Praca zdalna to przede wszystkim zaufanie

Zdobądź zlecenia dzięki zaufaniu

 

Szacuje się, że 85% firm z listy “Fortune 500” stosuje metody pozwalające im śledzić, co robią ich pracownicy w biurze. Jedną z pierwszych decyzji Marissy Mayer, szefowej Yahoo, było zakończenie pracy zdalnej. W ten model nie wierzy także Michael Bloomberg – były burmistrz Nowego Jorku. Skąd bierze się nieufność a czasami nawet pogarda do telepracy?

Praca zdalna to przede wszystkim zaufanie
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/StartupStockPhotos-690514/

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Powodem takiej decyzji może być niewiedza lub też hołdowanie starym teoriom zarządzania. Przypomina to nieco podejście do edukacji. Model kształcenia z XX wieku w ogóle nie pasuje do realiów obecnych czasów. Poprzednie rozwiązania edukacyjne były nastawione na świat w epoce przemysłowej i pracy w fabrykach, a nie innowacyjności, IT, wysokich technologii oraz kreatywności. Rzeczywistość XXI wieku to walka o know-how i praca nie z uwagi na 8-godzinny dzień pracy, tylko ze względu na realizowane projekty.

Pomimo tego wiele osób wolałoby, aby realia pozostały niezmienione. Kontynuacja hołdowania “starym” teoriom zarządzania doprowadza do tego, że szefowie firm zatrudniając kogoś na etat są przekonani, że mogą w pełni kontrolować swoich pracowników. Nie jest to oczywiście prawdą. W szczególności w dużych firmach, gdzie struktury są wielopoziomowe, taka osoba bez trudu znajdzie sposób na to, aby nie wysilać się za bardzo.

Często to z braku wiedzy myślimy o innych operując stereotypami. Podobnie jest z pracą zdalną. A przecież jej charakter przypomina do bólu współpracę z zewnętrznymi firmami. Każde przedsiębiorstwo, aby iść do przodu, musi rozwijać tego typu relacje. W ten sposób dochodzimy do sedna problemu. Wszystko opiera się o tzw. kwestię zaufania. Najszybsza droga do zbudowania ufności to rekomendacje biznesowe. A co jeśli ich brakuje?

Zaufanie należy po prostu zbudować. Można wyróżnić kilka kroków, które przyczynią się do osiągnięcia tego stanu.

Zbadaj otoczenie firmy

Tak jak nie każda osoba nadaje się do pracy zdalnej, tak nie każda profesja może być mobilna. Nie można pracy w fabryce czy przy taśmie przenieść do domu. Profesje, które można wykonywać zdalnie, charakteryzują się tym, że potrzebne jest tzw. know-how (wiedza i praktyka) oraz wysoki stopień indywidualności – z elementami pracy grupowej.

Podaj przykłady zrealizowanych projektów

Chodzi tutaj zarówno o swoje projekty robione “po godzinach”, jak i branżowe. To może uzmysłowić firmom, że praca zdalna wymaga takiego samego profesjonalizmu i rzetelności jak praca stacjonarna. W stworzeniu takiego wizerunku bardzo pomaga operowanie konkretnymi przykładami.

Metoda “stopa w drzwiach”

Gdy firma nie jest do końca przekonana do tej formy współpracy, zaoferuj jej tymczasowe rozwiązanie pośrednie: przez pierwsze 1-3 miesiące pracujesz w 50% w firmie oraz 50% w domu. Jeżeli sprawdzisz się w okresie próbnym, możecie zacząć od jednego tygodnia pracy zdalnej na miesiąc. W drugim miesiącu – 2 tygodnie pracy zdalnej etc. Zmiany wprowadzane małymi krokami czynią się cuda, bo pozwalają firmom na zauważenie zalet takiej formy pracy.

Mierzenie efektów, czyli odpowiedzialność

Dla wielu firm niepodważalną miarą skuteczności jest… przychodzenie pracownika do pracy. Ale ta czynność nie ma z efektywnością zbyt wiele wspólnego. To tylko i wyłącznie forma dyscypliny, którą każdy z nas może sobie narzucić np. wstając codziennie o 7 rano i realizując swoje zlecenie. Dlatego też ustalenie deadline’ów, ewaluacja poszczególnych fragmentów realizacji projektu i ponoszenie odpowiedzialności pozwoli firmie nabrać pewności do tej formy pracy.

Język jasny i przejrzysty

W komunikacji pracy zdalnej nie ma miejsca na dwuznaczność. Dlatego też emaile lub wiadomości wysyłane przez komunikatory internetowe powinny być tak przygotowane, aby firma po pierwsze nie musiała się domyślać, o co ci chodziło, a po drugie aby nikt cię błędnie nie zrozumiał. Dlatego tak ważna jest precyzja, rzetelność i prawdomówność. Realizując projekt danej firmy informują ją o najważniejszych zrealizowanych etapach, aby miała pewność, że praca idzie do przodu i traktujesz ją z należytą dbałością.

Wykonuj “dodatkowe” gesty

Przy realizacji projektu zauważyłeś, że w międzyczasie doszło do pewnych zmian na rynku. Pojawiły się nowe możliwości. Bez względu na to, czy firma o tym wie, czy też nie, warto ją o tym poinformować. W erze wartości informacji, doskonalenie i rozwijanie się oraz ciągła nauka i adaptacja do zmieniających się warunków to czynności niezbędne. Dlatego trzeba trzymać rękę na pulsie i pokazywać, że nie zależy Ci tylko na danym projekcie, ale na długofalowej współpracy z firmą. To wielka przewaga pracy zdalnej.

Budowanie zaufania wokół pracy zdalnej jest trudne i pomimo wkładanego wysiłku, nie zawsze uda się je osiągnąć. Wystarczy, że w danym momencie zostanie ono wystawiona na próbę i całą pracę należy zaczynać od nowa. Dlatego też w tym procesie tak ważne jest skrupulatne podejście do swoich obowiązków. Jeżeli jedna osoba lub firma otworzy przed Tobą drzwi, to jest duża szansa, że po tej dzięki rekomendacji zrobią to kolejne.

Zapisz