Media społecznościowe dla przedsiębiorców

Nie trzeba wyjaśniać, dlaczego dla młodego przedsiębiorcy lub właściciela start-upu obecność marki w mediach społecznościowych ma kluczowe zdarzenie.
Jeśli nie dysponujesz jeszcze dużymi budżetami reklamowymi, efektywna strategia marketingowa w mediach społecznościowych jest nieoceniona jeśli chodzi o zdobywanie nowych klientów i docieranie do potencjalnych użytkowników. Trudno też przecenić znaczenie mediów społecznościowych, kiedy w grę wchodzi budowanie świadomości marki oraz nawiązywanie kontaktu z twoimi odbiorcami. Warunek? Twoja strategia musi być skuteczna i przemyślana.

Media społecznościowe dla przedsiębiorców
Jakie błędy popełniają przedsiębiorcy w social mediach

Jako właściciel start-upu i przedsiębiorca czujesz pewnie, że musisz się znać na wszystkim i zarządzać każdym aspektem działania twojej nowej firmy. Dotyczy to także działań promocyjnych i marketingowych, również związanych z mediami społecznościowymi.
Mimo najlepszych chęci, twoje działania opierają się trochę na metodzie prób i błędów. Czujesz też pewnie, że w niektórych momentach działasz bardziej na podstawie intuicji niż rzetelnej wiedzy i znajomości danego środowiska.

Jakich błędów unikać i jakie zachowania wykreślić, aby w pełni wykorzystać potencjał, jaki mają media społecznościowe? Wystarczy 8 prostych kroków.

 

8 błędów w mediach społecznościowych, jakich musisz unikać

Digital Media Philippines przygotowało infografikę, która w przejrzysty i przyjazny sposób wyjaśnia, jakie są błędy najczęściej popełniane przez nowicjuszy w dziedzinie social media marketingu – dotyczy to także właścicieli start-upów.

Kiedy rozpoczynasz prowadzenie firmy i wychodzisz na rynek z nowym produktem, zrobienie pierwszego dobrego wrażenia ma duże znaczenie. Masz na to jedną szansę i nie zmarnuj jej, aby nie zostać w tyle za konkurencją. Zamiast poświęcać czas na poprawienie błędów, możesz skoncentrować się na tworzeniu nowej jakości.

 

1. Brak strategii

Aby wprowadzić w życie skuteczny plan marketingowy, strategia w mediach społecznościowych jest niezbędna. Bez niej trudno ci będzie dotrzeć do właściwej grupy odbiorców i przyciągnąć ich zainteresowanie.

Zastanów się, jaki ma być „ton” twojej marki, kim są lub mają być twoi odbiorcy, jakim językiem do nich mówić. Kolejny punkt w twojej strategii powinien mówić o celach: co chcesz osiągnąć i w jaki sposób możesz to zrobić?
Spójność przekazu i konsekwencja są dla ciebie największymi sprzymierzeńcami. Profil aktualizowany odpowiednimi treściami chociaż raz w tygodniu robi lepsze wrażenie niż profil uaktualniany „jak się trafi” tym, co aktualnie było pod ręką.

 

2. Za dużo kont

Chcesz być obecny w mediach społecznościowych, bo wiesz, że to istotny element dla twojej działalności? Super, ale to nie oznacza, że musisz być jednocześnie na Facebooku, Twitterze, LinkedInie, Instagramie, Pintereście, YouTube i brać czynny udział w dyskusjach na Reddit i Quora.

Przy tak dużej ilości profili ryzykujesz spadek jakości contentu lub „ciszę medialną” na tych, na które zabraknie ci czasu. Kilka kanałów, na których nic się nie dzieje, świadczą tylko o tym, że brakuje ci czasu i pomysłów lub o tym, że… w twojej firmie nie dzieje się najlepiej, a to nie budzi zaufania.
Decydując się na platformę, pomyśl, jakie masz możliwości przygotowania atrakcyjnego contentu i która z nich przyda ci się jako miejsce komunikacji z odbiorcami.

 

3. Kupowanie fanów i polubień

Oczywiście, że znacząca liczba followerów wygląda lepiej niż garstka, jest lepszym dowodem społecznym i zachęca innych do polubień, „sztuczne” polubienia nie zwiększą twojego ROI. Co więcej, na wielu platformach kupowanie użytkowników skutkuje obcinaniem zasięgów. Aby twoje treści dotarły do prawdziwych osób, będziesz musiał zwiększyć wydatki na reklamę – rozumiesz już, dlaczego taka strategia na dłuższą metę nigdy się nie sprawdzi?

 

4. Mówienie tylko o swojej marce

Cieszą cię twoje sukcesy? Twoich odbiorców też. Ale nie zawsze muszą wiedzieć wszystko o konferencjach, w jakich bierzesz udział jako uczestnik, a nie prelegent, nie muszą też interesować się zakupami do biura.

Udostępnianie contentu innych jest zupełnie w porządku, jeśli tylko jest użyteczny dla twoich odbiorców. Daj im do zrozumienia, że jesteś otwarty na komunikację i na ich potrzeby. To lepsza strategia niż machanie flagą z napisem „ja, ja, ja”.

 

5. Nieodpowiednie hasztagi

Hasztagi to twoi sprzymierzeńcy w zdobywaniu uwagi odbiorców i budowaniu świadomości marki, dlatego używaj ich z głową. Ogranicz liczbę hasztagów i zadbaj, aby korespondowały z treściami, jakie publikujesz.

 

6. Spam

Nikt nie lubi „rolek” postów od tego samego nadawcy, przerywanych kilkoma godzinami, dniami lub tygodniami ciszy. Podstawą w mediach społecznościowych jest konsekwencja, dlatego nie baw się w ten sposób z uwagą twoich odbiorców.
Stwórz harmonogram postów na różnych kanałach, jeśli takie posiadasz, i zadbaj o to, aby regularnie pojawiać się w feedach z jednym postem, zamiast z piętnastoma, ale jednocześnie. Nie musisz rozbijać sobie dnia z powodu publikacji treści na mediach społecznościowych – w planowaniu i publikacji postów pomogą ci te narzędzia.

 

7. Błędy i literówki

Wiadomo, zdarzają się każdemu, ale zadbaj, aby u ciebie trafiały się najrzadziej. Niechlujne wiadomości, niedbała interpunkcja i błędy językowe to nie najlepsza wizytówka zarówno dla twojego wykształcenia, jak i profesjonalizmu. Nie wspominając o tym, że utrudniają odbiór komunikatu i zniechęcają co bardziej wrażliwych użytkowników…

 

8. Zapominanie, że media są „społecznościowe”

Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube to nie są platformy do sprzedawania reklam. To platformy do dzielenia się materiałami, nawiązywanie znajomości i komunikacji. Nie zapominaj, że media społecznościowe w swoim założeniu są „ludzkie”: odpowiadaj na komentarze i pytania, rozmawiaj, bądź aktywny i angażuj. Pomoże ci to w budowaniu więzi z użytkownikami, a przy tym wzbudzi zaufanie – dla początkującej marki to kapitał nie do pogardzenia.

Content marketing i social media marketing dla start-upów
Social media: jakich błędów powinien unikać przedsiębiorca?

Źródło