Zmiana branży dla freelancera

Freelancer i zmiana branży

 

Specyfika pracy freelancerów wymaga często, aby poza swoim „nominalnym” zawodem potrafili także połączyć usługi z pokrewnych branż. Dla klienta oczywiście wygodniej jest, jeśli może zamówić u ciebie stronę z pozycjonowaniem albo gotowym contentem. Ty masz dzięki temu szansę przekonać się, na czym polega specyfika pracy w innych branżach i… może się okazać, że zechcesz zmienić swoją niszę rynkową.
Czy to dobry pomysł? Jak się za to zabrać? Sprawdź w naszym artykule.

Zmiana branży dla freelancera
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/fancycrave1-1115284/

Freelancer zmienia pracę

Przyczyny, dla których freelancerzy zmieniają pracę, są bardzo różne. Dla jednych to chęć zebrania nowych doświadczeń, dla innych okazja do poszerzenia wiedzy w dziedzinie, która okazała się ciekawa, a dla jeszcze innych – naturalna droga rozwoju.

Niektórzy mobilni specjaliści odchodzą od czynnego projektowania do wykorzystywania swojej wiedzy teoretycznej i szerokiego know-how jako analitycy, audytorzy i konsultanci. Jeśli zatem męczy cię praca z klientem jako swój własny account, zmiana branży na jedną z powyższych jest pomysłem wartym przemyślenia.

Zmiana branży dla freelancera oznacza również, że powoli będzie rezygnował z dotychczasowych klientów i niejako od postaw budował nowy etap kariery. Dlatego najważniejsze jest, jak zapewnić sobie bezpieczeństwo.

Najpierw zaoszczędź

Oczywiste? Owszem, ale równie łatwe do przeoczenia, szczególnie jeśli lubisz działać impulsywnie i masz tendencję do lekceważenia konsekwencji.
Przede wszystkim odłóż kwotę, która pozwoli ci przeżyć przynajmniej dwa miesiące bez pewnego źródła dochodu. W praktyce oznacza to, że powinieneś złapać kilka dodatkowych zleceń, ograniczyć wydatki i restrykcyjnie trzymać się założonego budżetu.

Pamiętaj, że masz jednego sprzymierzeńca w staraniu o utrzymaniu płynności finansowej – to twoi stali klienci. Nie rezygnuj z nich szybko, ale zacznij szukać nowych zleceniodawców z branży, w której chcesz spróbować swoich sił.

Kontynuacja współpracy ze stałymi klientami pozwoli ci zachować płynność finansową, kontakt z rynkiem i biegłość w twojej dotychczasowej dziedzinie.

Przygotuj plan B

Nie zostawiaj niczego „na żywioł”: kiedy w grę wchodzi twoje finansowe bezpieczeństwo, miej przygotowany konkretny plan działa oraz „plan B”, na wypadek, gdyby nie wszystko poszło po twojej myśli.

Przede wszystkim spróbuj określić, jakie miejsce chcesz lub możesz zajmować w tej gałęzi rynku pracy zdalnej, którą wybrałeś. Czy jest to zupełnie nowy produkt lub usługa, czy jest na tyle potrzebny, że zapewni sobie użytkowników? Jak będziesz się promował? Czy możesz wykorzystać przy tym już istniejącą sieć kontaktów?

Małe kroki i testy

Rzucanie się na głęboką wodę jest może ekscytujące, ale przy zmianie branży ważniejsza jest jej ciągłość i łagodność przejścia od jednego typu działalności do drugiego. Jeśli planujesz napisanie książki, zacznij od bloga, którego posty posłużą ci jako zalążek treści.

Co miesiąc staraj się zyskać nowy projekt z dziedziny, którą chcesz się zajmować. Warto także zacząć pracować nad zbudowaniem nowych znajomości biznesowych, które zaprocentują w przyszłości.

Kolejny ważny punkt to feedback: słuchaj uważnie swoich klientów, szczególnie jeśli porównują cię do konkurencji i sprawdzaj swoje postępy. Zmiana branży oznacza przede wszystkim więcej nauki, a nic tak nie motywuje, jak świadomość sukcesów odniesionych dzięki własnej ciężkiej pracy.

Na koniec: jeśli masz wątpliwości – testuj. Przydadzą ci się nie tylko testy A/B, o których pisaliśmy wcześniej, ale także wersje testowe twojej usługi. Przygotowujesz kurs online albo zestaw płatnych tutoriali? Rozpocznij od okrojonej wersji, aby sprawdzić zainteresowanie odbiorców. Nie zakładaj z góry, ze twój produkt podbije rynek, bo jeśli nie – będzie cię to kosztowało zmarnowany czas i wysiłek.

Zmiana wizerunku

Może to oznaczać nie tylko stworzenie zupełnie nowej strony www, profesjonalnego konta na mediach społecznościowych, ale także nazwy, pod którą świadczysz swoje usługi. W ten sposób postawisz wyraźną granicę między twoim dotychczasowym doświadczeniem a branżą, jaką zajmujesz się obecnie.

Taka zmiana jest sygnałem nie tylko dla klientów. To także impuls dla ciebie, żeby zacząć myśleć o sobie jako o profesjonaliście w nowej dziedzinie.

Pożegnaj starą pracę

Skoro już podjąłeś zdecydowane kroki w kierunku zmiany branży, upewnij się, że twoi starzy klienci wiedzą, czym się teraz zajmujesz. Jeśli zostawiłeś po sobie dobre wspomnienia i udowodniłeś, że jesteś profesjonalnym i rzetelnym freelancerem, mogą polecić cię tym ze swoich znajomych, którzy potrzebują twoich usług.
Potencjalni klienci również powinni zostać poinformowani o tym, że przestałeś wykonywać prace, z jakimi dotychczas byłeś kojarzony. Konsekwencja jest tu dość istotna, nawet jeśli oferowane wynagrodzenia są kuszące. Wahanie lub przyjmowanie zleceń, z którymi zdecydowałeś się skończyć – na przykład mało dochodowe pisanie tekstów zapleczowych – daje wrażenie, że jesteś niedecydowany lub gotów wykonywać mało ambitne i nisko płatne zadania wbrew temu, co mówisz.

Mówi się, że to, czy odniesiesz sukces zależy od tego, jak bardzo jesteś zdeterminowany, aby zapewnić sobie komfort w nowej branży. Dlatego im szybciej zdecydujesz się przejść przez niełatwy etap rozkręcania nowego biznesu, tym szybciej będziesz to mieć za sobą.

 

A wy? Zdecydowaliście się kiedyś na zmianę branży we freelancerskiej działalności? Napiszcie nam o swoich doświadczeniach w komentarzach!

Zapisz

Zapisz