Metodyka agile w pracy start-upu i freelancera

 

Przedsiębiorcom i reelancerom zależy na tym, aby osiągnąć maksymalną produktywność i wydajność. W pracy zdalnej konieczne są do tego elastyczność i umiejętność dostosowania się do wymagań klienta. Wszystko po to, aby nie tracić czasu, który przekłada się na wysokość dochodów.

Metodyki agile i techniki Scrum w pracy zdalnej dla branż kreatywnych.
Pixabay, jak freelancer może wykorzystać techniki zwinne

Utrzymanie stałego poziomu wydajności nie zawsze jest łatwe. Freelancer w dużym stopniu pozostaje zależny od klienta, jego budżetu czy zmieniających się priorytetów. Praca nad kilkoma projektami oznacza ciągłą potrzebę „żonglowania” swoim czasem i zadaniami. To sprawia, że w pracy zdalnej warto zaadoptować kilka technik z metodyki agile.

 

Agile czyli zwinność dla freelancera i start-upu

Pierwotnie metodyki zwinne dotyczyły sposobów wytwarzania oprogramowania.
Modele kaskadowe polegały na pracy nad kolejnymi częściami projektu w porządku jeden po drugim.
Metodyki zwinne zakładały większą elastyczność. Nie chodziło w niej o sztywne realizowanie kolejnych punktów planu, ale reagowanie na zmiany, pracę zespołową i większą samodzielność przy realizacji zadań.

Masz stworzyć treść na stronę internetową i biuletyn, a klient w połowie pracy oświadcza, że jednak nie biuletyn, ale szablon do maila sprzedażowego? A może po zamówieniu wizytówki pomyślanej jako część identyfikacji wizualnej uznałeś, że potrzebujesz plakatu? Brzmi znajomo? Aby takie sytuacje nie wprowadzały chaosu w system pracy, wykorzystaj rozwiązania z technik zwinnych.

 

Sprint, czyli jak zarządzać projektem

Dla zleceniodawcy praca, którą powierza, jest gotowym produktem, jakiego oczekuje. Dla freelancera – to szereg mniejszych zadań, które musisz zrealizować. Aby pogodzić oba te podejścia, spróbuj skorzystać z techniki Scrum.
Na początku współpracy stwórzcie listę priorytetów. Jaka jest podstawowa funkcja aplikacji, a o jakie dodatki może być później rozbudowana? Która część contentu jest najważniejsza – odświeżenie treści na stronie głównej czy wartościowe teksty na firmowy blog?
Przy każdym punkcie na wszej liście powinny znaleźć się:

  • priorytet
  • opis
  • przewidywany czas  wykonania

Lista i priorytety zadań mogą być modyfikowane w trakcie cotygodniowego spotkania. Ustalcie, że priorytety są zależne od klienta, ale czas wykonania określasz sam.

„Sprint” to odcinek czas – zwykle tydzień – który poświęcasz na realizację jednego etapu zlecenia. W toku pracy wspólnie z klientem zastanowicie się, które etapy i w jakiej kolejności będziesz wykonywał. Zlecenie podzielone na „sprinty” łatwiej jest zrealizować, a ustalenie priorytetów ze zleceniodawcą gwarantuje, że otrzyma tę część projektu, która aktualnie jest mu najbardziej potrzebna.

 

Czas w pracy, czyli efektywne spotkania klient-freelancer

Podstawą pracy zdalnej jest dobry kontakt. Dla freelancerów, którzy mają kilku klientów, oznacza to wytrącanie z rytmu pracy i dezorganizację. Zleceniodawcy z kolei cenią sobie sprawny i szybki kontakt.
Aby usprawnić spotkania i nie poświęcać na nie więcej czasu, niż jest to konieczne, wykorzystaj technikę z metodologii Scrum. Sprawdzi się zarówno w przypadku spotkań face-to-face, jak i wideokonferencji na Skype.

Maksymalna liczba spotkań, jakie możesz odbyć z klientem w tygodniu, to… dwa. Są to:

  • podsumowanie wyniku prac i ewentualna zmiana na liście priorytetów
  • ustalenie, co będzie zawierał kolejny „sprint”

Zawartość „sprintów” modyfikuje się raz w tygodniu – po to, aby niepotrzebnie nie rozpraszać uwagi freelancera i pozwolić mu w spokoju pracować nad zleceniem.

 

Techniki zwinne a finanse

Czy można wykorzystać technikę agile do zachowania płynności finansowej?

Praca freelancera często wygląda w ten sposób: dostajesz zlecenie na wykonanie aplikacji, strony, treści, logo. Klient potrzebuje go za miesiąc, w zasadzie to może za trzy tygodnie albo za sześć, ale niedługo. Ustalacie szczegóły, jesteś gotowy do pracy i… dostajesz wiadomość. Zwykle o treści „Przepraszamy, ale nie zdążymy przygotować materiałów, o które prosiłeś”.

Co to oznacza w praktyce? Że zaczniesz pracę później, a więc później otrzymasz wynagrodzenie. Łatwo jest poradzić sobie z taką sytuacją, jeśli masz kilku klientów. Jeśli jednak twoje przychody są uzależnione od konkretnego, większego zlecenia, które odsuwa się w czasie, znajdujesz się w mało komfortowej sytuacji.

 

Scrum w rozliczeniach

Jak rozliczasz większe projekty? Wycena projektu ulotki lub prostej strony na WordPress nie nastręcza może większych trudności, ale co z bardziej złożonymi projektami?
Jak pamiętasz, Scrum to technika dzielenia dużej pracy na mniejsze części. To samo można odnieść do płatności. Prace, które będą trwały przez miesiąc lub więcej lepiej jest podzielić na mniejsze, osobno płatne etapy.

Takie rozwiązanie jest korzystne dla obu stron.
Zleceniodawcy łatwiej będzie zapłacić kilka mniejszych rachunków niż jeden większy.
Fragmenty pracy dostarczane co tydzień lub dwa – w zależności od tego, jak rozbudowane jest zlecenie – dają zleceniodawcy poczucie kontroli nad zleconym projektem.
Twój klient ma także dowód na to, że uczciwie pracujesz, zamiast zrobić sobie wakacje i zabrać się do wykonania zlecenia w ostatniej chwili. Ci, którzy mają ustalony budżet wiedzą, że za swoje pieniądze kupią maksymalną ilość pracy. Klienci, którzy przeznaczyli na zlecenie większe środki zyskują pewność, że nie zapłacą więcej, niż powinni.

Dla freelancera korzyści są oczywiste. Rozliczanie pracy etapami oznacza zachowanie płynności finansowej i stabilizację przychodu. Do tego praca dostarczana regularnie pod koniec każdego „sprintu” to sposób na zbudowanie marki rzetelnego, uczciwie pracującego freelancera.

 

Podsumowanie – agile dla start-upów i freelancerów

Kiedy spotykamy się z metodykami zwinnymi po raz pierwszy, mogą wydawać się niepotrzebną komplikacją. Po zastanowieniu z pewnością odkryjecie, że wiele z nich stosujecie intuicyjnie. Warto więc zaadaptować ich szerszy zakres, aby produktywnie wykorzystywać czas i mądrze zarządzać swoją własną pracą.

Dzięki technikom metodyk zwinnych nie zostawiasz niczego przypadkowi. Unikasz też sytuacji, w których trudności po stronie klienta – na przykład niezależne od niego opóźnienia – wpływają także na twój rytm pracy i uzyskiwane przychody.

 

A jakie wy macie doświadczenia z technikami zwinnymi? Napiszcie nam o tym!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz