowa powstała z miłości do samochodów to coś więcej niż kolejna firma spedycyjna, prawda?

 

3. Stwórz infografikę

Internet kocha infografiki: są chętnie oglądane i chętnie udostępniane, a dzięki kreatorom infografik online ich stworzenie nie wymaga relatywnie dużych umiejętności. Infografika to najlepsze medium, by podzielić się z odbiorcami twoją wiedzą i doświadczeniem, a jednocześnie budować wizerunek eksperta.
Tworząc infografikę nie zapomnij o tym, aby umieścić na niej logo i/lub adres strony www.

 

4. Twórz społeczność online

Tak, jako freelancer również możesz wykorzystać potencjał, jaki mają społeczności online. Jeśli jako copywriter lub grafik prowadzisz swój blog lub profesjonalny profil na Facebooku, Twitterze lub LinkedIn, możesz wykorzystać je jako zaczątek społeczności.

Kluczem do sukcesu jest dzielenie się użytecznymi informacjami dotyczącymi twojej niszy i wchodzenie w interakcję z użytkownikami. Wśród nich możesz spotkać twoich przyszłych klientów lub… „ambasadorów” marki. Pamiętaj, że tworzenie społeczności wymaga konsekwencji i czasu, dlatego skup się na jednej wybranej platformie.

 

Budowanie świadomości marki - influencerzy, freelancerzy
Influencerzy a świadomość marki – jak współpracować

 

5. Pisz posty gościnne i współpracuj z influencerami

Jako freelancer nie mogłeś przegapić tego trendu w marketingu internetowym, który polega na współpracy między dużymi markami (kosmetycznymi, spożywczymi, rozrywkowymi…) z influencerami, vlogerami i blogerami. Posty gościnne, materiały sponsorowane i realizacja kampanii reklamowych to obecnie norma w blogosferze i ty też możesz z niej korzystać.

Zanim zaczniesz zasypywać wiodących blogerów mailami z prośbą o publikację postu gościnnego, sprawdź… jakim budżetem dysponujesz. Obecnie rozpoznawalni blogerzy rzadko godzą się na darmową wzmiankę, nie wspominając już o poście gościnnym.
Jeśli nie dysponujesz dużym budżetem, rozejrzyj się za influencerami „ze średniej półki”, którzy przyjmą materiał dobrej jakości lub zgodzą się na współpracę barterową.

Pamiętaj, że bloger w pewnym sensie firmuje swoim nazwiskiem materiał, który przygotujesz do publikacji i użycza mu swojej wiarogodności. Tekst, zdjęcia lub wpis, który przygotujesz, muszą być wysokiej jakości – w ten sposób bloger zyskuje dobry materiał na swoją stronę, jego czytelnicy cenne informacje, a ty budujesz swoją pozycję eksperta.

 

Jak zwiększyć świadomość marki – rady dla freelancerów: podsumowanie

Być rozpoznawalnym, dobrze kojarzonym, wskazywanym jako lider lub ekspert w danej dziedzinie – to marzenie nie tylko firm, które są twoimi klientami. Wszystkie te wartości procentują także wśród freelancerów. Ich osiągnięcie wymaga konsekwentnych, przemyślanych działań marketingowych, ale nie jest niemożliwe.

Na początek ustal, czy swoją markę zaczniesz budować od podstaw, czy już teraz pojawiasz się w komentarzach i opiniach w sieci. Zastanów się, jak chcesz się kojarzyć i co chcesz przeczytać w opiniach i komentarzach na swój temat za pół roku?
Kolejny krok to stworzenie wizerunku – tu oprócz identyfikacji wizualnej i tone of voice przyda ci się także storytelling. Zaproś do współpracy osoby, które podzielają twoje wartości, są autorytetami w dziedzinie, w której się specjalizujesz lub zechcą podzielić się z odbiorcami twoją historią. Nieocenionym wsparciem będzie tu grupa w mediach społecznościowych oraz influencerzy.

Opisane przez nas techniki możesz wykorzystać zarówno w wykonywaniu zleceń dla klientów, jak i do umacniania swojej pozycji na rynku pracy zdalnej. A może część z nich już stosujesz? Napisz nam w komentarzach o swoich wynikach!