Microcopy: przykłady i inspiracje

Microcopy to chyba najbardziej niedoceniana sfera pracy copywriterów. Nawet ci z was, którzy zajmują się zawodowo pisaniem tekstów na zlecenie mogą się zastanowić, co to w ogóle jest?

Microcopy to wszystkie drobne, krótkie komunikaty, które towarzyszą użytkownikowi w czasie poruszania się po stronie. Co może być microcopy? Tekst umieszczony na stronie z błędem 404, informacja o cookies, komunikaty o błędach, strony logowania.
Microcopy pojawia się więc tam, gdzie użytkownik oczekuje informacji, ale niekoniecznie takiej, na którą zwróci szczególną uwagę.

Microcopy: przykłady i inspiracje
Microcopy dla copywriterów: co to jest i jak napisać?

To właśnie sprawia, że nie wszyscy copywriterzy – i nie wszyscy zleceniodawcy – doceniają znaczenie, jakie mają te treści. Kto z was widział zlecenie na stworzenie mikro-copy na stronę www?
Tymczasem na anglojęzycznych stronach www daje się zauważyć odwrotny trend. Marketingowcy coraz lepiej wykorzystują potencjał, jaki microcopy ma w kreowaniu wizerunku.


Microcopy: dlaczego warto umieć je pisać?

Technicznie microcopy ma jedno zadanie: informować użytkownika, w jakim miejscu strony www lub sklepu się znalazł lub jaką akcję zainicjował. Jego najważniejszą funkcją jest więc przekazanie komunikatu w sposób możliwie krótki i czytelny. Ale to nie wszystko.

Można zauważyć, że copywriterzy i marketingowcy właśnie na stronach 404 czy stronach logowania pozwalają sobie na więcej swobody i kreatywności. To miejsca, w których odbiorca z góry wie, co znajdzie i nie spodziewa się niczego ciekawego. Jeśli stworzysz oryginalny komunikat, zaskoczysz odbiorcę, a dzięki temu mocniej wpiszesz się w jego pamięć.

Tu właśnie kryje się największy potencjał microcopy: wzmacniania wizerunku marki. Dobrym przykładem jest strona błędu 404 portalu Lubimyczytac.pl. Komunikat nawiązuje do tego, czym zajmuje się portal: przedstawia książkę z żółtą taśmą zabezpieczającą miejsce przestępstwa na okładce.

Microcopy: przykłady i inspiracje
Microcopy dla copywriterów: co to jest i jak napisać?

Nie musisz czytać całego copy umieszczonego na okładce, aby wiedzieć, że strona o podanym adresie nie istnieje. Zauważysz za to humorystyczne nawiązanie do popularnych kryminałów oraz symbolikę powiązaną z tematyką Lubimyczytac.pl.


Microcopy: gdzie szukać inspiracji?

Być może już dostrzegasz potencjał, jaki microcopy ma i dla ciebie jako marketera swoich usług, jak i dla twoich klientów.
Copywriterzy wiedzą jednak, że czasem łatwiej jest napisać wymagający artykuł specjalistyczny na kilkanaście tysięcy znaków niż treść, która zamknie się w 300 znakach.

Microcopy: przykłady i inspiracje
Microcopy dla copywriterów: co to jest i jak napisać?

Aby wesprzeć copywriterów, powstała strona microcopyinspiration.com. Gromadzi ona przykłady najlepszych praktyk z zakresu pisania microcopy, które nie tylko informują, ale również zaskakują użytkownika i jednocześnie uzupełniają przekaz marki.

Zwróć uwagę na to, jak pozornie mało istotne komunikaty kontynuują tone of vocie marki i wprowadzają trochę świeżości. Widać to na przykład w informacji o błędzie 404 witryny flaticon.com, olbrzymiej bazy danych grafik wektorowych do użytku na stronach www.

Ich komunikat o błędzie sugeruje, że w ramach strony znajduje się cały wszechświat, a jeśli zawędrowałeś do błędu 404 to znaczy, że szukasz czegoś… poza kosmosem. Do tego design strony, nawiązujący do wektorowych ilustracji – gotowa inspiracja, jak wykorzystać materiały zamieszczone na flaticon.com.

Microcopy: przykłady i inspiracje
Microcopy dla copywriterów: co to jest i jak napisać?

Wystarczy przejrzeć kilka przykładów na microcopyinspirations.com, aby przekonać się, że Twoje microcopy nie musi być nudne.

Możesz być humorystyczny, możesz wykorzystać grę między tekstem a grafiką lub layoutem, a możesz także podkreślać profesjonalizm i zaufanie. Wszystko zależy od twojej kreatywności, a inspiracje dla mikro-copywriterów na pewno ci w tym pomogą.