Rady dla copywriterów, którzy stracili wszystkich klientów jednocześnie

„Pełnoetatowa” praca zdalna w zawodzie copywritera niesie ze sobą pewne ryzyko. Rzadko, ale jednak może się zdarzyć, że wszystkich swoich klientów stracisz w tym samym momencie.

Rady dla copywriterów, którzy stracili wszystkich klientów jednocześnie
Co zrobić, jeśli straciłeś wszystkich klientów w tym samym czasie?

Taka sytuacja nie musi mieć związku z poziomem twoich tekstów lub jakością współpracy między tobą a klientem. Przyczyną może być po prostu pechowy zbieg okoliczności.

Utrata wszystkich klientów w tej samej chwili nie oznacza jednak końca świata. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

 

Co zrobić, gdy niespodziewanie stracisz klientów

Nagła utrata wszystkich lub podstawowych źródeł dochodu może wytrącić cię z równowagi, ale jeśli mądrze planujesz budżet, jej skutki odczujesz dopiero po kilku tygodniach. Im szybciej jednak zaczniesz pracować nad zdobyciem nowych klientów, tym szybciej „staniesz na nogi”.

 

Sprawdź stan oszczędności

Dla freelancera „na pełen etat” podstawową zasadą bezpieczeństwa jest posiadanie oszczędności, które umożliwią przeżycie trzech miesięcy bez pracy.
Sprawdź, ile oszczędności zgromadziłeś na koncie i odpowiednio zaplanuj swoje działania.

 

Poszukaj oszczędności

Ten krok w dużym stopniu powiązany jest w krokiem poprzednim. Niezależnie od tego, ile udało ci się odłożyć, ogranicz wydatki. Nie jesteś w stanie przewidzieć, jak szybko zarobisz kolejne pieniądze, dlatego zrezygnuj z rzeczy, które nie są niezbędne i bez których możesz się obejść.

 

Wysyłaj maile ofertowe i składaj oferty na portalach ogłoszeniowych

O tym, jak wykorzystać cold mailing w pracy freelancera pisaliśmy TU i TU. Aby cold mailing był skuteczny, musi być robiony regularnie. Ponieważ nie masz już natłoku zleceń do wykonania, dołóż starań, aby napisać skuteczne oferty. Od nich zależy, czy otrzymasz nowe zlecenie.

W przypadku maili ofertowych masz większe szanse na zdobycie mniejszego zlecenia niż zaangażowanie do większego projektu.
Mniejsze prace, takie jak przygotowanie wpisów na bloga, są mniej czasochłonne. Kiedy nie możesz sobie pozwolić na długie oczekiwanie na wynagrodzenie, ma to swoje dobre strony.

Nie zaniedbuj także składania ofert na portalach ogłoszeniowych dla freelancerów, takich jak useme.eu. Zdobyte w ten sposób zlecenia pozwolą ci przetrwać okres, w którym odnowisz lub zbudujesz relacje ze stałymi klientami.

Do poszukiwania zleceń możesz także wykorzystać media społecznościowe, w tym LinkedIn KLIK i Facebook. W przypadku tego ostatniego w grę wchodzi nie tylko informacja o wolnych terminach na twoim profilu, ale również poszukiwanie zleceń na grupach ze zleceniami.

 

Przypomnij się starym klientom

Wasza współpraca układała się dobrze? Napisz do starych klientów i zapytaj, czy potrzebują wykonania jakiejś pracy – na przykład odświeżenia treści na stronie lub stworzenia nowych wpisów na blog firmowy.

Możesz także zapytać, czy wśród klientów lub współpracowników twojego byłego zleceniodawcy nie ma kogoś, kto potrzebuje twoich usług.

Aby mail był skuteczny, uzasadnij twoją propozycję czymś więcej niż tylko tym, że aktualnie potrzebujesz pracy. Daj odczuć odbiorcy maila, że powierzenie ci zlecenia przyniesie korzyści również jego firmie, a twoje usługi naprawdę są mu potrzebne.

 

Co zrobić, aby nie stracić klientów?

Oczywiście niespodziewana utrata wszystkich klientów to sytuacja, z której wyjdziesz prędzej czy później. Możesz jednak dołożyć starań, aby w ogóle do niej nie dopuścić.

Problemem, który każdy freelancer-copywriter musi rozwiązać we własnym zakresie, jest nieregularność przychodów. W idealnej sytuacji nie masz dużych przerw między kolejnymi zleceniami i nie tracisz płynności finansowej.
Oto, co możesz zrobić, aby wypracować taki stan.

 

Nie zaniedbuj marketingu

Jeśli masz tyle zleceń, że trudno nadążyć ci z pisaniem lub udało ci się wypracować kilka stabilnych, pewnych relacji z klientem, nie znaczy to, że możesz zaniedbywać marketing.

Składaj oferty na zlecenia, regularnie odświeżaj i uaktualniaj portfolio, dbaj o podtrzymanie relacji biznesowych. Jeśli twoja oferta zainteresuje dodatkowych klientów, możesz przekazać zlecenie zaprzyjaźnionemu copywriterowi, którego jakości pracy jesteś pewien.

 

Odkładaj na emeryturę

Jeśli masz kilku stałych klientów, na których zlecenia zawsze możesz liczyć, spróbuj odkładać pewną sumę na poczet przyszłej emerytury. Możliwości oszczędzania jest sporo, od specjalnych dedykowanych lokat i kont, aż po inwestycje w papiery wartościowe lub fundusze inwestycyjne.

 

Utwórz i regularnie zasilaj fundusz „na wszelki wypadek”

Ten typ zabezpieczenia słusznie cieszy się coraz większą popularnością wśród freelancerów. Na czym polega?
Wpłacasz na osoby rachunek bankowy wszystkie nadwyżki, które udało ci się wypracować w lepszych miesiącach. W ten sposób tworzysz zabezpieczenie na miesiące, w których zarabiasz mniej, tracisz klientów lub pojawiają się nieplanowane wydatki.

Ten typ zabezpieczenia w praktyce okazuje się szczególnie potrzebny właśnie w sytuacji, w której tracisz kluczowych klientów lub ubywa ci zleceń. Komfort i poczucie bezpieczeństwa, jakie daje posiadanie oszczędności, zdejmuje z freelancera część stresu i pozwala skuteczniej skupić się na poszukiwaniu nowych zleceń.

 

Kiedy copywriter traci wszystkich klientów – podsumowanie

Niespodziewana utrata wszystkich klientów w krótkim czasie zdarza się niezwykle rzadko. Możesz także skutecznie jej zapobiegać przez regularne wysyłanie ofert na zlecenia oraz stałemu marketingowi swoich usług.

Kiedy jednak znajdziesz się w takiej sytuacji nie panikuj, ale wykorzystaj do maksimum swoje możliwości. Nie rezygnuj z cold mailingu i zgłaszania się do wykonania zleceń na portalach dla freelancerów. Odezwij się też do byłych klientów i zaproponuj wykonanie nowej pracy lub poproś o polecenie cię ich współpracownikom i klientom.

Przeczytaj, dlaczego posiadanie stałego klienta obniża twoje bezpieczeństwo KLIK
Jak uzyskać bezpieczeństwo finansowe freelancera KLIK