Zasady namingu i techniki namingu dla copywriterów

Wymyślenie nazwy produktu to jedno z zadań, które często stają przed copywriterem. Naming, ponieważ tak profesjonalnie nazywa się czynność polegająca na tworzeniu nazw, wymaga sporej dozy kreatywności.
Rzadko jednak pomysł wpada do głowy w wyniku nagłego olśnienia i przypływu weny twórczej. Najczęściej efekt pracy w postaci słowa – lub kilku – o charakterze wizerunkowo-sprzedażowym powstają w wyniku określonych zabiegów.
Jesteś copywriterem, który otrzymał tego typu zlecenie i zastanawiasz się, jak się do tego zabrać? Istnieje kilka sprawdzonych metod.

Zasady namingu i techniki namingu dla copywriterów
Naming dla copywriterów – jak zacząć

 

Produkt (lub usługa) pod lupą

Autouzupełnianie wyszukiwarki Google podpowiada, że najczęściej poszukiwane są pomysły na tworzenie oryginalnych nazw firm, stron internetowych, kont w kanałach społecznościowych oraz… produktów. Skupmy się na tej ostatniej grupie.

Najpopularniejszym sposobem na naming fizycznej rzeczy lub usługi jest przyjrzenie się jej pod wszystkimi możliwymi kątami. Zwróć uwagę na pochodzenie danego przedmiotu, popatrz na kształt i fakturę, ustal jego przeznaczenie, dostępne funkcje, smak itp.
Dla przykładu: myślisz o tym, jak nazwać serię lamp stojących do salonów, których znakiem rozpoznawczym jest jedna noga i opływowy kształt klosza? Odwołaj się do świata zwierząt – nazwy gatunków ptaków wodnych (czapla, żuraw, bocian) przyniosą konieczną dawkę inspiracji.

Nie zapominaj o tym, jakiego typu ma to być treść: czy nazwa ma odwoływać się do określonej branży i podsumowywać najważniejsze cechy rzeczy, być żartobliwa, a może kusić wysmakowanym połączeniem wyrazów, które spodoba się bardziej wymagającej grupie odbiorców? Ustalenie podstawowych wyznaczników to pierwszy krok w kierunku efektywnej i efektownej nazwy. To czas na “twardą” analizę i zaczerpnięcie informacji u źródła – u klienta.

 

Od pustej kartki do nazwy produktu, czyli metoda wolnych skojarzeń

Dopełnieniem drobiazgowego składania nazwy z dostępnych informacji jest metoda wolnych skojarzeń. Wypisz wszystkie określenia, które nasuwają Ci się na myśl w związku z zadanym tematem. Przydatne może okazać się wpisywanie ich w kształt trójkąta.
U jego podstawy znajdzie się najwięcej słów-skojarzeń (nie ograniczaj się do kilku konkretnych), a z każdym kolejnym piętrem ich liczba będzie się zmniejszać, by na wierzchołku pojawiła się właściwa, ostateczna nazwa. Jak to zrobić?
Z każdych dwóch wyrazów na samym dole utwórz wyżej jedno wspólne, bazując na tym, co je łączy. Powtarzaj tę czynność tyle razy, ile będzie trzeba – finalnie, dzięki eliminacji, uzyskasz najbardziej precyzyjną nazwę.

 

Serie produktów – szukaj wspólnego mianownika

Podczas przygotowywania nazwy produktu duże znaczenie ma to, czy jest on częścią serii. Niezależnie od branży, możesz spotkać się z dwoma sytuacjami: pojedyncze produkty posiadają już swoje nazwy, a Twoim zadaniem jest wymyślenie kreatywnego określenia dla całej serii albo charakter całej kolekcji został już z góry narzucony, a Ty musisz wpasować poszczególne nazwy w ogólną ideę.

W pierwszym przypadku kluczem okazuje się szukanie wspólnego mianownika. Różne modele zegarków pomimo odmiennych rozmiarów mogły zostać wykonane z jednego materiału, służą nietypowemu celowi (np. są użyteczne podczas nurkowania) lub zostały stworzone z powodu wyjątkowej okazji np. imprezy sportowej. Wykorzystaj to podobieństwo w swojej pracy.

Jeśli chodzi o drugi przypadek, spraw, aby określenia produktów występowały pod wspólnym “szyldem”: nazwy potraw w menu pobliskiej restauracji można oprzeć na popularnych w danym sezonie składnikach (np. jesiennych dyniach), a znakiem rozpoznawczym serii kosmetyków na bazie alg i pereł staną się odwołania do morskich głębin. W zbudowaniu pozytywnego odbioru produktu pomóc mogą nazwy, które wiążą się z podwodnymi stworzeniami, lasami z koralowców na dnie oceanu czy zatopionymi skarbami na pirackich statkach.

 

Baw się językiem i inspiruj otoczeniem

Zmienianie zapisu wyrazu, łączenie słów, korzystanie z fraz w obcym języku, posługiwanie się synonimami, dodanie przedrostka (czyli literki/literek przed wyrazem) to tylko część z językowych sposobów na utworzenie nowej nazwy. Po Twojej stronie stoi też całe bogactwo kulturowe (np. mitologia, dorobek wielu artystów) oraz różne dziedziny nauki. Ważne jest to, aby stworzone przez Ciebie nawiązania były czytelne dla potencjalnych fanów marki i zaowocowały kupnem produktów.