Jak zdobyć nowych użytkowników: mailing, newsletter, subskrypcja

O newsletterach i powiadomieniach e-mail myślimy najczęściej w kontekście blogerów i influencerów. Tymczasem „zwyczajne” firmy oraz przedsiębiorstwa, które nie działają w branżach cyfrowych, również mogą korzystać z potencjału, jaki mają listy mailingowe.

Dlaczego warto zadbać o posiadanie newslettera lub listy mailingowej? Użytkownik, który decyduje się zostawić ci swój adres mailowy, daje tym samym znak, że interesuje go twoja oferta i chce być na bieżąco. To dla ciebie bezcenna okazja, żeby zbudować stałą relację z klientem:
• informować o zmianach i nowościach w firmie
• informować o limitowanych ofertach i promocjach
• podtrzymywać zainteresowanie marką
• angażować odbiorców
• budować poczucie lojalności wobec marki

 

 

Jak zdobyć nowych użytkowników: mailing, newsletter, subskrypcja
Jak zwiększyć listę mailingową?

Teraz trudniejsza część: jak skłonić odbiorców do zapisania się na newsletter lub listę mailingową? Jak powiększać zasięg i zwiększać listę odbiorców? Większość z nich zapewne już odbiera sporo powiadomień i newsletterów, jak więc masz przebić się przez chaos wiadomości w skrzynce a przy tym okazać się wartym czasu?


Jak zwiększyć listę mailingową – 10+ sprawdzonych sposobów

Czytelne call to action

Zastanów się, gdzie będziesz zachęcać odbiorców do zapisania się na newsletter albo otrzymywanie powiadomień. Możesz użyć:

  • okienka pop-up
  • call to action w stałej formie pod każdym wpisem na twoim blogu firmowym
  • formularz zapisu umieszczony w bocznym menu strony

Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety, jednak pamiętaj o najważniejszej zasadzie: w jednym miejscu możesz wymagać od odbiorcy tylko jednego działania. Wybór „Zostaw komentarz” i „Zapisz się do newslettera” może sprawić, że czytelnik postawiony przed wyborem… zrezygnuje z obu akcji.


Prosty formularz

Większość specjalistów od UI oraz UX zauważa, że im dłuższy formularz, tym mniej chętnych do jego wypełnienia. Nic nie zabija konwersji tak bardzo, jak pytanie o za dużo informacji na pierwszym etapie.

Jak zdobyć nowych użytkowników: mailing, newsletter, subskrypcja
Jak zwiększyć listę mailingową?

Kiedy odbiorca chce zapisać się do newslettera, nie warto mnożyć pytań i stawiać barier. Poproś tylko o adres e-mail – nawet pytanie o imię, aby spersonalizować newsletter, zmniejszy ilość konwersji.
Zrezygnuj także z pytań o adres zamieszkania, numer telefonu i inne prywatne informacje. Prawdopodobnie na tym etapie nie będą ci potrzebne do wysyłki newslettera, a mogą obudzić słuszne wątpliwości czytelnika, do czego są ci one potrzebne i jak je wykorzystasz?


Unikalne treści

Nie zawsze masz ochotę być w kontakcie z firmą, która nic dla ciebie nie znaczy albo otrzymywać informacje o nowych produktach, których nie potrzebujesz. Ale newsletter, który dostarcza wiedzy, rozrywki, inspiracji? To coś zupełnie innego.

Jeśli chcesz przekonać odbiorców do pozostania w kontakcie, zadbaj o świeży, atrakcyjny content, który będzie wart czasu i zainteresowania.

O czym możesz pisać?

  • Sprawdź, jakie produkty lub usługi cieszą się największym powodzeniem wśród odbiorców i podpowiedz odbiorcom, jak korzystać z nich lepiej i efektywniej
  • Zadbaj o case studies, zdjęcia poglądowe i storytelling
  • Zrób listę tematów, które cieszą się największym zainteresowaniem na twoim blogu firmowym lub w mediach społecznościowych i postaraj się rozwinąć je w newsletterze
  • Sprawdź, jakie inne strony i blogi interesują odbiorców – czy poruszane są na nich tematy, które pasują również do twojej marki?

Stworzenie treści do newslettera najlepszej jest powierzyć profesjonalnemu copywriterowi, który zadba nie tylko o poprawność językową, ale również o tone of voice marki, przekaz i zawartość, którą pokochają czytelnicy.


Atrakcyjna oferta

Na pewno zauważyłeś oferty zniżkowe na pierwsze zakupy dla wszystkich, którzy zapiszą się na newsletter. Ty również możesz skorzystać z tego tricku. Mały upominek dla odbiorców, którzy udostępnią Ci swój mail to ładny gest, który może przekonać niezdecydowanych!


Oferty tylko dla subskrybentów

Do zapisania się do listy mailingowej lub newslettera zachęca również możliwość otrzymania ekskluzywnych zniżek i dostęp do specjalnych ofert przed innymi użytkownikami. Ten model popularny jest zwłaszcza wśród autorów poradników, kursów online i innych produktów cyfrowych.


Sekwencja maili

Chcesz, aby powiadomienia, mailing i newslettery budowały twoją bazę odbiorców i były narzędziem do pozyskania nowych klientów? Koniecznie zadbaj o to, aby faktycznie pozostawać z nimi w kontakcie.

Jak zdobyć nowych użytkowników: mailing, newsletter, subskrypcja
Jak zwiększyć listę mailingową?

Do tego przyda Ci się sekwencja maili dopasowanych do ścieżki, jaką przeszedł użytkownik. Przygotuj osobne cykle wiadomości dla użytkowników zupełnie nieaktywnych oraz do tych, którzy skorzystali z twoich usług lub dokonali zakupu. Ładnym gestem w stosunku do klienta jest obsługa posprzedażowa – zadbaj więc o zestaw odpowiednich wiadomości.

Zautomatyzowanie procesu może wymagać bardziej profesjonalnych narzędzi, ale inwestycja we współpracę z analitykiem oraz odpowiednie narzędzia, takie jak:

  • user.com
  • mailchimp
  • mailjet
  • sendpulse
  • sendinblue


Popularne wpisy i więcej treści

Na pewno na Twojej stronie lub blogu znajdują się wpisy, które przyciągają większą uwagę i cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem odbiorców. Taki „wiecznie zielony” wpis ma szanse przyciągnąć jeszcze więcej czytelników!

Potraktuj ten materiał jako swoją wizytówkę i zaproszenie czytelnika, aby został z Tobą na dłużej. Przygotuj bardziej b, na przykład w formie:

  • wyczerpującego poradnika
  • tutoriala
  • zestawienia
  • porównania produktów
  • case study

Zaoferuj go czytelnikowi w zamian za zapisanie się na listę mailingową lub newsletter. Ten trick będzie skuteczny, jeśli utrzymujesz wysoką jakość wpisów. W przeciwnym wypadku ryzykujesz, że po otrzymaniu wartościowego contentu czytelnik wypisze się z mailingu, rozczarowany pozostałymi treściami. Pamiętaj, że odzyskanie odbiorcy jest często trudniejsze i droższe niż zdobycie nowego!


Content tylko dla subskrybentów

Inny sprawdzony trick na zdobycie większej liczny odbiorców to oferowanie contentu tylko dla tych, którzy zapisali się na newsletter. Wymaga to od ciebie trochę więcej pracy, ponieważ nie masz wabika w postaci lubianego wpisu lub atrakcyjnej treści – musisz stworzyć je od podstaw i wybrać temat, który będzie atrakcyjny dla odbiorcy.

Jak zdobyć nowych użytkowników: mailing, newsletter, subskrypcja
Jak zwiększyć listę mailingową?

W tej roli najczęściej sprawdzają się freebies i poradniki oparte na Twoich doświadczeniach, które przynoszą sprawdzone sposoby i rozwiązania problemu.


Wpisy gościnne

Portale branżowe, blogi specjalistyczne, magazyny internetowe, social media – jeśli zależy Ci na pozyskaniu dodatkowych subskrybentów, skontaktuj się z autorami i właścicielami tych mediów i zaproponuj współpracę polegającą na wpisach gościnnych.

Ten sposób można polecić tym z was, którzy mają już zadbaną stronę lub blog z atrakcyjnymi treściami. Twoim celem jest dotarcie do grupy odbiorców zainteresowanych tematem i zaproszenie do odwiedzenia twojej witryny, a następnie… zatrzymanie ich tam najdłużej, jak to możliwe.
Nie osiągniesz tego bez atrakcyjnego contentu, dlatego zanim zaczniesz rozglądać się za możliwością umieszczenia wpisu gościnnego upewnij się, że na twojej stronie:

  • znajduje się sporo treści wysokiej jakości
  • wpisy wykorzystują wewnętrzne linkowanie
  • przyciski z call to action zachęcające do zapisania się są dobrze widoczne i nie wykluczają się wzajemnie z innymi call to action


Webinary

Webinary, czyli spotkania na żywo z odbiorcami, w trakcie którego mogą oni zadać pytania, są tą formą komunikacji, która zyskuje coraz większą popularność. Jej zalety dla odbiorców nie pozostawiają wątpliwości: w ciągu 30-60 minut mogą dowiedzieć się wszystkiego na dany temat od praktyka lub specjalisty, a przy tym dopytać o szczegóły, które są dla nich istotne.

Warto wykorzystać potencjał webinarów również do budowania społeczności wokół swojej marki. Regularne spotkania to okazja dla Ciebie, aby wypracować wizerunek eksperta w danej dziedzinie oraz przyciągnąć nowych odbiorców.

Jak zdobyć nowych użytkowników: mailing, newsletter, subskrypcja
Jak zwiększyć listę mailingową?

Jeśli organizujesz cykl webinarów, warto zachęcić użytkowników, aby zapisywali się na listę mailingową, aby otrzymywać powiadomienia o nowych wydarzeniach.


Konkursy, promocje, give aways

Ten typ wydarzeń może Ci się wydawać stary jak świat, ale o jego skuteczności świadczy również to, że mimo upływu czasu wciąż jest atrakcyjny dla odbiorców.


Konkursy

Pamiętaj, że jeśli organizujesz konkurs na platformie społecznościowej, takiej jak Facebook, musisz przede wszystkim zwrócić uwagę na regulamin serwisu. Najczęściej niedopuszczalne jest tworzenie konkursu, w którym zadanie polega tylko na polubieniu lub udostępnieniu wpisu.

Jeśli konkurs odbywa się na Twojej stronie www lub blogu, od Ciebie zależy, jakie będzie zadanie konkursowe i sposób wyboru zwycięzcy. Warto zadbać o przejrzysty regulamin konkursu oraz odpowiednią promocję samego wydarzenia.


Give away

To praktyka, która polega na oddaniu produktu lub kuponu na usługę jednemu z czytelników. To dobry sposób na promocję marki nie tylko w blogosferze. Możesz zaproponować odbiorcom wypróbowanie swojego produktu lub usługi, szczególnie jeśli masz w ten sposób szansę dotrzeć do influencerów, którzy opiszą swoje doświadczenie w mediach społecznościowych.


Jak zbudować listę mailingową – sprawdzone sposoby i tricki

Mailing i subskrypcje to narzędzia, które są popularne w blogosferze i mediach społecznościowych takich jak YouTube, ale nie zawsze są doceniane przez właścicieli firm i start-upów. Wśród przyczyn można wymienić… brak pomysłu na to, jak rozbudować swoją listę.

Prowadzenie mailingu oprócz tego, że pomaga zbudować świadomość marki i skupionej wokół niej społeczność, nakłada na jego twórcę kilka poważnych obowiązków. Aby mailing był skuteczny, musi być regularny, dopasowany do potrzeb odbiorcy i zawierający atrakcyjne treści, które warto będzie czytać.

Aby zwiększyć ilość odbiorców mailingu możesz skorzystać z kilku tricków, takich jak wpisy gościnne, webinary, konkursy, give away, limitowane promocje lub freebies tylko dla subskrybentów.

A jakie ty masz doświadczenia z budowaniem list mailingowych? Napisz nam o tym w komentarzu!