Portfolio dla freelancerów, praca zadalna dla copywriterów

Jako freelancer na pewno wiesz, jaką wartość ma dobre portfolio. Solidne doświadczenie zaprezentowane w ciekawy sposób ma szanse przekonać klienta do twojej oferty lub ułatwić ci negocjacje.

Portfolio dla freelancerów, praca zadalna dla copywriterów
Portfolio dla copywritera: jak założyć, jak zarządzać?

Początkujący copywriterzy, którzy podejmują się prostszych prac – na przykład pisania precli i tekstów zapleczowych – nie muszą przywiązywać tak dużej wagi do portfolio, jak profesjonaliści. W ich wypadku stawka jest ważniejsza niż jakość dostarczanych tekstów.
Ci copywriterzy, którzy poważnie myślą o swojej karierze i chcą rozwijać się w kierunku bardziej profesjonalnych zleceń, po prostu potrzebują portfolio online. Posłuży ono jako “wizytówka”, na której zaprezentujesz swoje najlepsze prace, aby zdobyć lepiej płatne zlecenia.

 

Portfolio online dla copywritera

Dwa najpopularniejsze i jednocześnie najbardziej praktyczne sposoby na zaprezentowanie swojej twórczości to strona www lub blog. Oba rozwiązania mają swoje dobre i złe strony, powiązane przede wszystkim ze sposobem wyświetlania treści i częstotliwością aktualizacji.

Oprócz nich możesz również skorzystać ze stron i serwisów portfolio online, swego rodzaju odpowiedników Behance dla copywriterów.
Jeśli poza pisaniem treści zajmujesz się także content marketingiem i prowadzeniem kont w mediach społecznościowych, możesz rozważyć założenie profesjonalnych profili na wybranych platformach. Dzięki nim zaprezentujesz klientom swoje kompetencje w zarządzaniu profilem.

 

Portfolio dla copywritera – blog

Blog niewątpliwie jest prostszy w założeniu i bardziej intuicyjny w obsłudze, jednak aby dobrze się pozycjonował, wymaga regularnych aktualizacji.

Zanim stworzysz swoje portfolio na blogu, przemyśl, jak będziesz nim zarządzać i jak klienci będą przeglądali twoje prace. Wyobraź sobie zleceniodawcę, który chce znaleźć przykłady twoich tekstów specjalistycznych i musi przejrzeć całe archiwum bloga, aby odnaleźć przykład opublikowany osiem miesięcy wcześniej. Sprawia to wrażenie, że nie piszesz takich treści zbyt często lub że strona jest aktualizowana rzadko.

Zwróć także uwagę na to, że przekazując prawa autorskie do stworzonego tekstu prawdopodobnie nie będziesz mógł zaprezentować całości wykonanej pracy na blogu. W takiej sytuacji fragment lub wyjątek wraz z linkiem do źródła powinien wystarczyć.

 

Portfolio dla copywritera – strona www

Strona www ma w porównaniu do bloga ma bardziej profesjonalny charakter, a przy tym nie musi być uaktualniania z taką regularnością jak blog. Dobrze zaprojektowana pozwoli ci na estetyczną, przyjazną prezentację próbek twoich umiejętności.
Na jakie rozwiązanie się zdecydować: strona www czy blog? Więcej na ten temat pisaliśmy w tym poście.

 

Portfolio dla copywritera – strona lub blog na WordPress

Ta popularna platforma pozwala na stworzenie strony lub bloga o bardziej profesjonalnym charakterze. Bogactwo szablonów i tematów sprawia, że nie musisz nawet umieć kodować w PHP – no, chyba że chcesz „przykroić” stronę idealnie do swoich potrzeb.

Zaletą WordPress jest to, że możesz pobrać wiele wtyczek – od takich, które ułatwią zakup paczek tekstów, aż do tych umożliwiających prezentowanie prac w elegancki i przejrzysty sposób. Te ostatnie na ogół stworzone są z myślą o twórcach grafik, video lub fotografach, ale jako copywriter również możesz z nich skorzystać, w miejscu zdjęcia umieszczając np. logo swojego klienta lub symboliczne zdjęcie typu tekstu (wpis na blog, tekst specjalistyczny, social media itd.).

Wtyczki, które mogą ci się przydać:
WP Portfolio
OTW portfolio
Awesome Filterable Portfolio

 

Portfolio dla copywritera – serwisy online

Nie tylko graficy i twórcy video mają swoje portale do prezentacji prac, od Behance do devianArt. Copywriterzy również mogą umieszczać swoje prace w sieci, niekoniecznie na swojej stronie www lub blogu.

Popularne serwisy z portfolio online dla copywriterów to między innymi:
Journo Portfolio – korzystanie z serwisu jest darmowe dla freelancerów, którzy prezentują 10 swoich prac. Zaletą konta jest powiązanie z Google Analytics, co pozwala na śledzenie ruchu na stronie.

Clippings.me – to miejsce zostało stworzone z myślą o pisarza, dziennikarzach i copywriterach, którzy chcą prezentować swoje prace w sieci. Podobnie jak w Journo Portfolio za darmo umieścisz w portfolio 10 prac.

Writer’s Residence – to forma pośrednia między kreatorem stron www a serwisem z portfolio online. Możesz testować go za darmo przez 30 dni, wersja płatna kosztuje od 9$ za miesiąc i daje możliwość korzystania ze swojej domeny.

Contently – ta platforma to przede wszystkim narzędzie dla zleceniodawców, którzy chcą stworzyć dużą, profesjonalną kampanię z kilkoma rodzajami mediów, a następnie zadbać o jej przeprowadzenie. Jako freelancer na Contently możesz także założyć swój profil i uzupełnić go fragmentami i próbkami prac.

Pamiętaj, że podobnie jak w przypadku publikacji na popularnych platformach blogowych, zakładając konto na większości serwisów z portfolio online dla copywriterów, musisz zwrócić uwagę na to, czy akceptując regulamin usługi nie zgadzasz się na przekazanie praw do publikowanych treści właścicielowi platformy.

 

Gdzie copywriter może prezentować swoje portfolio – podsumowanie

Chociaż nasza kultura stała się bardziej kulturą obrazu niż słowa, nie znaczy to, że jako copywriter nie musisz lub nie potrzebujesz mieć portfolio lub że nie może mieć ono formy miłej dla oka i jednocześnie przyjaznej dla użytkownika.

Do wyboru masz kilka możliwości publikacji swoich prac: blogi na popularnych platformach, autorską, dedykowaną stronę www lub witrynę na WordPress, a także kilka serwisów oferujących możliwość założenia portfolio online dla copywriterów.

Wszystkie one mają swoje dobre i złe strony, dlatego zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, co jest dla ciebie najwygodniejsze. Weź pod uwagę, jak często możesz aktualizować portfolio, ile prac chcesz zaprezentować – nie zawsze „im więcej, tym lepiej” jest dobrą strategią – i czy dopuszczasz możliwość płacenia za utrzymanie strony.