Na co zwrócić uagę kiedy zlecasz pracę zdalną

Trudno wyobrazić sobie firmę, która nie potrzebuje strony www, oprawy graficznej dla swoich materiałów lub treści pisanych na potrzeby bloga lub mediów społecznościowych. Nie wszystkie z tych działań wymagają tworzenia osobnych etatów lub podpisania kontraktów w całymi agencjami.

Wygodnym sposobem na realizację potrzebnej usługi jest zlecenie pracy freelancerowi. Wśród „wolnych strzelców” znajdziesz nie tylko programistów, grafików i copywriterów, ale również fotografów, grafików 3D i influencerów w mediach społecznościowych, którzy mogą znacząco podnieść świadomość marki wśród twojej grupy odbiorców.

Na co zwrócić uagę kiedy zlecasz pracę zdalną
Jak wybrać freelancera?

Zlecenie pracy freelancerom ma sporo zalet. Przede wszystkim jest szybsze niż znalezienie dużego kontrahenta.
W grę wchodzą również koszty, ponieważ rozliczenie B2B z freelancerem nie wymaga podpisywania umów o dzieło lub zlecenia, a następnie rozliczanie ich w Urzędzie Skarbowym. Odkąd powstał portal useme.eu, freelancer nie musi mieć nawet własnej działalności gospodarczej, aby rozliczyć się z tobą na podstawie faktury VAT.

Zanim jednak zaczniesz rozglądać się za nowym wykonawcą do zleceń, zastanów się, kogo potrzebujesz i czego oczekujesz od waszej współpracy. Jeśli chcesz, aby ktoś poprowadził firmowy blog, prawdopodobnie innej osobie zlecisz odświeżenie jego szaty graficznej, a komu innemu przygotowanie contentu.

Kiedy już sprecyzujesz swoje oczekiwania, dodasz zlecenie i odbierzesz pierwsze oferty, sprawdź szczegóły. Na co zwrócić uwagę podczas wyboru freelancera do wykonania zlecenia?

 

1. Obejrzyj portfolio

W portfolio nie muszą znajdować się komercyjne prace wykonane na konkretne zlecenie. Tak może być w przypadku początkujących freelancerów. Są to często ludzie dobrze wykształceni, po studiach kierunkowych, którzy mają na koncie liczne projekty studenckie, wykonane w trakcie samodzielnej nauki lub prace wykonane pro bono.

Twoją czujność powinno obudzić, jeśli freelancer zgłaszający się do zlecenia nie może poprzeć oferty portfolio. Prace do portfolio mogą powstawać nawet w trakcie nauki albo z myślą o jego uzupełnieniu, jako ćwiczenie.
Jeśli wykonawca nie zadał sobie trudu, aby stworzyć pracę przykładową, która da próbkę jego możliwości, nie świadczy to dobrze o jego profesjonalizmie.

Oceniając portfolio skup się przede wszystkim na tym typie prac, który chcesz zamówić. Jeśli potrzebujesz wizytówki, zorientuj się, jakie wizytówki przygotował wykonawca, w jakiej estetyce pracuje, czy podobają ci się projekty.

Jak wybrać freelancera: portfolio?
Zlecam pracę zdalną: dlaczego warto sprawdzić portfolio?

Obecnie wśród pracowników zdalnych panuje tendencja do kreowania się na „wielozadaniowców”, podczas gdy w rzeczywistości niewielki odsetek w tym gronie faktycznie działa na więcej niż jednym polu.

Sprawdź portfolio również pod kątem zgodności z umiejętnościami, jakie deklaruje freelancer. Ktoś może być świetnym grafikiem i deklarować, że jest również specjalistą od składania tekstu, ale jeśli w jego portfolio nie ma prac zakresu DTP, powinno to obudzić twoją czujność. Być może całe doświadczenie w DTP polegało tylko na zaprojektowaniu infografiki do magazynu?

 

2. Sprawdzić referencje i opinie

Wiesz, że „twój” freelancer wykonywał już jakieś komercyjne projekty? Zapytaj, czy może przedstawić referencje od poprzednich zleceniodawców. Jeśli wykonawca ma profil na LinkedIn, możesz sprawdzić, kto potwierdził jego umiejętności i jakie.

W profesjonalnych serwisach dla freelancerów, takich jak useme.eu, wykonawcy, którzy rozliczyli prace za pośrednictwem platformy, mogą również poprosić klienta o opinię. Warto je przeczytać, zanim podejmiesz ostateczną decyzję o współpracy.

Opinie, rekomendacje i LinkedIn mogą powiedzieć ci dużo na temat specyfiki pracy i kontaktu z wykonawcą. To ważne, jeśli zlecenie będzie wykonywane zdalnie.

 

3. Co wchodzi w zakres ceny?

Kwestia zakresu usług i odpowiedzialności za pracę to najczęstszy punkt zapalny na linii zleceniodawca – freelancer.

Pierwsze pytanie, na które warto znać odpowiedź, to sposób wyceny: czy freelancer podał stawkę godzinową, czy za dzieło. Ma to znaczenie przede wszystkim w pracach graficznych i informatycznych, związanych z kodowaniem.
Przy zleceniu redesignu logo rozsądniej będzie ustalić budżet, ale takie rozwiązanie nie sprawdzi się na przykład przy pracach konsultingowych lub audytach.

Aby uniknąć nieporozumień, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy zapytaj także, co wchodzi w zakres prac i podanej stawki. Zakres usług jest o tyle ważny, że pozwoli ci się zorientować, czy konieczne jest zatrudnienie dodatkowej osoby, czy całość prac możesz zlecić jednemu freelancerowi.

Dowiedz się także, ile wstępnych projektów lub poprawek jest wliczonych w cenę (lub czy freelancer w ogóle uwzględnił je w swojej stawce).

Wybór freelancera: sposoby i czas komunikacji
Zlecam pracę zdalną: jak ustalić formę kontaktu?

 

4. W jakich godzinach pracuje freelancer?

Kiedy zlecasz pracę zdalną, sposób i godziny kontaktu mają kluczowe znaczenie dla współpracy z freelancerem.
Dowiedz się, czy wykonawca pracuje w określonych godzinach. Szczegóły te warto ustalić zanim rozpoczniecie współpracę, aby uniknąć niepotrzebnego stresu i nieporozumień, kiedy w projekcie trzeba będzie wprowadzić zmiany lub poprawki.

Czasem to, że freelancer nie odpowiada w godzinach „normalnej” pracy biurowej wynika nie ze złej woli, ale z „nocnego” trybu pracy.

Jeśli to twoje pierwsze zlecenie, poproś o cotygodniowe spotkania lub raporty z postępu prac. Dzięki temu będziesz mógł śledzić postępy i zgłaszać uwagi.

 

Współpraca z freelancerem: o co zapytać i co sprawdzić? – podsumowanie

Zlecenie pracy mobilnemu specjaliście to doskonałe rozwiązanie zarówno dla przedsiębiorców, którzy potrzebują szybko i sprawnie wykonanej usługi, jak i dla tych, którzy chcą zlecić wykonanie większego projektu, ale nie potrzebują zatrudnienia etatowego pracownika.

Na co przede wszystkim warto zwrócić uwagę, kiedy chcesz zlecić pracę freelancerowi? Przede wszystkim sprawdź portfolio, referencje i opinie wybranego copywritera, programisty czy grafika.

Zapytaj także o formę komunikacji i ewentualne spotkania. Praca zdalna nie zawsze sprzyja spotkaniom i konferencjom, dlatego upewnij się, czy zaproponowana przez freelancera forma i pora kontaktu są zgodne z twoimi potrzebami.

Przeczytaj także: Współpraca z freelancerem: o co zapytać i co sprawdzić – część 2

Przeczytaj także: Co powinno zawierać dobrze napisane zlecenie?