Jak ustalić warunki w pracy zdalnej

Zlecenie pracy grafikowi, programiście lub copywriterowi to rozwiązanie często wybierane przez właścicieli start-upów i mikro-przedsiębiorców. Jeśli do wykonania usługi nie jest ci potrzebny etatowy pracownik ani współpraca z agencją, dobrą alternatywą jest właśnie zlecenie pracy freelancerowi.

Zlecając pracę warto pamiętać, że współpraca z freelancerem ma swoją specyfikę. W pierwszej części naszego poradnika KLIK pisaliśmy, na co zwrócić uwagę w wyborze oferty, jak czytać portfolio i o co zapytać przed akceptacją oferty, aby uniknąć nieporozumień na tle stawki i ewentualnych poprawek.

Jak ustalić warunki w pracy zdalnej
Jak wybrać freelancera?

Dziś podpowiemy ci, jak zapewnić sobie gładką i bezproblemową współpracę, głównie za sprawą kontaktu. Pracując zdalnie freelancer raczej nie będzie stawiał się na cotygodniowe meetingi całej firmy, dlatego warto zaplanować, kiedy wzajemnie będziecie dla siebie dostępni do konsultacji, składania raportów i prezentacji wersji próbnych.

Warto też zadać kilka pytań dotyczących aspektów prawnych, w tym praw autorskich i sposobu rozliczenia.

 

1. Jak będziecie się komunikować?

Telefon, mail, Skype? Zastanów się, do czego potrzebujesz kontaktu z freelancerem: wprowadzania zmian, przekazywania feedbacku czy dalszym rozwojem projektu?

Pamiętaj, że sposób kontaktu jest powiązany z godzinami i sposobem pracy freelancera. Jeśli twój wykonawca unika odpisywania na wiadomości poza określonymi porami, aby nie rozpraszać się w trakcie pracy, lepiej o tym wiedzieć, zanim zechcesz zerwać umowę z powodu braku kontaktu.

A może spotkania w siedzibie firmy? Jeśli uważasz, że spotkania będą niezbędne, koniecznie ustalcie, gdzie będą się odbywały i kto pokrywa ewentualne koszty dojazdu.

 

2. Na jakich programach pracuje freelancer i czy są legalne?

To pytanie należy zadać przede wszystkim grafikom, typografom, specjalistom DTP, grafikom 3D, operatorom video i montażystom, fotografom, architektom.

Programy do edycji grafiki i obrazu zazwyczaj są kosztowne. Mimo dostępnych pakietów i subskrypcji, które obniżają cenę, rodzi to pokusę korzystania z nich w nie do końca legalny sposób.

Pamiętaj, że niezależnie od cen profesjonalny freelancer nigdy nie popełnia takiego błędu. Pytanie o legalne korzystanie z programów to jeszcze jeden sposób na „odsianie” nierzetelnych i niezbyt odpowiedzialnych wykonawców.

Na rynku istnieje sporo darmowych zamienników popularnych programów do obróbki audio, video, zdjęć oraz grafiki 2D i 3D. To, że twój freelancer nie pracuje na programach Adobe nie oznacza, że jest gorszy lub mniej profesjonalny. Upewnij się jedynie, że ostateczne wersje pracy prześle ci w formacie obsługiwanym przez najpopularniejsze narzędzia.

Jak zlecić pracę zdalną useme
Współpraca z freelancerem: na co zwrócić uwagę?

 

3. Prawa autorskie – również fotografia i IT

Prawa autorskie dzielą się na dwa rodzaje: osobiste, które są niezbywalne i potwierdzają wykonanie danej pracy przez konkretną osobę, oraz prawa autorskie majątkowe, które można odsprzedać.

Dlaczego jest to dla ciebie ważne? Kiedy freelancer stworzy dla ciebie grafikę, zdjęcia, stronę www czy paczkę tekstów, jest właścicielem praw autorskich majątkowych do swojej pracy i może swobodnie odsprzedać ją komuś innemu – na przykład twojej konkurencji.
Jeśli chcesz mieć pewność, że zamówiona przez ciebie praca nie będzie używana nigdzie indziej bez twojej wiedzy, zapytaj freelancera o możliwość przekazania praw autorskich.

Prawa autorskie majątkowe zezwalają ci na dowolne udostępnianie i reprodukowanie nabytej pracy, a także na czerpanie z niej korzyści majątkowych – pomyśl o prawach autorskich do stron www, aplikacji lub programów, których wykonanie zlecasz.

 

4. Sposób rozliczenia i zabezpieczenie

Ostatnie pytanie, jakie musisz zadać, dotyczy formy rozliczenia. Jej wybór będzie miał dla ciebie określone konsekwencje: jeśli zdecydujesz się na podpisanie umowy o dzieło lub zlecenia, czeka cię rozliczenie pracownika, opłacenie za niego zaliczki na podatek dochodowy oraz innych składek – jeśli wymaga tego typ umowy – oraz przesłanie odpowiedniego PITu na koniec roku.

Szybszą i wygodniejszą opcją jest rozliczenie B2B za pomocą faktury VAT lub rachunku. Jeśli twój freelancer nie prowadzi własnej firmy, możesz rozliczyć zleconą pracę przez serwis Useme.eu.
Platforma umożliwia wystawienie faktury VAT przez osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej.
To również dobry sposób na zabezpieczenie: dzięki transakcji chronione w Useme zyskujesz gwarancję otrzymania zamówionej pracy lub zwrot wpłaconej kwoty (KLIK).

Jeśli twój wykonawca chce rozliczać się za pomocą zaliczki, ustalcie warunki płatności: czy zaliczka ma być bezzwrotna, za jaki etap prac ma być płatna, czy po otrzymaniu zaliczki za kolejne etapy pracy zapłacisz z góry czy dopiero po odebraniu pracy?

 

Współpraca z freelancerem: o co zapytać i co sprawdzić? – podsumowanie

Zlecenie pracy freelancerowi niesie szereg korzyści. Najważniejsza z nich to szybkość i łatwość rozliczenia: większość freelancerów wystawia faktury VAT za wykonane usługi, czy to samodzielnie, czy za pomocą platformy rozliczeniowej useme.eu. Takie rozwiązanie oszczędza czas i koszty związane z zatrudnianiem pracownika lub zlecaniem pracy osobie fizycznej.

Freelancerzy na ogół lepiej orientują się w trendach w projektowaniu i wykonaniu usług, ponieważ działanie na danym rynku to ich chleb powszedni. Współpraca z jedną osobą zamiast z całą agencją daje ci też lepszy kontakt, większą kontrolę nad projektem i indywidualne podejście.

Zanim rozpoczniesz współpracę warto zadać kilka pytań potencjalnym wykonawcom zlecenia. Koniecznie sprawdź portfolio, referencje i opinie, jakie otrzymał freelancer. Nie zapomnij ustalić szczegółów kontaktu oraz zakresu prac, jaki obejmuje podana cena.

Dobrze również ustalić warunki rozliczenia i płatności: niektórzy freelancerzy proszą o wpłatę zaliczki lub chcą podzielić pracę na etapy łatwiejsze w przypadku realizacji dużych zleceń.

Współpraca z freelancerem może być właśnie tym, czego potrzebujesz, aby odświeżyć swoją stronę www, podnieść sprzedaż w sklepie internetowym lub dotrzeć z marką do nowych klientów.
Aby układała się gładko i bez zakłóceń, nie zakładaj, że druga strona z góry zna twoje oczekiwania. Zadaj właściwe pytania, zanim zlecisz pracę, a zyskasz solidną bazę do dalszej współpracy.