Czego potrzebuje copywriter?

Czego potrzebuje copywriter?

 

Znasz skrót MVP? Może oznaczać albo najbardziej wartościowego gracza (Most Valuable Player) albo… działający sprzęt z minimalną ilością potrzebnych funkcji (Minimum Viable Porduct).

Niezależnie od tego, jaką interpretację wybierzesz, potrzebujesz MVP, aby stworzyć portfolio atrakcyjne dla potencjalnych klientów i zostać… najbardziej wartościowym graczem na rynku copywriterów.

Jak to zrobić?

Czego potrzebuje copywriter?
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/narciso1-608227/

Wyznacz cel

Żeby zostać skutecznym copywriterem wcale nie musisz zaczynać od małych zleceń i pracy charytatywnej, aby nabrać doświadczenia i stworzyć portfolio. Bardziej prawdopodobne, że utkwisz w dziesiątkach zleceń realizowanych za gorsze.

Dlatego zamiast pisać kolejne przykładowe teksty do swojego portfolio albo tworzyć wartościowy content na stronę firmy, której wcale na tym nie zależy, zdecyduj, dla kogo i w jakiej branży chcesz pisać i w niej się specjalizuj. Pamiętaj, że największą konkurencje będziesz miał właśnie w niedochodowych zleceniach, dlatego czasem warto zaryzykować i złożyć ofertę klientowi z większym budżetem.

Następny krok to znalezienie zleceń – z pomocą przyjdą Ci serwisy pracy zdalnej dla freelancerów (Upwork czy Freelancer), lub rzetelne i sprawdzone krajowe odpowiedniki, takie jak useme.eu. Koncentruj się na zleceniach, które zapewnią Ci godziwe warunki: nie warto w nieskończoność obniżać ceny, bo zawsze znajdzie się ktoś, kto może wykonać Twoją pracę za jeszcze mniej.

Określ potrzeby

Jeśli myślisz, że uda Ci się stworzyć uniwersalne portfolio, które trafi do każdego, jesteś w błędzie. Potrzeby klientów są bardzo różne – od wpisów na bloga przez teksty autorskie aż po reklamy AdWords.

Doświadczeni copywriterzy przedstawiają zwykle próbki swoich poprzednich prac, które nie zawsze pasują do podanych wymagań. To jest właśnie Twoja szansa! Możesz stworzyć takie próbki tekstów, które będą najbardziej zbliżone do potrzeb Twojego przyszłego klienta i w ten osób przebić ofertę bardziej doświadczonych copywriterów. Zróżnicowane portfolio powstanie niejako „przy okazji”.

Przygotuj teksty

Podobnie jak rekruterzy zasypani CV kandydatów, zleceniodawcy nie mają czasu, aby przedzierać się przez dziesiątki ofert, w których nie ma tego, czego potrzebują. Jakie stworzyć właściwe próbki, które przyciągną uwagę klienta i przekonają go do Twoich umiejętności?

  • Bądź zbliżony, ale nie identyczny
    Zlecenie polega na stworzeniu pięciu wpisów na bloga o najbardziej rozpoznawalnych miejscach Barcelony? Zapomnij o Hiszpanii i napisz o trzech miejscach odwiedzanych przez turystów w Twoim mieście. Klient będzie wiedział, jak poradzisz sobie z jego zleceniem, ale nie będzie mógł wykorzystać próbki, którą mu wysłałeś.
  • Bądź zwięzły
    Nieprzypadkowo „M” w „MVP” pochodzi od słowa „Minimalny”. Nie ma potrzeby, żebyś pisał długie wypracowania: masz dać klientowi pojęcie o tym, jak piszesz i przekonać go do siebie, a jednocześnie nie marnować czasu klienta ani swojego. Optymalna długość to 200-400 słów, w zależności od tematu zlecenia.
  • Sprawdź, co inni napisali przed tobą
    Nie ma sensu wyważać otwartych drzwi: sprawdź, jak fachowcy konstruują mailing do klientów, jak pisać teksty na bloga albo jakie są zasady tworzenia kampanii AdWords. Dzięki temu stworzysz lepszy content, ale również powiększysz swoja wiedzę. Będziesz zaskoczony, z jak wielu skutecznych rozwiązań możesz skorzystać, zamiast wypracować je samodzielnie. To doświadczenie możesz wykorzystać także do prowadzenia bloga eksperckiego, który pomoże ci wykreować swoją markę.

Jak uniknąć błędów w tekstach dla sieci

Nauka poprzez pracę

Dzięki portfolio MVP możesz rozwiązać problemy większości początkujący copywriterów.

  • oszczędzasz czas na tygodniach tworzenia portfolio, które ma niewielkie szanse na to, żeby się sprawdzić
  • tworzysz teksty, które dają Ci możliwość otrzymania zlecenia
  • nie musisz czekać, aż skończysz portfolio, żeby zacząć szukać zleceń
  • uczysz się sukcesywnie, wraz z pojawieniem się pracy, zamiast poczucia, że wciąż nie jesteś gotowy, żeby podjąć się pierwszego zlecenia

Jak zwiększyć swoją kreatywność

Nie czekaj, aby zacząć pracować jako zdalny copywriter już teraz! Przecież jedyne, czego potrzebujesz, to szczypta odwagi, trochę wytrwałości, głowa pełna pomysłów i konto w portalu useme.eu.

Zapisz

Zapisz