Rady dla perfekcjonistów

Kiedy perfekcjonizm szkodzi freelancerom?

 

Perfekcjonizm, czyli dążenie do perfekcji i doskonałości, chociaż jest warunkiem osiągnięcia znakomitych rezultatów, często może być przyczyną wielu problemów. Bycie perfekcjonistą jest trudne, życie z perfekcjonistą jest jeszcze gorsze, a jednak korzystanie z produktów stworzonych przez perfekcjonistów to prawdziwa rewelacja! Technologie firmy Apple, serwis Starbucks, powieści Donny Tartt – perfekcjoniści nie tylko pracują, ale też zmieniają nasze życie na lepsze. Jak więc pozostać perfekcjonistą, ale jednocześnie ułatwić sobie życie?

Rady dla perfekcjonistów
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/JudaM-1486966/

Jeśli uważasz się za perfekcjonistę, ale czasem ta cecha twojego charakteru ci przeszkadza, zwróć uwagę na siedem naszych dobrych rad. Dzięki nim z pewnością poskromisz złe strony bycia zbyt dokładnym!

Dobieraj swoje otoczenie

Jako perfekcjonista jesteś wrażliwy na krytykę oraz opinie innych ludzi. Na ile tylko możesz, pozbądź się  wpływu tych, którzy pobudzają twoją niepewność siebie – sceptyków, cyników, przegranych – wszystkich, którzy źle cię traktują. Postaraj się natomiast znaleźć ludzi myślących podobnie do ciebie. Otaczaj się tymi, którzy wierzą w twoje marzenia, wspierają cię oraz inspirują.

Doskonal swoje umiejętności

Ciągle masz wątpliwości co do skutków swoich działań? Często nie jesteś pewny swoich sił? Jest to absolutnie normalne dla ludzi, którzy dążą do ideału. Pamiętaj, że tylko wiedza oraz doświadczenie pomogą ci wzmocnić samoocenę. Doskonal swoje umiejętności, ucz się od najlepszych, trenuj. Jest to jedyny sposób na zwiększenie swojej produktywności.

Staraj się szukać zastosowania dla swoich umiejętności w obszarach, w których ceni się wysoką jakość wykonania, a nie czas. Jesteś maratończykiem, a nie sprinterem. Staraj się unikać zadań, które przewidują krótki termin realizacji oraz dopuszczają poślednią jakość. Ułatwisz sobie życie oraz zyskasz więcej satysfakcji ze swojej pracy.

Naucz się przełączać

Jeśli jesteś perfekcjonistą, na pewno masz tendencję do zatrzymywania się na szczegółach. Jesteś po prostu skazany na ciągłe dopieszczanie drobiazgów, co często skutkuje przekroczeniem deadline’ów, utratą motywacji oraz zainteresowania zadaniem. Przełączenie się z jednej czynności na inną pomoże Ci nabrać dystansu i w miarę obiektywnie ocenić wyniki swoich działań.

Najsłynniejsi perfekcjoniści – Leonardo da Vinci, Mark Twain, Benjamin Franklin – byli wszechstronnymi osobowościami, które miały wiele niezwiązanych ze sobą hobby. To również bardzo pomagało im w pracy.

Naucz się ufać innym

Sam nie osiągniesz tak dużo, jak z dobrym zespołem. Skorzystaj z podpowiedzi innego słynnego perfekcjonisty, Richarda Bransona:

jeśli chcesz wykonać zadanie doskonale, otocz się wspaniałymi ludźmi, a sam bądź strategiem.

Twój czas, umiejętności oraz energia są ograniczone, a w zespole można podzielić zadania oraz wysiłek. Naucz się ufać innym ludziom, aby wspierać ich oraz inspirować.

Szacuj terminy

Zarządzanie czasem pracy u perfekcjonisty tradycyjnie się nie sprawdza. Dla niego bowiem doskonałość produktu jest wyższa od wszystkich deadline’ów. Niestety, ciągłe niedotrzymywanie terminów opóźnia także osiągnięcie sukcesu.

Aby zmieścić się w wyznaczonym czasie, skorzystaj z innej cechy swojego charakteru – odpowiedzialności. Składając ludziom obietnice, najlepiej rób to publicznie. Będziesz się starać, aby skończyć w wyznaczonym czasie.

Postaw kropkę

Perfekcjonistom zdarza się tracić zainteresowanie swoją pracą jeszcze w trakcie jej wykonywania. Skończ wreszcie wielokrotnie ją sprawdzać, szlifować oraz szukać aprobaty innych ludzi. Nie pozwalaj wątpliwościom ostudzić twój zapał oraz spowodować porzucenie nieukończonej pracy. Pamiętaj, że tylko upieczone ciasto można zjeść, tylko dopasowany strój można nosić i tylko w pełni wybudowany dom jest przydatny do życia. Jeśli nadal masz wątpliwości, spróbuj wykorzystać tę technikę psychologiczną:

Popatrz na swój produkt jak na wersję 01.

Jeśli potem zechcesz, możesz zrobić wersję 02 oraz 03, ale najpierw ukończ pierwszą.

Ćwicz, nie pracuj

Zbyt poważne podejście do pracy często powoduje strach zrobienia pierwszego kroku. Jest on najtrudniejszy i jednocześnie najważniejszy. Jeśli długo nie możesz rozpocząć, spróbuj się oszukać: podejdź do tego jak do ćwiczenia, a nie do prawdziwej pracy. Pomoże to przełamać barierę psychologiczną. Nie pisz artykułu, tylko ćwicz, nie rysuj portretu, a tylko rób szkic. Jest duża szansa, że to, co zaczęło się jako ćwiczenie, stanie się pełnowartościowym arcydziełem.

 

Jesteś perfekcjonistą? Podziel się z nami w komentarzach, co zwykle robisz, żeby ciągłe dążenie do ideału nie przeszkadzało ci w pracy!

Zapisz