Twoje postanowienie noworoczne to zostać freelancerem? A może chcesz wykorzystać umiejętności, które już zapewniają Ci zatrudnienie, do realizowania dodatkowych zleceń pracy zdalnej?
W obu wypadkach warto wiedzieć, jakie branże pracy zdalnej cieszą się większym zapotrzebowaniem wśród zleceniodawców. Wbrew pozorom nie są to tylko copywriterzy, programiści i graficy, chociaż na ich usługi w dobie e-commerce zawsze jest popyt.
W naszym zestawieniu prezentujemy pięć branż i zawodów, które w 2022 roku mają szansę stać się poszukiwanymi specjalnościami.
Zastanawiasz się, w jakiej niszy szukać zleceń lub czego się uczyć, aby przyciągać zleceniodawców? Oto nasze sugestie.
Freelancing 2022: jakie branże wybrać?
Od przynajmniej dwóch lat możemy zaobserwować pewne tendencje na rynku cyfrowych usług zdalnych. Są to coraz większa popularność e-sklepów, napędzana również przez pandemię covid, a także coraz większe znaczenie danych dotyczących sprzedaży.
Wbrew szumnym zapowiedziom i obietnicom rynku pracy zdalnej nie dotknęły jeszcze zmiany związane z rozwojem sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości.
Obie te technologie są jeszcze dość kosztowne w rozwoju i zastosowaniu wśród małych i średnich firm, które najczęściej korzystają z usług freelancerów. Inwestują w nie najwięksi gracze oraz przyszłościowe start-upy, jednak nie przekłada się to na widoczny wzrost zleceń dla freelancerów spoza branż IT.
Czego freelancer może spodziewać się w 2022 roku i gdzie szukać zleceń pracy zdalnej?
Projektowanie UX i UI
Jeśli skróty UX i UI są dla Ciebie tajemnicą, zaprzyjaźnij się z nimi jak najszybciej! UX, czyli user experience, to projektowanie tego, jak użytkownik porusza się w obrębie aplikacji lub strony. Od strony Twojego klienta UX to najlepszy sposób, aby pokierować klienta i ułatwić mu dostęp do funkcji, jakich szuka: rejestracji, zakupów, zapisu na newsletter, zamówienia usługi.
Podczas gdy UX zajmuje się logiką procesu sprzedaży i interakcji między użytkownikiem a produktem lub usługa, UI, czyli user interface, odpowiada za to, co widać: estetykę, czytelność, komunikatywność. To dzięki UI łatwo odnajdujesz potrzebne przyciski, a elementy, których intuicyjnie szukasz w określonych częściach strony są tam, gdzie powinny być.
Obie te specjalizacje wymagają przede wszystkim zmysłu estetycznego, ale również umiejętności logicznego myślenia i tworzenia procesów. Odnajdą się w nim specjaliści, którzy dobrze czują się na pograniczu projektowania graficznego i frontendu. Minimalna znajomość działania stron i sklepów od strony IT jest w tej branży cenną umiejętnością.
Animacja
Historia Internetu to historia powolnej dominacji obrazu nad słowem. Wolimy treści, które mają obrazy, a wśród obrazów uwagę przyciągają te, które są ruchome – video i animacje.
Animacja może obejmować niewielkie elementy, takie jak intro i outro do video oraz animowanie logo marki, ale to również przestrzeń dla większych projektów. Popularnością cieszą się zwłaszcza explainery, które w przystępny sposób łączą „bohaterów” z infografikami i symulacjami. Pod tym względem animacje oznaczają również mniejsze koszty niż zatrudnienie ekipy do realizacji filmu z udziałem realnych aktorów, a następnie montaż materiału z… animowanymi wstawkami.
Mimo obecności platform, które pozwalają na samodzielne tworzenie animacji z gotowych elementów, wciąż rośnie zapotrzebowanie na grafików i animatorów, którzy stworzą autorskie projekty dopasowane do marki klienta.
Aby wejść do ich grona przyda Ci się nie tylko umiejętność projektowania graficznego i korzystania z gotowych źródeł, ale również znajomość profesjonalnych narzędzi do montażu i obróbki plików video.
Budowa sklepów online
Pokochaliśmy zakupy online i e-commerce. Wartość zakupów w sieci doceniają nie tylko właściciele niewielkich marek, ale również sieciówki, które do tej pory koncentrowały się na sprzedaży detalicznej w formie „analogowej”.
Rośnie więc zapotrzebowanie na specjalistów IT, którzy poradzą sobie z budowaniem sklepów online. Nie oznacza to oczywiście stawiania ich od pozostaw – standardowo w branży korzysta się z kilku platform, takich jak:
- Shopify
- Shoper
- WooCommerce (wordpress)
- PrestaShop
- Magento
- Shoplo
Postawienie sklepu na większości z nich nie wymaga znajomości programowania na poziomie, który pozwoli na zbudowanie własnego e-sklepu od podstaw. Przyda Ci się jednak znajomość programowania w zakresie, który pozwoli na podpięcie płatności, wykonanie modyfikacji w wyglądzie sklepu oraz rozwiązanie podstawowych problemów technicznych.
Big data/Data mine
Na pewno masz świadomość, że każde działanie, jakie podejmujesz w sieci, pozostawia po sobie ślad w postaci danych. Generujemy ich tak wielkie ilości, że rośnie zapotrzebowanie na specjalistów IT, którzy radzą sobie z ich obróbką. Jak podaje Wikipedia, data mining, znany także jako eksploracja, pozyskiwanie, drążenie czy wydobywanie danych, to proces pozyskiwania wiedzy z baz danych, w którym szybkość obliczeń komputera wykorzystuje się do wychwycenia ukrytych dla człowieka prawidłowości w danych zgromadzonych w hurtowaniach danych.
Data mine uważane jest za przyszłość biznesu w niemal każdej jego gałęzi. Pozwala poznać zachowania odbiorców, przewidzieć ich potrzeby i dopasować produkty do oczekiwań rynkowych.
Aby skutecznie radzić sobie z danymi przyda Ci się znajomość sieci neuronowych, technik uczenia maszynowego oraz analiza jakościowa i ilościowa danych. Przydatna jest także znajomość języków programowania, które służą do obsługi baz danych i zarządzaniem informacjami – takich, jak SQL, R, Python czy SAS.
Lead generation
Masz dreszcze, kiedy słyszysz o sprzedaży? Generowanie leadów nie ma nic wspólnego z cold callingiem i pracą w call center, nie jest też przedstawicielstwem handlowym!
Specjaliści od lead generation w pewnym sensie współpracują z programistami, którzy zajmują się obróbką danych pozostawionych przez aktywnych lub potencjalnych klientów marki. Generowanie leadów oznacza dzielenie tych grup na segmenty i dopasowywanie działań sprzedażowych do potrzeb klientów w zależności od tego, na jakim etapie lejka sprzedażowego lub podróży użytkownika się znajdują.
Czego potrzebujesz, aby zajmować się lead generation? Na tym polu cenna będzie znajomość narzędzi marketingowych (media społecznościowe, blogi, newslettery, sposoby pozyskiwania adresów mailowych i angażowania użytkowników) oraz umiejętność obsługi systemów reklamowych najpopularniejszych platform, takich jak Facebook, Instagram i Google AdWords.
Co jeszcze? Analityczny umysł i zamiłowanie do statystyki również będą atutem!
Trendy pracy zdalnej 2022 – podsumowanie
Większość prac zdalnych, jakie wykonują freelancerzy, dotyczy e-commerce i zarządzania marką. Pisanie tekstów na blogi, pozycjonowanie stron, tworzenie wizerunku w mediach społecznościowych, wreszcie obowiązkowe wręcz posiadanie atrakcyjnej strony www bogatej w atrakcyjne grafiki, zdjęcia i treści dają spore pole do poszukiwania zleceń.
Rynek pracy zdalnej nieustannie poszukuje copywriterów, grafików, tłumaczy, pozycjonerów, programistów i fotografów – chociaż w niektórych branżach konkurencja jest spora, nie oznacza jednak braku możliwości rozwoju i pracy w dziedzinie, którą kochasz!
Na styku popularnych branż pojawiają się nowe specjalizacje, potrzebne w dobie szybkiego rozwoju e-commerce. Zaliczają się do nich projektowanie interfejsów stron i aplikacji wraz z tym, jak będzie obsługiwał je użytkownik (UX i UI) czy tworzenie animowanych treści, aby mocniej przykuwać uwagę.
Bazą do tych działań jest centrum działań marki – na przykład sklep online, który staje się oczywistością nawet dla niewielkich twórców, promujących się głównie na Instagramie czy w innych social mediach.
Dla większych graczy istotny jest proces pozyskiwania nowych klientów. W cenie będą więc specjaliści, którzy z gąszczu danych pozostawianych przez odwiedzających wyłuskają te najważniejsze (data mining) i dopasują techniki sprzedaży i budowania relacji do ich potrzeb (lead generation).
Jaką profesję wybierzesz dla siebie?