Zaczynały jako cyfrowe dzienniki dla dzieciaków i poligon doświadczalny dla pierwszych prób z HTML, żeby ewoluować do witryn tematycznych, prowadzonych przez pasjonatów i ekspertów.
Blogi, bo to o nich mowa, stały się częścią naszego cyfrowego otoczenia – można śmiało powiedzieć, że po portalach tematycznych to właśnie blogi są głównym źródłem informacji w internecie, a popularni blogerzy stają się celebrytami nie tylko w wirtualnym świecie.
Ale ile tak naprawdę wiemy o blogach? Z jaką konkurencją mierzy się początkujący bloger – ile dziennie pojawia się nowych blogów i nowych postów? Ile czasu trwa średnio wizyta na blogu i jaki typ treści przykuwa uwagę czytelnika bloga?
Dziś spróbujemy odpowiedzieć na te pytania sięgając do blogowej statystyki.
10 faktów o blogach: zaskakująca statystyka blogowania
1. 7,5 miliona postów dziennie
Ile nowych postów pojawia się w codziennie w sieci w 2021 roku? Statystyki mówią o liczbie… 7,5 miliona nowych wpisów!
Komu zawdzięczamy taką ilość treści? Tylko 3% blogerów na świecie publikuje nowe materiały codziennie, a 1% wrzuca coś na blog jeszcze częściej. Znakomita większość, aż 61% blogerów, publikuje nowe posty raz w tygodniu lub częściej, w zależności od branży i rodzaju treści.
Blogerzy mają jednak zróżnicowane nawyki – 22% publikuje nowe treści raz na tydzień i dokładnie taki sam procent blogerów wskazał, że dodaje nowe posty kilka razy w miesiącu.
2. Napisanie posta zajmuje średnio 3 godziny i 55 minut
Czy jest tu jeszcze ktoś, komu się wydaje, że blogowanie nie wymaga zaangażowania? Na poziomie profesjonalnym praca blogera niewiele różni się od pracy na etacie. Napisanie posta zajmuje bowiem… prawie 4 godziny.
Jeszcze w 2014 roku ten czas wynosił zaledwie 2 godziny i 24 minuty, a z każdym kolejnym rokiem ten czas się wydłużał: większa konkurencja wymagała staranniejszego przygotowania materiałów. W 2020 roku stworzenie co piątego posta na świecie wymagało ponad 6 godzin pracy!
3. 31% blogerów zauważa lepsze rezultaty inwestowania ponad 6 godzin w pisanie posta
Czy dłużej i więcej zawsze oznacza lepiej? Blogerzy, którzy poświęcają na stworzenie posta więcej niż 6 godzin zauważają pozytywne rezultaty przekładające się na większy ruch wyższej jakości – taką odpowiedź deklaruje 31% ankietowanych.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że blogerzy poświęcający od godziny do dwóch na stworzenie posta zauważają pozytywne rezultaty w 22% przypadków.
4. Średnia długość posta wynosi 1,269 słów
Chociaż statystyka ta dotyczy postów anglojęzycznych, podobną tendencję do wydłużania materiałów daje się zauważyć wśród blogerów w każdym środowisku. Obecnie posty są aż o 57% dłuższe niż miało to miejsce jeszcze 6 lat temu.
Tymczasem obecnie im dłuższy post, tym większe ma szanse przebić się do górnych wyników wyszukiwania Google. Dzieje się tak za sprawą czytelników, którzy wolą mieć wszystkie informacje podane w jednym źródle niż sprawdzać kilka lub kilkanaście stron, aby osiągnąć taki sam rezultat.
5. 73% odbiorców skanuje artykuły zamiast czytać
To wiadomość, która może przygnębić blogerów: tylko co czwarty odbiorca przeczyta wszystko, co powstało w ciągu tych kilku godzin pracy nad postem. Skanowanie tekstu sprawia, że tym bardziej należy dbać o jego formatowanie tak, aby ułatwić odszukanie najważniejszych informacji.
Czas, jaki spędzamy na stronie posta wynosi średnio… 16 sekund.
Co się przyda? Krótkie partie tekstu podzielone nagłówka, wypunktowaniami i podkreśleniami oraz… zdjęcia! Posty z atrakcyjnymi fotografiami i materiałami wizualnymi mają o 94% więcej ruchu niż te bez żadnych wizualnych „przerywników”.
6. 60% wszystkich użytkowników internetu czyta blogi
Czy zatem warto inwestować czas w pisanie bloga? Zdecydowanie tak, ponieważ ponad połowa użytkowników sieci regularnie czyta blogi. Nawet ci z nas, którzy nie są zapisani do żadnych newsletterów i subskrypcji, stykają się z postami blogowymi w mediach społecznościowych.
7. 60% marketerów wykorzystuje istniejący content 2-3 razy
Dlaczego jeszcze blogi są ważne? Marketerzy nie od dziś znają siłę oddziaływania blogów firmowych. Firmy, które aktywnie prowadzą blog, zbierają 97% więcej linkowań w sieci niż ich konkurencja, która nie prowadzi bloga – a linki to ruch.
Stworzenie posta to praca na kilka godzin, dlatego 60% marketerów używa contentu wielokrotnie – głównie aktualizując wpisy.
8. Ile można zarobić na blogu?
Statystyki amerykańskie pokazują, że tylko 13% blogerów zarabia na pisaniu tyle, aby zrezygnować z innego zatrudnienia i utrzymywać się tylko z bloga. Z kolei co czwarty ankietowany (24%) zauważa, że blog stanowi istotne źródło dodatkowego dochodu, przynosząc sumy między 100 a 1000$.
Spośród 13% blogerów utrzymujących się z pisania, 6% deklaruje, że zarabia mniej niż 10,000$ rocznie. Zaledwie 6% blogerów deklaruje z kolei przychody większe niż milion dolarów na rok. Monetyzacja bloga zależy również od typu usług, jakie w jej ramach chcesz sprzedawać. W Polsce popularna jest współpraca polegająca na promocji marek i wpisach gościnnych, które blogerzy mogą rozliczać na różne sposoby.
9. Na WordPressie pojawia się 70 milionów postów w miesiącu
Statystyki wskazują, że WordPress jest najpopularniejszą platformą blogową świata – co miesiąc pojawia się na nim 70 milionów postów i 77 milionów komentarzy, odpowiadając za 27% wszystkich postów blogowych na świecie.
WordPress jest jednak platformą głównie anglojęzyczną – 71% wszystkich postów na WordPress jest pisanych po angielsku. WP jest zatem pierwszym wyborem dla społeczności posługujących się angielskim, podczas gdy inne regiony korzystają ze swoich platform (np. Naver w Korei, LiveJournal w Rosji).
A co z innymi platformami blogowymi? Blogger, należący do Google, największą popularnością cieszy się w Malezji, gdzie „zajmuje” 64% rynku. Lokalne preferencje nie omijają też Europy – w Belgii zauważalny jest wpływ Drupala (23% rynku), z kolei w Szwajcarii popularny jest Sharepoint (32%).
Blogowy krajobraz wymaga uzupełnienia o Tumblr – ten amerykański portal mikroblogowy liczy sobie obecnie 520,5 miliona blogów, w 45,85% prowadzonych przez amerykańskich użytkowników.
10. Co piaty bloger osiąga mocne rezultaty
Czy zatem blogowanie lub inwestowanie w blog jako narzędzie marketingowe się opłaca? Statystki wskazują, że tylko 24,7% blogerów osiąga mocne wyniki. Większość może mówić o przyzwoitym ruchu, ale istnieje też niewielki odsetek (ok. 10%) blogerów, którzy… nie sprawdzają swoich rezultatów.
Źródła: Internet Live Stats, Orbit Media Studios, HubSpot, OptinMonster, WordPress, Google Trends