Referencje – jak mogą zapracować dla ciebie?

Referencje freelancera

 

Zdarzyło ci się kiedyś otrzymać referencje od klienta i zastanawiać się, kto mógł napisać coś takiego na temat twojej pracy? Zwracaj na to uwagę, bo referencje i polecenia są jednymi z bardziej efektywnych sposobów przekonania klienta, że to właśnie z tobą powinien zacząć współpracę. Referencje za „słabe” w wyrazie nie są dość przekonujące, za to zbyt entuzjastyczne rodzą podejrzenie, że to próba oszustwa.
Co zatem zrobić, żeby referencje zadziałały na twoją korzyść?

Referencje – jak mogą zapracować dla ciebie?
Źódło obrazka: pixabay.com/en/users/fancycrave1-1115284/

Zadbaj o ilość

Zapewne zdarza ci się robić zakupy przez internet lub sprawdzać opinie o produkcie, zanim zdecydujesz się na zakup. Pewnie zauważyłeś, że jeśli dany produkt ma więcej dobrych opinii, nabierasz do niego zaufania i jest bardziej prawdopodobne, że to właśnie ten wybierzesz. Nie jesteś jedyny! Badania pokazują, że 80% kupujących rezygnuje z zakupu, jeśli widzi negatywne opinie o produkcie.

Właśnie ten mechanizm sprawia, że opinie są tak istotne. Im więcej osób powie o tobie coś dobrego, tym więcej chętnych przyciągnie twoja oferta. Jeśli natomiast nikt nie ma o tobie nic do powiedzenia, twoje zapewnienia o tym, że jesteś naprawdę dobry, nie będą wiarygodne.

Zwróć uwagę na jakość

Wiesz, dlaczego różne postacie show businessu reklamują produkty, z którymi nie mają nic wspólnego? Ponieważ niektórych konsumentów przyciąga magia nazwiska, a nie rzetelność opinii.

Możesz wykorzystać ten mechanizm w promocji swoich usług. Jeśli zatem udało ci się wykonać zlecenie dla większej lub bardziej prestiżowej firmy, nakłoń zleceniodawcę, aby wystawił ci referencje i zapytaj, czy możesz dołączyć je do swojego portfolio. Wiarygodność takiej opinii bardzo podnosi również, jeśli dodasz kontakt – mail, Twitter czy Linedkin – do osoby, która wystawiła daną opinię.

Napisz swoje referencje sam

Nie, nie chodzi o to, żebyś tworzył fałszywe referencje. Chodzi raczej o to, ze od naprawdę zapracowanych i zajętych klientów bardzo trudno jest uzyskać referencje. To nie tylko kwestia czasu: tobie zależy na feedbacku bardziej niż im na jego przekazaniu.

Dlatego napisz referencje w imieniu swojego zleceniodawcy. Przygotuj szkic, który u przedstawisz – niektórzy klienci nie mają pojęcia, co mogliby napisać i głowienie się nad sformułowaniem opinii jest dla nich naprawdę odstraszające. Przecież ty też nie chcesz opinii w stylu „Doskonała współpraca, polecam”, prawda?

Przygotowanie draftu to także szansa dla ciebie, aby podkreślić te aspekty zlecenia, które były najistotniejsze z technicznego i zawodowego puntu widzenia, a o których klient może nawet nie wiedzieć.
Draft gotowy? Teraz wystarczy nanieść poprawki, uzyskać akceptację i umieścić referencję w swoim portfolio!

Umieść referencje w dobrym miejscu

Jeśli naprawdę chcesz użyć referencji, aby przekonać ludzi do współpracy z tobą, umieść je dokładnie tam, gdzie odwiedzający będzie mógł je zauważyć. Nie muszą znajdować się zaraz pod headerem na twojej stronie, ale ukrywanie ich na ostatnich podstronach też nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Najlepsze miejsca do umieszczenia referencji to strona główna, strona „o mnie”, widgety na pasku i sama zawartość strony.

Jest wiele sposobów, w jakie możesz promować swoja działalność. Jednym z nich jest używanie referencji, opinii i profesjonalnych komentarzy. Aby podniosły wskaźnik konwersji potencjalnych klientów, muszą być jednak zwięzłe, przekonujące i umieszczone w widocznym miejscu.

A jak ty wykorzystujesz opinie zadowolonych klientów? Daj znam znać w komentarzach, jak referencje wpływają na twoją pracę freelancera!

Zapisz

Zapisz