Jak mierzyć ROI w copywritingu

Dla wielu osób copywriting jawi się jako wyjątkowo atrakcyjna branża. To wizja zdalnej i pozornie niewymagającej pracy, z którą poradzić sobie powinien każdy – wszak pisać uczą już w podstawówce. W oczach początkujących tak to może właśnie wyglądać, ale zapominają oni o jednej kwestii. Praca copywritera musi przynosić wymierne korzyści dla zleceniodawcy. Zwrot z zainwestowanych w treści pieniędzy określamy znanym ze świata marketingu współczynnikiem ROI (return of investment).

Jak mierzyć ROI w copywritingu
Jak mierzyć zwrot z inwestycji w copywritingu

Copywriterzy często patrzą na swoją pracę jednowymiarowo. Mają do przygotowania tekst na podstawie otrzymanych od zleceniodawcy wytycznych. Research, praca nad tekstem, wysyłka, a w najgorszym wypadku poprawki. Proste, prawda?

Chcesz się wyróżniać w branży i zyskiwać dobrze płatnych, a co więcej powracających klientów? Musisz dodać do tego schematu jeden ważny punkt – myślenie o maksymalizacji zwrotu z inwestycji Twojego klienta.

Dlaczego copywriter powinien dbać o ROI swojego klienta?

Co w Twojej ocenie sprawia, że jesteś dobrym copywriterem? Poprawnie napisane teksty bez błędów stylistycznych i gramatycznych? Doświadczenie w tworzeniu treści dla dużej marki? Cóż, zdecydowana ilość klientów nie jest w stanie ocenić nawet tego, czy dany tekst został w napisany poprawnie. Zauważą natomiast wzrost ilości odwiedzin na swojej stronie, większą liczbę konwersji, czy lepsze wyniki sprzedaży.

Wielu copywriterów uważa, że wartość ich pracy nie jest do końca mierzalna. W końcu copywriting to budowanie wizerunku i przekazywanie informacji, których nie da się policzyć i wpisać w kolejne okienko arkusza kalkulacyjnego.

Dlaczego copywriter powinien dbać o ROI
Dlaczego copywriter powinien dbać o ROI

Nic bardziej mylnego. Twoja praca ma przynieść wymierne korzyści, a to ma wiązać się z osiągnięciem satysfakcjonującego ROI. Jeśli klient zauważy, że Twoje teksty przekładają się na statystyki, a finalnie stan firmowego konta, stwierdzi, że współpraca z Tobą się po prostu opłaca. Co zatem zrobić, aby zwiększyć zwrot z inwestycji w copywritingu?

Brief – czyli absolutna podstawa

Zacznijmy od podstaw. Każde zlecenie powinieneś rozpocząć od przygotowania solidnego i szczegółowego briefu. Co powinno się w nim znajdować? Oto część z informacji, które są absolutną podstawą do przygotowania dobrze dopasowanej treści:

  • Informacje o kliencie – branża, mocne strony firmy i produktów, grupa docelowa i konkurencja.
  • Jakie jest przeznaczenie i cel tekstu?
  • Do kogo będzie on kierowany?
  • Gdzie zostanie opublikowany?
  • Preferowana długość tekstu.
  • Język i styl.
  • Poziom specjalizacji.
  • Sposób zwracania się do odbiorcy.
  • Frazy kluczowe do umieszczenia w treści.

Dużo? To tylko początek. Każda profesjonalnie prowadzona kampania reklamowa posiada właśnie taki drogowskaz. Pomaga to na każdym etapie działań monitorować spójność komunikatów z założeniami ustalonymi z klientem. Pracują tak największe agencje reklamowe i dokładnie to samo powinien robić copywriter tworzący treści mające zwiększać konwersje i sprzedaż.

Często zdarza się jednak, że klient zostawia wolną ręką. Nie bój się w takiej sytuacji zadawać dodatkowych pytań. Dla większości klientów dobre i celne pytania jeszcze przed przystąpieniem do pracy są sygnałem, że copywriter zna swoją branżę i potrafi tworzyć wartościowe treści.

Wracamy do korzeni marketingu – tworzymy persony

Opisany powyżej brief to zestaw wskazówek ułatwiający poznanie potrzeb i wymagań klienta. Co jeszcze możesz zrobić? Jednym z najlepszych sposobów poznania końcowego odbiorcy jest tworzenie person, czyli modelowych klientów. Dzięki temu poznasz ich oczekiwania, sposób komunikacji, preferencje zakupowe i dane demograficzne.

Dysponując takim zestawem informacji, z łatwością stworzysz treść, która w danej sytuacji będzie najlepiej konwertować, a finalnie przełoży się na lepszy zwrot z inwestycji. Pamiętaj, Twoja praca to nie tylko zapełnienie pustej luki na stronie klienta. Twoja treść ma przynosić konkretne efekty.

Copywriting przyszłości to nie tylko tworzenie treści

Najbardziej rozchwytywani i doceniani copywriterzy to tacy, których działania faktycznie przekładają się na pozycje w wyszukiwarkach, większe ilości odwiedzin, a finalnie generujące sprzedaż.

Jak każda z branż, tak samo copywriting powoli się zmienia. W najbliższych latach najlepiej opłacani będą specjaliści tworzący skuteczne treści, a przy tym znający się na content marketingu, dystrybucji treści, pozycjonowaniu, oraz analizowaniu sytuacji biznesowej klienta, w kontekście tworzenia strategicznych treści.

Czego się uczyć w copywritingu, żeby podnieść ROI
Czego się uczyć w copywritingu, żeby podnieść ROI

Chcesz zadbać o lepsze wyniki swoich działań i zapewnić sobie stałą ilość wartościowych zleceń w przyszłości? Zacznij działać już teraz i zamiast skupiać się wyłącznie na codziennym pisaniu tekstów, połóż także nacisk na analitykę marketingową i biznesową.

Najlepsze ćwiczenie na zwiększenie skuteczności Twojego copy?

Co powinieneś zrobić, aby nauczyć się nowego, bardziej analitycznego spojrzenia na swoje teksty? Zacznij pisać dla siebie, sprzedając jakiś produkt! Nie musi być to nic fizycznego. Jako copywriter masz wiele umiejętności, które z pewnością przekujesz w produkt cyfrowy – na przykład e-book lub kurs online. Jak to zrobić?

Krok 1: Znajdź swoich potencjalnych klientów

Zanim przystąpisz do tworzenia materiałów, zastanów się dokładnie nad tym, kto miałby je kupić. Wyjście z założenia, że Twoją grupą docelową będą kobiety w wieku 25-35 lat z dużych miast jest zdecydowanie zbyt ogólne. Zacznij tworzyć persony na podstawie osób obserwujących Twoje profile w mediach społecznościowych lub odwiedzających Twoją witrynę. Dowiedz się kim są Twoi potencjalni klienci, w jaki sposób spędzają czas, gdzie mieszkają i na co wydają pieniądze. Na podstawie tych danych dowiesz się co i w jaki sposób możesz im sprzedać.

Krok 2: Stwórz swój produkt

Stworzenie produktu cyfrowego oczywiście wymaga skupienia i poświęcenia wielu godzin pracy. Jednak potraktuj to, jako inwestycję w rozwój Twoich umiejętności. Co więcej, jeśli stworzysz faktycznie wartościowego e-booka lub kurs, Twoja praca może się opłacić i stanowić dodatkowe źródło dochodu.

Krok 3: Wybierz miejsce gdzie będziesz sprzedawać

To wbrew pozorom jeden z łatwiejszych etapów. Wybierz gotowe platformy (np. Udemy) lub stwórz własny sklep internetowy – nawet na WordPressie. Bez problemu także przygotujesz własną platformę do nauczania zdalnego, wystarczy tylko odpowiednia wtyczka typu LMS.

Krok 4: Zacznij tworzyć treści sprzedażowe

Przechodzimy do sedna sprawy. Przygotuj opis produktu, komunikaty reklamowe, treść na landing page oraz całą strategię e-mail marketingu. Nie bój się na tym etapie próbować różnych rozwiązań, a w tym z opcji testów A/B. Dzięki nim porównasz skuteczność różnych komunikatów mających uzyskać ten sam efekt.

Krok 5: Postaw się po drugiej stronie

Cały ten proces ma jedno główne zadanie – pomóc Ci wcielić się w rolę klienta. Zacznij analizować skuteczność swoich treści i myśleć o nich nie tylko w kategoriach „contentu na stronę”. Traktuj je jako jeden z elementów strategii marketingowej, która ma przynosić miarodajne efekty. Tworząc i sprzedając swój własny produkt, nauczysz się odpowiednio analizować sytuację i potrzeby klienta, a także tworzyć skuteczne treści. Co więcej, nie musisz w to inwestować praktycznie nawet złotówki!