Czy LinkedIn jest potrzebne Freelancerowi? W jaki sposób można budować swoją markę za pośrednictwem tego…
Grupy na LinkedIn nigdy nie cieszyły się taka popularnością, jak ich kuzynki na Facebooku. Dodatkowo po pierwszym okresie zainteresowania użytkowników stały się raczej miejscami kojarzonymi ze spamem i natrętną autopromocją użytkowników.
We wrześniu LinkedIn postanowił odzyskać stracony potencjał grup i uczynić z nich konkurencję dla prężnie rozwijających się, coraz bardziej popularnych grup Facebooka. Najważniejszą zmianą jest ta, że od września grupy są dostępne również z poziomu aplikacji mobilnej, a opublikowane w nich treści pojawią się w twoim news feedzie.
Jak możesz wykorzystać grupy LinkedIn w poszukiwaniu nowych zleceń oraz dotarciu do klientów?
Grupy LinkedIn: jak możesz je wykorzystać w pracy zdalnej?
Przede wszystkim jako użytkownik LinkedIn możesz należeć do setki grup – biorąc pod uwagę, że w serwisie jest ich blisko milion, to jednocześnie dużo i mało. Pamiętaj, że nie wszystkie grypy są aktywnie zarządzane, więc starannie wybierz te, którym będziesz poświęcać czas. Aby efektywnie wykorzystać ich potencjał, warto skoncentrować się na maksymalnie 10, w których będziesz aktywnym uczestnikiem.
Uczestnictwo w grupie zawęża również twoje pole poszukiwań klientów do osób aktywnie korzystających z LinkedIn, do których zyskujesz lepszy dostęp, nawet jeśli są to „znajomi znajomych” połączeni jako 2nd i 3rd.
Ponieważ grupa łączy osoby zainteresowane podobnym tematem, daje ci możliwość poszerzenia wiedzy i podzielnia się swoimi doświadczeniami. Inaczej niż w przypadku publikacji na profilu, komunikat nie wpada w późnię lub dociera do przypadkowych osób z kręgu twoich znajomych, ale do konkretnej grupy osób, z którymi jeszcze nie współpracowałeś.
Nie wiesz, do których grup dołączyć? Skorzystaj z wyszukiwarki LinkedIn lub… zapytaj kontakty z twojej sieci, jakie mogą zarekomendować. Kiedy dołączysz do grupy, daj sobie chwilę czasu, aby zapoznać się z jej działaniem, rodzajami publikowanych treści i zadawanymi pytaniami.
Odpowiedni conetnt to najskuteczniejszy sposób, aby wykorzystać w pełni potencjał, jaki mają grupy na LinkedIn. Jeśli udostępniasz coś, co zainteresuje innych użytkowników, masz większe szanse na nawiązanie kontaktu. Grupa pomoże ci zatem wzmocnić istniejące relacje i nawiązać nowe.
Grupy LinkedIn: rady dla freelancerów
- zaprezentuj się jako ekspert przez odpowiedzi na pytania, które zadali inni członkowie. Zadawaj też pytania do społeczności – grupa ma charakter forum dla podobnie myślących ludzi, więc możesz nie tylko dzielić się wiedzą, ale zdobywać nową.
- postuj artykuły i pytania – w ten sposób oprócz dodania treści obudzisz zainteresowanie i nadasz im bardziej personalnego charakteru, nie tylko spamu, który ma załatwić za ciebie całą pracę.
- nie przesadzaj z autopromocją. LinkedIn zrzesza profesjonalistów i osoby zainteresowane rozwojem kariery zawodowej, z których każda zasługuje na uwagę. Jeśli będziesz zbyt nachalny z autopromocją, nie obudzisz niczyjego zainteresowania – poza ewentualną myślą „o nie, to znowu on”.
Twoim celem jest budowanie relacji, a nie reklama. - nawiązuj kontakty. Skoro udało ci się wejść w interakcję z kimś z grupy, zaczynacie się rozpoznawać, wyślij zaproszenie. Dodaj, dlaczego chcesz nawiązać kontakt i przypomnij, że znacie się z grupy.
- korzystaj z innych mediów. Nawiązałeś z kimś kontakt za pomocą grupy i nie jesteście już sobie zupełnie obcy? Możesz spróbować skontaktować się z tą osobą również na innych platformach społecznościowych, na przykład na Twitterze lub na stronie firmy na Facebooku. Unikaj wysyłania zaproszeń tam, gdzie profil wydaje się raczej prywatny – zależy ci na znajomości branżowej.
Czy warto działać na grupach LinkedIn? – podsumowanie
Pierwotnie grupy na LinkedIn nie wykorzystywały pełnego potencjału, jaki dają możliwości nawiązania na platformie nowych kontaktów, nie tylko tych, z którymi do tej pory współpracowałeś.
Wraz z wrześniowymi zmianami warto trzymać rękę na pulsie i spróbować oswoić się z grupami LinkedIn. Jeśli będziesz przy tym pamiętać o podstawowych zasadach grupowej netykiety, zyskasz dzięki nim szansę na zaistnienie jako specjalista w swojej dziedzinie i dotarcie nowych klientów.