Wizerunek i marka w pracy zdalnej - jak je zbudować?

Jak to się dzieje, że jedni freelancerzy są postrzegani jako w pełni profesjonalni, a inni, o podobnym doświadczeniu, nie cieszą się tak dużym zaufaniem klientów? W zeszłym tygodniu (KLIK) pisaliśmy o tym, jaki wpływ na pracę zdalną i działania freelancera ma budowanie marki osobistej.

Marka osobista jest szczególnie istotna dla tych programistów, grafików i copywriterów, którzy pracują zdalnie na własny rachunek. Konkurencja na rynku pracy zdalnej jest spora, dlatego warto postawić na spójny wizerunek, komunikujący określone treści.

Umiejętność tworzenia marki i związanego z nią wizerunku przyda ci się nie tylko po to, aby umocnić swoją pozycję na rynku i zdobywać nowych klientów jako freelancer, ale również jako produkt, który możesz zaoferować zleceniodawcom.
Kiedy rozumiesz, jakie zasady, techniki i metody składają się na efektywne budowanie wizerunku, możesz płynnie wpasować się w strategię klienta, a tym samym wnieść dodatkową wartość do waszej współpracy.

Jakie techniki możesz wykorzystać do budowania świadomości marki?

Wizerunek i marka w pracy zdalnej - jak je zbudować?
Jak zbudować świadomość marki w pracy freelancera?

 

10 rad dla freelancerów: jak budować świadomość marki dla siebie i dla klienta? – część 2

6. Polecenia

Na pewno zdarzyło ci się skorzystać z usługi lub produktu, w którym za polecenie go znajomemu otrzymałeś jakiś bonus – wystarczy wymienić tu Dropbox, Trello czy Useme.eu.
Możesz wykorzystać ten sam mechanizm w budowaniu świadomości marki i marketingu internetowych, zarówno twoich usług jako freelancera, jak i klienta, dla którego tworzysz strategię budowania świadomości marki.

Zaoferuj bonus, upust, rabat lub dodatkową usługę dla klienta, który poleci twoją markę innym. Dropbox zyskał miliony użytkowników dzięki dodatkowej przestrzeni, jaką oferował aktywnym użytkownikom zapraszającym innych; Trello daje dostęp do wersji premium produktu, kiedy zaproszona przez ciebie osoba założy konto; w Useme.eu możesz wystawić fakturę bez firmy zwolnioną z prowizji, jeśli twój znajomy rozliczy umowę z twojego polecenia. Jak ty zachęcisz klientów do polecania twojej marki?

 

7. Współpracuj z innymi

Nie ma znaczenia, na jakim etapie rozwoju jesteś, zawsze możesz spróbować współpracy z innymi freelancerami, start-upami i firmami. Dzięki partnerom z tej samej niszy zyskujesz więcej ekspozycji i miejsc, w których jesteś wzmiankowany.

Zaangażuj się w patronat medialny, posty gościnne i współorganizację wydarzeń – nie muszą to być wydarzenia „fizyczne”; cyfrowe eventy, takie jak promocje kursów online, również sprawdzą się w tej roli.

 

8. Zaproponuj produkt lub usługę za darmo

Ta rada może być drażliwa dla większości freelancerów. Nie chodzi o to, że masz zrobić za darmo stronę www, logo, identyfikację wizualna czy napisać dla każdego darmową próbkę na kilka tysięcy znaków. Wystarczy mniejszy produkt o realnej wartości dla użytkownika: akcja Photoshop, paczka freebies z pozostałości twoich projektów, krótki e-book z poradnikiem.
Dodatkowy plus: dzięki udostępnieniu darmowej próbki możesz zbierać adresy e-mail osób, które go pobrały i w ten sposób budować bazę potencjalnych klientów.

Darmowa próbka, usługa, produkt sprawia, że odbiorcy mogą ocenić poziom wykonania, jakość produktu i jego faktyczną wartość. To dobre rozwiązanie zwłaszcza dla początkujących i start-upów. Ta inwestycja zwróci się, kiedy marka będzie już rozpoznawalna.

 

9. Nie próbuj zadowolić wszystkich

Podstawą skutecznego budowania marki jest konsekwencja. Decydujesz się na określony tone of voice, kierujesz się określonymi wartościami i masz spójną wizję tego, jak ma być odbierana marka? Musisz liczyć się z tym, że nie wszystkim przypadnie ona do gustu.

Staraj się raczej stać najlepszą opcją dla sprecyzowanej grupy odbiorców. Rozwijaj tone of voice marki i jej obecność tak, aby pokrywała się z oczekiwaniami tych klientów, do których chcesz dotrzeć. Twoim celem jest rozwijanie działalności, a nie zadowalanie wszystkich.

 

10. Zmień perspektywę

Do niedawna obowiązkowym punktem każdej strony www, broszury informacyjnej i materiałów promocyjnych było „o nas”, wypełnione do ostatniego zdania informacjami spod znaku „nasz firma robi to”, „nasza marka jest taka i taka”. Tylko czy właśnie to interesuje twoich klientów?

Zmień punkt widzenia i skieruj swoją markę do ludzi. Zamiast o sobie zacznij mówić o problemach klientów i tym, jak możesz pomóc je rozwiązać. Czujesz różnicę między sformułowaniem „Potrzebujesz grafik do reklamy” a „Zajmuję się tworzeniem grafik do reklam”? Jeśli tak, wykorzystaj to w swojej strategii budowania marki.

 

10 rad dla freelancerów: jak budować świadomość marki dla siebie i dla klienta? – podsumowanie

Budowanie świadomości marki to nie tylko eksponowanie swojej wiedzy eksperckiej. Na to, jak będziesz postrzegany ty jako freelancer lub twój zleceniodawca, którego wizerunkiem się zajmujesz, ma wpływ nie tylko historia, jaką opowiadasz i społeczność, jaką tworzysz wokół siebie za pomocą mediów społecznościowych i współpracy z influencerami.
W budowaniu wizerunku wykorzystaj także networking: polecenia, rekomendacje i różne formy współpracy.

Twoim celem podczas budowania świadomości marki powinno być to, aby stać się pierwszym wyborem dla określonej grupy odbiorców, a nie zadowolić wszystkich – to ostatnie jest mało prawdopodobne, ma natomiast szanse na to, aby obniżyć twoją wiarygodność i siłę przekonywania marki.

 

Jak zbudować świadomość marki w pracy zdalnej – część 1.