Freelancer korzystający z wyszukiwarki Google

Ekspert Google Ads to dziś jedna z najpopularniejszych posad w branży marketingowej. „Adsy” powodują zwiększenie ruchu na stronie www, przyciągają nowych klientów i poprawiają widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania.

Mnóstwo firm potrzebuje pasjonatów marketingu online, który specjalizują się w kampaniach reklamowych Google. Ten tekst opisuje najważniejsze źródła wiedzy z dziedziny analityki internetowej, nie wydając na edukację ani złotówki.

Dlaczego warto uczyć się reklam Google?

Reklama online jest niezbędna, jeśli chcesz wypromować strony internetowe lub jeśli chcesz promować sklep online.

Reklamy w Google pozwalają Ci precyzyjnie określić, do kogo kierujesz reklamy i dopasować strategię marketingową nie tylko do wizerunku marki, ale też do tego, jak marka wygląda na tle konkurencji.

Zanim zaczniesz darmowe kursy związane z reklamą online, zapoznaj się z narzędziami, które pomagają wybierać słowa kluczowe. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, wybierz sprytny kurs SEO — wybór właściwego słowa kluczowego wpływa na to, do kogo w sieci dotrze Twoja reklama.

Zanim przejdziesz do obsługi konta reklamowego i realizacji kursów online, w pierwszej kolejności zapoznaj się z podstawami działania Google Tag Manager oraz Google Analytics.

Załóż własne konto Google Ads (Google AdWords)

Od 2018 roku Google AdWords to kampanie Google Ads, jednak w starszych artykułach czy tutorialach możesz spotkać się z poprzednim nazewnictwem.

Podczas nauki działaj na własnym koncie Googla. Narzędzia najlepiej poznawać w praktyce, więc na początek warto przeklikać się przez wszystkie funkcjonalności tej usługi.

Zanim zaczniesz kurs reklam Google, wejdź we wszystkie opcje dostępne na koncie reklamowym. Dzięki temu dowiesz się:

  • gdzie jest Planer słów kluczowych,
  • gdzie jest możliwe wyświetlanie reklam,
  • jak kontrolować budżet reklamowy,
  • czym są modele CPC i PPC.

Kiedy założysz konto, przejrzyj dostępne ustawienia, przeczytaj informacje we wszystkich sekcjach, zapoznaj się ze słownictwem.

Dzięki temu szybciej przyswoisz sobie wiedzę z późniejszych kursów. O tym, jak założyć i skonfigurować konto reklamowe, dowiesz się np. z podcastu „Dziennik Budowy Firmy” autorstwa specjalistów w Fox Strategy.

Przejdźmy teraz do zestawienia darmowych kursów, które poruszają zagadnienia dotyczące stworzenia Twojej pierwszej reklamy w wyszukiwarce Google.

Google Skillshop – podstawy kampanii reklamowych Google

Kurs Google Ads na platformie Google Skillshop jest polecany osobom, które dopiero zaczynają zgłębiać temat reklam Google Ads. Po odbyciu szkoleń i zaliczeniu testów będziesz mógł otrzymać certyfikaty z ośmiu zagadnień związanych z Google Ads:

  • pomiar skuteczności reklam,
  • kreacja Google Ads,
  • zwiększanie sprzedaży offline,
  • reklamy w sieci reklamowej,
  • reklamy z sieci wyszukiwania,
  • reklamy produktowe,
  • reklamy aplikacji,
  • reklamy wideo.

Imienny certyfikat jest ważny przez rok – jeśli chcesz go przedłużyć, musisz ponownie podejść do testu.

Czy warto poświęcić czas na kursy Skillshop? Zdecydowanie tak – otrzymasz tam sprawdzoną, dawkę aktualnej wiedzy, Dodatkowo otrzymane certyfikaty będą Twoim atutem przy szukaniu pracy w zakresie Google Ads lub innych obszarów marketingu internetowego.

Skillshop ma też pewne minusy m.in. mało konkretnych przykładów pracy na koncie Google Ads, nieprecyzyjne pytania na testach i brak możliwości sprawdzenia, gdzie odpowiedzieliśmy źle. Mimo to pozostaje jednym z najlepszych darmowych i sprawdzonych źródeł do nauki.

Kanał Google Ads na YouTubie

Twoją ulubioną formą nauki są tutoriale wideo? Krótkie i treściwe filmy znajdziesz na kanale Google Ads na YouTubie. Twórcy stworzyli dziesiątki materiałów poświęconych marketingu internetowego. Znajdziesz tam takie playlisty jak Google Ads Tutorials czy Get Started with Google Ads.

Filmy omawiają temat ekosystemu Google Ads, przedstawiając jego możliwości pod kątem technicznym i wyjaśniając podstawy takie jak słowa kluczowe czy obsługa Google Search Console. Będą przydatne dla osób dopiero poznających marketing online, którzy chcą opanować podstawy wiedzy o reklamach w internecie.

Kanały specjalistów Google Ads na YouTubie

Oficjalny kanał Google Ads to tylko jedno z wielu filmowych źródeł wiedzy. Na YouTubie znajdziesz polsko i angielskojęzyczne wideo, które omawiają kampanie reklamowe Google z najróżniejszych perspektyw.

Polski trener Google Ads, Łukasz Chwiszczuk, przekazuje sporo praktycznej wiedzy ze swojej dziedziny. Sprawdź jego serię Poradnik Google Ads.

Reklamy Google Ads – kursy online

Bogatym źródłem kursów z zakresu marketingu internetowego jest platforma Skillshare, na której znajdziesz angielskojęzycznych specjalistów.

Żeby zacząć kurs, musisz skorzystać z płatnych subskrypcji, ale pierwszy miesiąc jest za darmo. Później możesz zrezygnować lub zatrzymać dostęp i zaliczać kolejne lekcje. Darmowe i płatne kursy znajdziesz również na platformie Udemy. Sprawdź też nasze podpowiedzi kursów online dla freelancerów.

Podcasty marketingowe

Ostatnią propozycją darmowych sposobów na naukę są podcasty związane z marketingiem internetowym. Serwisy podcastowe są pełne darmowych materiałów na temat kampanii reklamowej w Google. We wspomnianym wyżej „Dzienniku Budowy Firmy” publikowanym przez firmę Fox Strategy znajdziesz odcinki odpowiadające na takie pytania, jak:

Niuanse z obszaru „adsów” porusza również Artur Jabłoński, Mirosław Skwarek czy Marek Kich, a także mnóstwo specjalistów angielskojęzycznych.

Bonus: grupy na Facebooku

Jeśli chcesz nauczyć się podstaw zarządzania płatnymi reklamami, skorzystaj też z grup na Facebooku. To dobre miejsce zarówno dla początkujących, jak i dla osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę. Dzięki grupom możesz uczyć się od praktyków.

Jedną z takich grup jest społeczność, którą założył Marcin Wsół. W grupach zdobędziesz wiedzę dotyczącą reklamy w e-commerce, dla sklepów internetowych, a nawet w mapach Google.