Jednym z podstawowych błędów u osób starających się uczynić z pracy wolnego strzelca sposób na życie, jest działanie na zbyt wielu rynkach. Mówimy tu o fotografach starających się zdobyć każde zlecenie niezależnie od tematu przewodniego, copywriterach piszących absolutnie o wszystkim, czy grafikach tworzących plakaty w technikach, które wcale nie są ich najmocniejszą stroną.
Takie działanie niewiele ma wspólnego z profesjonalizmem i prowadzeniem biznesu, a zakrawa na delikatną desperację. Mimo iż pozornie mamy wtedy więcej możliwości i wybieramy spośród ogromnej ilości zleceń, to w praktyce okazuje się, że nasza skuteczność jest co najwyżej mierna. Sposobem na wyjście z tego impasu powinno być odnalezienie swojej niszy i zbudowanie wokół niej marki osobistej. Jak to zrobić? Oto 6 sprawdzonych sposobów, które odmienią Twoją codzienność i przyspieszą rozwój kariery freelancera!
Zacznij od analizy swoich zainteresowań
Analiza swoich zainteresowań to pierwszy krok w poszukiwaniu niszy. Gdy zastanowisz się nad tym, co tak naprawdę sprawia Ci najwięcej przyjemności i kiedy czujesz, że faktycznie wykonałeś pracę na maksimum swoich możliwości, otrzymasz gotowy przepis na swoją specjalizację. Oczywiście nie chodzi tutaj o wybieranie zajęć najłatwiejszych i najwygodniejszych, a raczej o zainteresowania połączone z Twoim doświadczeniem, co finalnie da gotowy i atrakcyjny freelancerski produkt.
Przykład? Copywriter piszący przeróżne teksty – od poradników dla młodych mam, po analizy aktów prawnych, który w wolnych chwilach interesuje finansami i grą na giełdzie. Dla niego nisza finansowa powinna być pierwszym wyborem podczas budowania marki osobistej.
Weź pod uwagę swoje mocne strony
Niestety czasem okazuje się, że nasze wyniki w pracy, wcale nie idą w parze z zainteresowaniami. Każdy z nas predysponowany jest do różnych rzeczy. To, co Tobie przychodzi z łatwością, komuś innemu sprawi wyjątkową trudność.
Przeanalizuj swoje dotychczasowe współprace i zastanów się, po których z nich klienci byli najbardziej zadowoleni. Wynik tej analizy potraktuj jako koleją wskazówkę ułatwiającą znalezienie rynkowej niszy.
Nie zapomnij o zgomadzonym doświadczeniu
Zainteresowania i doświadczenie zawodowe są świetną bazą do tworzenia swojej marki osobistej w pracy freelancera. Wszystko tutaj kręci się wokół szukania mocnych stron będących Twoim wyróżnikiem na rynku, gdzie o jedno zlecenie walczy kilku czy kilkunastu innych wolnych strzelców.
To dlatego warto wziąć pod uwagę wszystkie atuty, a w tym doświadczenie potwierdzone dyplomami i ukończonymi kursami. Nawet jeśli czymś się już nie zajmujesz lub nie interesujesz od jakiegoś czasu, zastanów się, czy powrót do tego tematu nie będzie dobrym pomysłem na zdobycie nowych zleceń.
Próbuj nowych rzeczy
Jeśli w drodze analizy swoich zainteresowań i doświadczeń, nie znalazłeś idealnego kandydata na specjalizację, spróbuj czegoś nowego.
Jeśli jesteś fotografem portretowym, to spróbuj swoich sił w projektach kulinarnych lub produktowych. Tworzysz strony internetowe? Zainteresuj się wykorzystaniem swoich umiejętności w inny sposób. Robienie nowych rzeczy przede wszystkim pobudza naszą kreatywność, a efektem ubocznym może być odnalezienie nowej niszy.
Zorientuj się w sytuacji rynkowej
Kariera freelancera to tak naprawdę prowadzenie jednoosobowego biznesu. Tak jak na każdym rynku rządzi tutaj popyt i podaż. Szukając swojej niszy, przeanalizuj ilość zleceń dotyczących danych zagadnień, a także ilość odpowiedzi od freelancerów. W ten sposób możesz znaleźć niszę, w której to wykonawca stawia warunki ze względu na ograniczoną ilość doświadczonych specjalistów. Z drugiej strony wyeliminujesz te najmocniej oblegane przez freelancerów, co bezpośrednio przekłada się na trudność w zdobyciu zlecenia.
Przeanalizuj trendy rynkowe
W odnajdywaniu swojej niszy pomaga również szersze spojrzenie na Twoją branżę. Zobacz, w którym kierunku się rozwija rynek i wybierz nisze z coraz większym zainteresowaniem ze strony zleceniodawców. Dobrym tropem jest analiza pod kątem tego, jakie zajęcia mogą być w najbliższym czasie automatyzowane, co sprawi, że pracę freelancera zastąpi zaawansowany program – na przykład działający na zasadzie uczenia maszynowego.