Outsourcing dla średnich firm i mikroprzedsiębiorców

Konieczność inwestycji przy spadku obrotów, redukowanie i optymalizowanie kosztów firmy przy wysokich kosztach pracy – najbliższe miesiące będą wyzwaniem dla przedsiębiorców.

Chociaż mówi się o zmierzchu rynku pracownika, specjaliści w swoich dziedzinach zawsze będą poszukiwani i cenieni przez pracodawców. Po przełomie, jakim w polskiej pracy zdalnej była akcja #zostańwdomu, trudniej będzie pozyskać tych najbardziej niezależnych i skłonić ich do pracy na etacie.

Outsourcing dla średnich firm i mikroprzedsiębiorców
Outsourcing pracy zdalnej: jak uzupełnić kompetencje pracowników

Jednocześnie jako właściciel małego lub średniego przedsiębiorstwa możesz nie być w tej chwili gotowy na zatrudnianie nowego pracownika. W obecnej sytuacji bardziej liczy się elastyczność niż zyskanie pracownika „na wyłączność”.

Wszystko to sprawia, że firmy zwracają się do outsourcingu. Do tej pory rozwiązanie to było kojarzone głównie z dużymi graczami, jednak ten stereotyp może wkrótce się zmienić. Outsourcing to szansa nie tylko dla największych firm, które zlecają prace na zewnątrz.


Dlaczego outsourcing opłaca się również małym i średnim firmom?

Mit, który odstraszał małe i średnie firmy od outsourcingu usług, związany był… z kosztami.
Outsourcing kojarzył się bowiem ze zlecaniem rekrutacji pracownika na etat przez pośrednika pracy za odpowiednim wynagrodzeniem. Drugą popularną formą outsourcingu było zlecanie innym firmom tylko dużych kompleksowych prac, na przykład księgowości lub prowadzenia rachunkowości.

Tymczasem każdy, kto prowadzi przedsiębiorstwo, w pewnej chwili dochodzi do granic kompetencji i wiedzy swojej i swoich pracowników. W rezultacie aby dalej równie skutecznie osiągać swoje cele, potrzebujecie nowych umiejętności – na przykład w zakresie marketingu internetowego, komunikacji z odbiorcami, zarządzania marką. Ich zdobywanie to nie tylko czas, ale również koszty.

Outsourcing dla średnich firm i mikroprzedsiębiorców
Outsourcing pracy zdalnej: optymalizacja kosztów dla małych i średnich firm

W tej sytuacji z pomocą przychodzi outsourcing poszczególnych usług. Różnorodność prac, jakie możesz delegować zewnętrznym współpracownikom, jest w zasadzie nieograniczona. Zamiast otwierać nowy etat, poświęcać czas na rekrutację i przyuczenie pracownika, a następnie ponosić koszty zatrudnienia, możesz taniej i szybciej zlecić konkretną pracę specjaliście w danej dziedzinie.

Największą zaletą tego rozwiązania jest elastyczność. Nie jesteś związany z pracownikiem wieloletnią umową: korzystasz z jego usług wtedy, gdy są potrzebne.
Jeśli realizacja pracy wymaga dodatkowego współpracownika o innych kompetencjach – na przykład przy projektowaniu UX strony, projektowania layoutu, tworzenia animacji i video, które łączą w sobie różnorodne kompetencje – nie musisz rezygnować z całego projektu. Wystarczy zlecić pracę dodatkowemu freelancerowi.


Outsourcing: optymalizacja kosztów w mikroprzedsiębiorstwie

Delegowanie zadań freelancerom to sposób na przeprowadzenie potrzebnych zmian i inwestycji dla małych i średnich firm.
Z outsourcingu dla biznesu skorzystają też mikroprzedsiębiorstwa, które nie dysponują licznym personelem, ale podlegają tym samym prawom rynku co ich większa konkurencja.

Kiedy prowadzisz niewielką firmę lub jednoosobową działalność, najważniejsze jest dla ciebie, aby skoncentrować się na tym, co jest najważniejszą usługą dla twojego biznesu. Nie zawsze masz więc czas i odpowiednią wiedzę, aby skutecznie zadbać o marketing swoich usług, pozycjonowanie czy sprawne działanie sklepu internetowego.

Outsourcing dla średnich firm i mikroprzedsiębiorców
Outsourcing pracy zdalnej: jakie korzyści dla małych i średnich firm

W takiej sytuacji outsourcing usług to dla ciebie szansa na znaczne obniżenie kosztów zatrudnienia. Zlecając prace możesz kupić dokładnie to, czego potrzebujesz w takim zakresie, jakiego wymaga sytuacja.

W tej sytuacji warto wspomnieć o rozwiązaniu, jakim jest zatrudnianie freelancerów.
Być może przekonałeś się już, że usługi firm zatrudniających kilku specjalistów są na ogół droższe niż te same rozwiązania proponowane przez „wolnych strzelców” – w tej liczbie i osoby fizyczne, pracujące w oparciu o umowy cywilnoprawne, i samozatrudnionych.
Do współpracy z firmami może z kolei przekonywać rozliczenie na podstawie faktury: szybsze, prostsze, bez konieczności odprowadzania dodatkowych podatków i wysyłania dokumentów.

Istnieje jednak rozwiązanie, które łączy w sobie zalety obu typów współpracy: dzięki polskiemu portalowi dla freelancerów Useme.com możesz wybrać dowolnego wykonawcę pracy, a Useme rozliczy zrealizowaną usługę na podstawie faktury VAT. Bez dodatkowych kosztów i formalności po twojej stronie.


Zalety outsourcingu dla firm: podsumowanie

Ostatnie tygodnie były dla nas wszystkich szansą sprawdzenia w praktyce, na czym polega praca zdalna, a tym samym obalenia stereotypów o mniejszej produktywności podczas pracy z domu. Kolejny krok to „odczarowanie” outsourcingu, który do niedawna kojarzył się głównie ze zlecaniem księgowości firmom zewnętrznym.

Praca zdalna i zlecanie specjalistycznych prac wyspecjalizowanym w nich freelancerom może być sposobem na przetrwanie najbliższych miesięcy dla małych i średnich firm oraz mikroprzedsiębiorstw.

Do największych zalet outsourcingu należą
• optymalizacja kosztów zatrudnienia
• elastyczność zatrudnienia
• mniejsze formalności w porównaniu do zatrudnienia na etat
• łatwość zlecenia konkretnej pracy bez konieczności podpisywania długich kontraktów
• łatwość rozliczenia wykonawców dzięki Useme.com
• szeroki wybór podwykonawców

A jakie są twoje doświadczenia z outsourcingiem? Jak często zlecasz pracę i w jakich dziedzinach? Napisz nam o tym w komentarzu!