Voice search dla copywriterów - jak optymalizować teksty?

Wyszukiwanie głosowe do niedawna było tylko ciekawym dodatkiem do usług Amazon (Alexa) i Apple (Siri), jednak już niebawem może stać się usługą, bez której nie będziemy mogli wyobrazić sobie życia. Zgodnie z raportem PwC 71% użytkowników w Ameryce woli korzystać z wyszukiwania głosowego niż wpisywać tekst pytania do wyszukiwarki. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji, która coraz lepiej radzi sobie z rozpoznawaniem głosu, odsetek ten może wzrosnąć również w Polsce.

Voice search dla copywriterów - jak optymalizować teksty?
Jak pisać teksty pod wyszukiwanie głosowe – poradnik dla copywriterów

To z kolei oznacza, że copywriterzy mogą szykować się na nowy trend: pisania i optymalizowania contentu na strony www tak, aby był dostępny również dla wyszukiwania głosowego.
Czym teksty pisane z uwzględnieniem wyników voice search różnią się od treści, które pisaliśmy do tej pory?

Poniżej przedstawiamy 6 punktów, o których musisz pamiętać, jeśli chcesz, żeby Twoje teksty sprawdzały się również z voice search.

 

Voice search: co musi wiedzieć copywriter

Wydaje Ci się, że wyszukiwanie głosowe długo jeszcze nie będzie miało znaczenia w kraju nad Wisłą? Nie prześpij ważnego trendu.

Już cztery lata temu TheeDesign wykazało, że jedna trzecia z 3,5 miliarda codziennych wyszukiwań Google to wyszukiwania głosowe.

Co ciekawe, według Google 41% respondentów korzystających z wyszukiwania głosowego deklaruje, że czuje się, jakby mówiło do kogoś znajomego i lubianego. To daje dobrą podstawę do budowania autentycznej relacji z odbiorcami Twojego contentu.

Voice search dla copywriterów - jak optymalizować teksty?
Jak pisać teksty pod wyszukiwanie głosowe – poradnik dla copywriterów

Wyszukiwanie głosowe jest również wykorzystywane podczas… robienia zakupów. Przewiduje się, że w przyszłym roku wartość rynku zakupów głosowych w Stanach wzrośnie do 40 miliardów dolarów. Jeśli zatem szukasz sposobu na podniesienie sprzedaży na Twojej stronie www, nie zaszkodzi zoptymalizować ją pod wyniki wyszukiwania głosowego.

 

Jak zoptymalizować teksty pod wyszukiwanie głosowe?

Najważniejsza różnica, o jakiej musisz pamiętać przy tworzeniu treści dla stron www z uwzględnieniem voice search to różnica pomiędzy tym, jak piszemy, a jak mówimy.

Przez lata copywriterzy szukali złotego środka między radami „pisz tak, jakbyś mówił” i jednocześnie wymogami, aby zachować profesjonalny wydźwięk. Voice search nie wprowadza tu wielkiej rewolucji, ale jednak zmusza copywriterów, aby wprowadzać do tekstów frazy rodem z „języka mówionego”.

Jeśli zatem chcesz wyszukać restaurację z kuchnią japońską niedaleko Ciebie, prawdopodobnie wpiszesz w Google hasło „restauracja japońska” i nazwę miejscowości. Kiedy jednak zadasz wyszukiwarce to samo pytanie, prawdopodobnie powiesz „Gdzie blisko mnie jest restauracja japońska?”.

Voice search dla copywriterów - jak optymalizować teksty?
Jak pisać teksty pod wyszukiwanie głosowe – poradnik dla copywriterów

To właśnie na różnicy między sposobami, w jaki zadajemy pytania, warto się skupić podczas optymalizowania tekstów pod voice search. Słowa kluczowe z długiego ogona, teksty skoncentrowane wokół pytań i wyraźne wskazania lokalizacji będą podstawą Twoich działań.

1. Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe: celuj w snippet

Snippet to nic innego, jak ramka z wyjątkiem artykułu i linkiem, pojawiająca się ponad wynikami wyszukiwania Google. Wymarzone TOP 3 w pierwszych 10 wynikach wyszukiwania Google powoli ustępuje więc miejsca „pozycji 0”.

W przeciwieństwie do klasycznego wyszukiwania wyszukiwanie głosowe dostarcza bardzo mocno ograniczonej liczby wyników – dlatego im wyżej znajdzie się Twój tekst, tym większe prawdopodobieństwo, że to on pojawi się jako odpowiedź na wyszukiwanie głosowe.

Żeby znaleźć się w snippecie zadbaj o:

  • dobrze dobrane słowa kluczowe – takie, o które pytają twoi potencjalni odbiorcy
  • odpowiedzi na pytania – treści, które zawierają dokładne odpowiedzi na pytania wpisywanie w wyszukiwarkę częściej są wybierane na snippet
  • zoptymalizuj content – wypunktowania i nagłówki ze słowami kluczowymi są łatwiejsze do odczytania dla robotów Google i częściej trafiają do snippetów
  • zoptymalizuj stronę www – sam tekst może być bez zarzutu, ale na tym polu konkurencja może być mocna, dlatego zwiększaj swoje szanse na snippet optymalizując całą stronę www.

 

2. Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe: słowa kluczowe z długiego ogona

Kiedy zadajesz pytanie w wyszukiwaniu głosowym nie ograniczasz się zwykle do jednego słowa, dlatego content przyjazny voice search zawiera słowa kluczowe długiego ogona (long-tail). Dzięki nim zwiększasz szanse na to, że trafisz wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jeśli zatem piszesz o restauracjach japońskich, a wiesz, że wśród popularnych wyników wyszukiwania dla tej frazy pojawiają się również określenia „najlepsza/najtańsza”, nazwa miejscowości lub nazwy konkretnych potraw, nie wahaj się budować wokół nich atrakcyjnego contentu.

 

3. Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe: zadbaj o lokalne SEO

„Lokalne” SEO i wyszukiwanie głosowe idą ze sobą w parze. Najczęściej padają bowiem pytania o usługi lub produkty, które można sprawdzić i kupić lokalnie, dlatego dostosuj SEO swoich tekstów do tego wymogu.

Oprócz panelu Moja Firma w Google zadbaj o to, żeby widoczne były takie dane na stronie, jak:

  • dokładny adres
  • numer telefonu
  • obszar działania
  • jeśli cię to dotyczy, również lokalne instytucje, z jakimi współpracujesz

 

4. Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe: odpowiadaj na pytania

Biorąc pod uwagę, że użytkownicy voice search mają raczej tendencję do zadawania pełnych pytań niż używania kilku słów kluczowych, twórz content, który nie tylko odpowie na zadane pytania, ale również będzie je zawierał, na przykład jako śródtytuły albo pytania retoryczne.

Możesz zacząć od prostej strony FAQ – nawet jeśli wydaje Ci się, że nikt jej nie czyta, może stać się skarbnicą stron polecanych przez Google. Użyj typowych pytań, jakie użytkownicy zadają o Twój produkt lub usługę, zakres działań, lokalizację, zespół.

Następnie wykorzystaj FAQ do tworzenia bazy contentu, który porusza się w tym samym obszarze. Mogą to być:

  • posty na blog, które odpowiadają na konkretne pytania użytkowników
  • video produktowe ze zoptymalizowanym opisem, szczegółowo traktujące wątpliwości użytkowników
  • indywidualne strony FAQ dla różnych produktów i usług sprzedawanych w ramach jednej marki

Eksperymentuj z różnymi formami tak długo, jak zawierają odpowiedzi na pytania użytkowników i nie zapominaj o słowach długiego ogona.

 

5. Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe: pracuj nad tonem

Statystyka Google wskazuje, że 41% użytkowników wracając się do asystenta wyszukiwania głosowego odnosi się do niego jak do kogoś znajomego.

Warto zatem pracować nad tym, aby ton dostarczanych tekstów był możliwie przyjazny, naturalny, zbliżony do mowy potocznej (w granicach rozsądku – wierne naśladowanie nieporządnej „potocznej” składni nie przysłuży się optymalizacji tekstu). Upychanie na siłę słów kluczowych nie przyniesie dobrych rezultatów, dlatego staraj się pracować nad jakością keywords niż nad ich ilością.

Gdzie powinny się znaleźć słowa kluczowe w tekstach zoptymalizowanych pod voice serach?

  • Tytuł strony
  • Tytuł artykułu
  • Adres URL
  • Śródtytuły
  • Pierwszy akapit tekstu

Zadbaj także o to, aby sam tekst był przyjazny dla urządzeń mobilnych. Według Forbesa coraz więcej ludzi przekonuje się do wyszukiwania głosowego – i są to najczęściej użytkownicy urządzeń mobilnych.

Pisząc teksty, weź pod uwagę mniejsze ekrany. Wykorzystuj:

  • krótsze nagłówki
  • krótsze akapity: od 1 do 3 zdań
  • przyjazne formatowanie, zawierające wyliczenia, listy, cytaty dzielące tekst na mniejsze partie

 

6. Optymalizacja pod wyszukiwanie głosowe: uzupełnij Google My Business

Wyszukiwanie głosowe ma tendencję do prezentowania „lokalnych” wyników, dlatego jeśli tworzysz content dla firmy, aby przyciągnąć nowych klientów, koniecznie sprawdź, czy firma ma uzupełniony panel Moja Firma w Google.

Voice search dla copywriterów - jak optymalizować teksty?
Jak pisać teksty pod wyszukiwanie głosowe – poradnik dla copywriterów

Jeśli w panelu brakuje istotnych informacji, Twoja strona może zostać odrzucona przez voice search urządzenia. Podobnie jeśli dane są nieprawidłowe lub nieaktualne – nie chcesz rozczarować odbiorców.
Dane, które obowiązkowo muszą znaleźć się w panelu, to adres, numer telefonu, godziny otwarcia oraz lokalne słowa kluczowe, które interesują odbiorców.

Voice serach dla copywriterów – podsumowanie

Wyszukiwanie głosowe ma szanse na to, aby stać się tegorocznym trendem roku wśród copywriterów. Nawet jeśli nie stanie się Twoim priorytetem w optymalizacji tekstów, warto mieć je z tyłu głowy i brać pod uwagę przy tworzeniu contentu na strony www, zwłaszcza dla firm pozycjonujących się lokalnie i szukających klientów w bezpośredniej odległości – nie z całego kraju lub ze świata.

A może optymalizacja tekstów pod wyszukiwanie głosowe stanie się Twoją nową niszą? Odmienne traktowanie słów kluczowych, organizacja tekstu wokół pytań i swobodniejszy, bliższy mówionemu język tekstów stanowią ciekawą alternatywę dla “tradycyjnych” treści przygotowywanych przez copywiterów. Trzymaj rękę na pulsie!