Jak zarabiać na blogu: 4 sposoby dla blogerów bez firmy

Prowadzenie bloga potrafi być zajęciem na cały etat. Napisanie postów wysokiej jakości, przygotowanie zdjęć, które zainteresują odbiorców, promocja w mediach społecznościowych i skuteczny content marketing to czasochłonne zajęcia. Nic więc dziwnego, że blogerzy na pewnym etapie rozwoju zaczynają szukać pomysłu na to, jak zarabiać na blogu. Aby się o tym przekonać, wystarczy zerknąć, na ilu prywatnych witrynach znajdziemy zakładkę „o mnie/kontakt” wraz ze statystkami bloga, które mogą przekonać potencjalnych zleceniodawców.

Blogi od dawna postrzegane są przez marki jako atrakcyjna forma promocji i marketingu. Bloger lub influencer oprócz strony oferującej wysoką jakość treści i zgromadzonej wokół niej społeczności ma do zaoferowania również swój autorytet i wartość jego lub jej „marki własnej”.

Jak zarabiać na blogu: 4 sposoby dla blogerów bez firmy
Jak zarabiać na blogu dzięki współpracy z markami?

Aby zacząć otrzymywać propozycje współpracy i zarabiać na blogu możesz skorzystać z platform dla influencerów, takich jak BrandBuddies, lub skoncentrować się na samodzielnym zdobywaniu klientów wśród marek.
Pierwsze rozwiązanie jest wygodne, jednak ogranicza Twój wybór firm, które będziesz promować na swoim blogu. Drugie rozwiązanie wymaga pewnego wkładu pracy z Twojej strony, jednak daje większą swobodę w decyzji, z kim będziesz współpracować.

Zanim rozpoczniesz aktywne szukanie klientów, których zaprezentujesz na swoim blogu, pomyśl, co możesz im zaoferować i jak rozliczysz wykonane usługi. Oto 4 najpopularniejsze formy promocji marki, jakie mogą wykonać blogerzy dzięki swojej witrynie oraz najwygodniejsze sposoby ich rozliczenia.

 

1. Post autorski

Twój blog to przede wszystkim unikalny content, jaki tworzysz. Czytelników przyciągają nie tylko tematy, jakie poruszasz, ale również Twój styl pisania, punkt widzenia, rzetelność w dzieleniu się wiedzą.

Te wszystkie elementy stanowią wartość same w sobie, dlatego możesz wykorzystać je do tworzenia contentu z myślą o konkretnej marce. Tu możliwości jest wiele: od umieszczenia w poście linka do strony firmowej aż do zrecenzowania produktu i przygotowania zdjęć lub tutoriali, jak z niego skorzystać.
W poście autorskim od Ciebie zależy, co napiszesz i na ile obiektywna będzie Twoja recenzja lub polecajka.

Jak zarabiać na blogu: 4 sposoby dla blogerów bez firmy
Jak zarabiać na blogu dzięki współpracy z markami? Wpis autorski

Jak rozliczyć post autorski na blogu, jeśli nie prowadzisz firmy? Właściwą formą prawną będzie zawarcie umowy o dzieło na przygotowanie tekstu o określonej długości i/lub towarzyszących mu zdjęć lub grafik.
W przypadku rozliczenia za sam tekst przysługuje Ci kosz uzyskania przychodu wysokości 20%, nawet jeśli przekazujesz prawa autorskie. Aby zwiększyć kwotę zwolnioną z podatku do 50% Twój blog musi być zarejestrowany jako organ prasowy i posiadać numer ISSN.

 

2. Post sponsorowany

Jeśli masz wystarczająco mocną markę, możesz zaproponować marce samodzielne przygotowanie contentu, który opublikujesz z wyraźnym zaznaczeniem, że jest to post sponsorowany.

To rozwiązanie jest o tyle ryzykowne, że tracisz część kontroli nad zawartością bloga, którą wciąż firmujesz swoim nazwiskiem. Połączenie tych czynników sprawia, że blogerzy mniej chętnie przystają na publikację postów sponsorowanych niż na napisanie autorskich treści. Z drugiej strony post sponsorowany oznacza, że nie musisz poświęcać czasu na samodzielne przygotowanie treści.

Jak zarabiać na blogu: 4 sposoby dla blogerów bez firmy
Jak zarabiać na blogu dzięki współpracy z markami? Wpis sponsorowany

Jak rozliczyć post sponsorowany na blogu, kiedy nie prowadzisz własnej firmy? Ponieważ nie jesteś autorem posta, a tylko udostępniasz przestrzeń do jego publikacji, taką usługę rozliczysz jako umowę najmu.
Najem możesz rozliczyć jako prywatny lub na zasadach ogólnych – różnią się one wysokością podatku oraz tym, jaki PIT na koniec roku wypełnisz. Więcej o najmie przeczytasz tutaj.

 

3. Afiliacja

Polecasz produkty lub usługi, ale wynagrodzenie otrzymujesz nie za napisany content, tylko jako procent od sprzedaży, którą uzyskujesz z linka lub banneru zamieszczonego w poście lub na stronie? Taka forma współpracy z marką to klasyczny przykład afiliacji.

Aby afiliacja zadziałała, wymaga od Ciebie regularnego przypominania o produkcie lub usłudze – tu procentuje przede wszystkim uczciwość wobec czytelników. Zaletą afiliacji jest również to, że jeśli autentycznie lubisz i polecasz jakąś markę, nie musisz ograniczać się tylko do jednego posta sponsorowanego.

Jak zarabiać na blogu: 4 sposoby dla blogerów bez firmy
Jak zarabiać na blogu dzięki współpracy z markami? Afiliacja

Jak rozliczyć afiliację na blogu, kiedy nie masz własnej działalności? Podobnie jak w przypadku postów sponsorowanych osiągasz korzyść dzięki wynajęciu przestrzeni w obrębie witryny, gdzie umieszczasz link lub banner.
Kwalifikuje to afiliację jako umowę najmu – rozliczysz go jako najem prywatny lub na zasadach ogólnych.

 

4. Promocja w mediach społecznościowych

Blog to nie tylko autorska witryna, ale często także obecność w mediach społecznościowych. Standardowo blogerzy używają Facebooka, Twittera, Instagrama lub YouTuba do przypomnienia o nowych postach, jednak profil w mediach społecznościowych to również miejsce, w którym udostępniają „niezależny” od bloga content. Mogą to być wartościowe linki, autorskie zdjęcia lub materiały, które uzupełniają najpopularniejsze posty.

Profile swojego bloga również możesz wykorzystać jako narzędzia do monetyzacji. W zależności od medium mogą to być zdjęcia, grafiki lub posty tekstowe oraz udostępnienia materiałów publikowanych przez markę.

Jak zarabiać na blogu: 4 sposoby dla blogerów bez firmy
Jak zarabiać na blogu dzięki współpracy z markami? Promocja w mediach społęcznościowych

Jak rozliczyć promocję w mediach społecznościowych blogera bez firmy? Tu dużo zależy od rodzaju promocji i contentu, jaki udostępnisz. Autorskie treści, takie jak zdjęcia, grafiki i teksty rozliczysz jako umowę o dzieło. Pamiętaj, że w przeciwieństwie do tekstów do zdjęć i grafik możesz przekazać prawa autorskie, a tym samym obniżyć podatek dochodowy o połowę. Udostępnienie treści marki na swoich kanałach rozliczysz jako najem.

 

Monetyzacja bloga – 4 sposoby zarabiania dla blogerów

Monetyzacja bloga to tak naprawdę sztuka zachowania równowagi między Twoją indywidualnością i wiarygodnością jako blogera a potrzebami marki. Ważne jest również, aby mieć pomysł na współpracę, wiedzieć, jakie korzyści przyniesie obu stronom i… jak sfinalizować umowę.

Twój klient ma pełne prawo oczekiwać, że tak samo, jak profesjonalnie prowadzisz blog, profesjonalnie podchodzisz także do kwestii finansowych.
Prowadzenie własnej działalności gospodarczej nie jest powszechne wśród blogerów. Jeśli Ty również nie masz firmy, pozostaje Ci rozliczanie usług w oparciu o umowy cywilnoprawne. W przypadku publikacji na blogu lub powiązanych z nim mediach społecznościowych będą to głównie umowy o dzieło i umowy najmu.

W Twojej karierze blogera może zdarzyć się, że firma będzie wymagała rozliczenia w oparciu o fakturę lub rachunek, a nie umowę cywilnoprawną. Nie oznacza to jednak, że taki klient jest dla Ciebie stracony, jeśli nie masz własnej firmy.
Kiedy chcesz nawiązać współpracę z marką, a klient poprosi Cię o wystawienie faktury, skorzystaj z platformy Useme, która umożliwia osobom fizycznym wystawianie faktur VAT. To rozwiązanie oszczędzi Twojemu partnerowi biznesowemu dodatkowych kosztów i formalności, a dla Ciebie będzie ułatwieniem w zarabianiu na blogu.