Co dla copywritera oznacza „pisać lepiej”? Kiedy jesteś freelancerem, pisać lepiej znaczy być bardziej produktywnym i bardziej wydajnym.
Zapomnij o prokrastynacji, marnowaniu czasu na lokalizowanie materiałów do tekstu czy rozpraszaczach. Jeśli twoje teksty są skuteczne, przekonują odbiorców i sprzedają produkty, lepsze pisanie oznacza faktycznie lepszą organizację pracy.
Wielu z nas używa domyślnych edytorów tekstów, korzysta tylko z zakładek przeglądarki, a pisząc treści słucha muzyki z darmowych streamingów. Niektórzy okazjonalnie dają samym sobie powody do niezadowolenia, kiedy produktywny copywriterski poranek zamieni się w poranek na Facebooku.
Narzędzia, jakich używasz, w niewielkim stopniu wpływają na warsztat, technikę pisania, łatwość operowania słowem i inne elementy, które wpływają na wartość contentu. Jeśli doświadczyłeś kiedykolwiek pisarskiej blokady wiesz, że żaden edytor tekstu nie zastąpi twojego flow.
Są jednak narzędzia, które mogą odmienić twoją organizację pracy zdalnej. Dzięki nim research i samo pisanie staną się łatwiejsze, a ty będziesz realizować zlecenia szybciej i wydajniej.
Jakie narzędzia pomagają copywriterom pracować wydajniej?
Produktywność to jedna z najważniejszych wartości w pracy zdalnej – jeśli realizujesz zlecenia szybko i sprawnie, zyskujesz więcej czasu dla siebie lub… na marketing swoich usług i szukanie nowych klientów.
Te narzędzia pomogą ci zwiększyć produktywność!
Edytor tekstu, który nie rozprasza – Calmly Writer
Edytor tekstu to podstawowe narzędzie dla copywritera – większość z nas używa domyślnych edytorów swojego systemu operacyjnego lub jego open source’owego odpowiednika, np. Open Office lub Libra Office. Wszystkie te narzędzia są jednakowo „obudowane” funkcjami, które obsługują różne style i formatowania, obrazy, tabele, linki, makra…
Są jednak takie dni, kiedy wszystkie te dobra albo utrudniają ci znalezienie właściwego skrótu i funkcji, albo… odrywają od pracy. Zdarzało ci się zmieniać wielkość interlinii, żeby sprawdzić, czy tekstu magicznie nie przybyło? Właśnie.
Calmly Writer to tzw. plain text editor, który ma tylko to, co naprawdę niezbędne jest do pisania. Kilka rodzajów formatowania, licznik słów, podstawowe ustawienia domyślnego trybu (kolor, wielkość i rodzaj fontu) wystarczą, aby stworzyć doskonałe teksty bez dziesiątek wymyślnych opcji.
Dodatkowy plus? Calmly Writer ma również tryb ciemny. Pracujesz w nocy i męczy cię wysoki kontrast? Rozwiązanie już czeka.
Calmly Writer przetestujesz także online pod tym adresem.
Licznik słów z opcją motywacji – Written Kitten
Walczysz z blokadą pisarską albo masz bardzo wyraźne ograniczenie dotyczące ilości słów? W obu wypadkach Written Kitten pomoże ci zmotywować się do pisania i pilnować ilości słów.
Kiedy zaczynasz pisać w tym niezwykle prostym edytorze, aplikacja liczy słowa. Po przekroczeniu zadanej wielkości 100, 200, 500 lub 1000 słów edytor nagrodzi Cię obrazkiem kotka, pieska lub króliczka.
Jest element wyzwania, jest nagroda, jest motywacja.
Akcenty, znaki diakrytyczne i znaki specjalne – rozszerzenie Special characters
Co robisz, kiedy w Twoim tekście pojawiają się słowa obcego pochodzenia ze znakami diakrytycznymi, akcentami lub specjalnymi znakami? Technik jest kilka, począwszy od kopiowania z Wikipedii lub Google, aż do opanowania kombinacji znaków w edytorze tekstu, które wstawiają znak specjalny.
Chrome ma inną propozycję: rozszerzenie Special Characters sprawia, że po kliknięciu w ikonkę w oknie przeglądarki wyświetla się tablica najpopularniejszych znaków specjalnych.
Wśród dostępnych języków jest niemiecki, grecki, francuski, portugalski i włoski.
Zmiany, edycje, wersje i poprawki szybciej i wygodniej – Withdraft
Pierwsza wersja była dobra, druga słabsza, trzecia najlepsza, po poprawkach od klienta powstały również czwarta i piąta, przy szóstej wróciliście do czwartej… Znasz to? Magazynowanie kolejnych wersji tekstu potrafi doprowadzać do pasji, podobnie jak przeszukiwanie archiwów poczty dla jednego maila. Jest na to sposób?
Jest. Withdraft to nakładka do dokumentów Google. Kiedy klienci dopisują poprawki do Twojej wersji tekstu, musisz sprawdzać każdy komentarz osobno. W Withdraft możesz porównać zmienioną wersję z oryginalną, zaakceptować zmianę, usunąć ją, a także porównać kolejne drafty materiału.
Aplikację łatwo połączysz z innymi narzędziami (również z Evernote), a także zainstalujesz jako rozszerzenie do Chrome.
Narzędzia do korekty tekstu – Jasnopis i Hemingway App
Korekta, korekta i jeszcze raz korekta: copywriter wysokiej klasy nigdy nie pozwoli sobie na odesłanie klientowi pracy, której sam nie przeczytał kilka(naście) razy. Literówki, powtórzenia, za długie zdania, błędy interpunkcyjne to ta ciemniejsza strona warsztatu każdego z nas. Niestety, poprawki są żmudne i… czasochłonne.
Korekta tekstu w Twoim edytorze może zrobić dużo, ale co dwie pary oczu, to nie jedna. „Przepuść” swój tekst również przez Jasnopis i Hemingway App – oba narzędzia działają podobnie. Oprócz zaznaczenia błędów językowych zwrócą ci także uwagę na za długie zdania lub wyrażenia branżowe i żargon.
Kiedy wokół jest za cicho – Coffitivity i Relaxio
Nie wszyscy copywriterzy lubią pracować w ciszy – niektórzy z nas mogą być bardziej produktywni, kiedy w tle coś… szumi. Dla jednych będzie to kawiarnia, dla innych deszcz lub odgłosy natury.
Coffitivity zawiera sześć „podkładów” z różnych kawiarni: od brazylijskiego bistro do uniwersyteckiej kafeterii. Z aplikacji możesz korzystać również w trybie offline.
Z kolei Relaxio oferuje osiem rodzajów aplikacji do generowania dźwięków tła: od deszczu i dźwięków naturalnych aż do white noise. Jeśli pracujesz w miejscu publicznym lub chcesz odciąć się od otoczenia np. w podróży, warto się z nimi zapoznać.
Prokrastynacja i rozpraszacze – Freedom
Technika Pomodoro lub listy to-do, medytacja albo coaching, deadline albo strach przed deadlinem – wszyscy mamy różne sposoby na radzenie sobie z prokrastynacją i rozpraszaczami. O najlepszych narzędziach do blokowania stron i aplikacji pożerających czas pisaliśmy tu, ale do listy warto dodać jeszcze jedno: Freedom.
Freedom działa na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych, na Windosw i Mac. W wersji darmowej skorzystasz z rozszerzeń do przeglądarek, z kolei wersja premium daje Ci możliwość zablokowania rozpraszaczy na wszystkich urządzeniach jednocześnie w ramach jednej opłaty. W przeliczeniu – od 8 zł miesięcznie.
Produktywny copywriter bez wysiłku – podsumowanie najlepszych narzędzi
Wszyscy wiemy, że samo pisanie nie jest trudną czynnością. Najwięcej wyzwań niesie to, co jest przed i po: gromadzenie materiałów, korekta, poprawki. Do tego jeszcze prokrastynacja, nieodłączna towarzyszka pracy zdalnej.
Jak copywriter może efektywnie poradzić sobie z tymi wszystkimi utrudnieniami? Wsparciem będą dla Ciebie narzędzia dla produktywnych copywriterów: proste edytory tekstu, narzędzia do automatycznej korekty czy kontroli wersji.
Dla tych, którzy potrzebują wsparcia innego niż merytoryczne znajdą się także aplikacje generujące zwiększające koncentrację tło z „szumem” czy blokery rozpraszaczy.
A z jakich narzędzi Ty korzystasz przy pracy zdalnej jako copywriter? Czekamy na Twój komentarz!