Jak szybka powinna być twoja strona?

Jak szybka powinna być twoja strona?

Optymalna szybkość strony

 

Odpowiedź na to pytanie nasuwa się sama: jak najszybsza! Średnia prędkość przesyłu danych zmienia się jednak wraz z czasem.

Na przykład standardy ustanowione w trakcie badań Geoffa Kenyona z 2011 roku podawały następujące wartości:

  • Jeśli twoja strona ładuje się w 5 sekund, jest szybsza od 25% stron internetowych
  • Jeśli twoja strona ładuje się w 3 sekundy, jest szybsza od 50% stron internetowych
  • Jeśli twoja strona ładuje się w 1,7 sekundy, jest szybsza od 75% stron internetowych
  • Jeśli twoja strona ładuje się w czasie poniżej jednej sekundy, jest szybsza od 95% stron internetowych
Jak szybka powinna być twoja strona?
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/steinchen-21981/

Priorytety towarzyszące powstawaniu strony internetowej najczęściej są nastawione na optymalizację SEO, wysoki współczynnik konwersji, viralność, content marketing i przyjazne UX. Prędkość ładowania strony z konieczności spada na dalsze pozycje. Tymczasem milisekundy potrafią przesądzić o popularności i sukcesie twojej witryny! Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego masz taki wysoki traffic, a tak niski wskaźnik konwersji? Czas odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Minimalna prędkość

Jak szybka powinna być twoja strona? Na to pytanie odpowiada tutorial o wyświetlaniu stron przygotowany przez Google dla webmasterów. Maile Oyhe podpowiada w nim, że dolny próg dla stron zajmujących się szeroko pojętym marketingiem internetowym wynosi… 2 sekundy. W Google próg ten utrzymywany jest na poziomie poniżej pół sekundy.
Dla wyjaśnienia dodajmy, że pół sekundy, czyli 500 milisekund, to mniej więcej tyle, ile mrugnięcie oka – jego czas wynosi od 300 do 400 milisekund. Czy twoja strona pojawia się na ekranach w mgnieniu oka?

Internetowe narzędzie do pomiaru prędkości strony, Pingdom, zebrało statystyki ze stron, na których jest używane.

  • Średni czas ładowania strony: 5 sekund
  • Średnia wielkość strony: 3mb
  • Średnia ilość obrazów na stronie: 42
  • Średnia ilość skryptów Javascript: 21
  • Średnia liczba zapytań http: 89

Z badania wynika także, że większość stron przeanalizowanych za pomocą Pingdom nie jest zoptymalizowana pod kątem prędkości. Pięć lat temu większość z tych stron zostałaby uznana za zbyt wolne. W roku 2016 jest to już 250%.

Dlaczego szybkość ładowania strony jest tak istotna? Czas to pieniądz – dosłownie. Specjaliści Amazona obliczyli bowiem, że z każdą sekundą oczekiwania na załadowanie strony współczynnik konwersji spada… aż o 7 sekund! Jeśli jesteś małym przedsiębiorcą możesz wzruszyć ramionami. Jeśli jednak jesteś graczem porównywalnym do Amazonu i w ciągu dnia sprzedajesz towary o wartości 100 tysięcy złotych, twoja roczna strata kumuluje się do 2,5 milionów złotych!

Tymczasem zgodnie z badaniami zleconymi przez Walmart przyspieszenie strony o każde 100 milisekund zwiększa dochody o 1%. Mało? To zależy od… twoich dochodów.

Duzi gracze zwiększają obroty również – albo przede wszystkim – przez zmniejszanie czasu potrzebnego do wyświetlenia strony. Nie chodzi tylko o oferowane przez nich usługi i produkty: to kwestia marki i jej prestiżu. Zamiast nadużywać cierpliwości użytkowników, dają dostęp do dobrze zaprojektowanej, szybkiej witryny.

Jak zwiększyć szybkość strony?

Aby zwiększyć szybkość twojej strony, będziesz potrzebował kilku sprawdzonych sposobów.

Dobry hosting

Brzmi banalnie? W takim razie szczerze odpowiedz sobie na pytanie, czy nie kusiło cię wykupienie hostingu i domeny oferowane przez tych, którzy wykupili najbardziej krzykliwe reklamy?

Wybieranie najtańszej opcji to rozwiązanie na krótką metę. Owszem, zaoszczędzisz na kosztach utrzymania strony, ale… stracisz na dochodach, które mogłaby generować. Wykup hosting w firmie, która zapewni ci większą stabilność, większą szybkość i dodatkowe wsparcie techniczne.
Zanim więc dasz się złapać na migoczący banner z reklamą darmowego hostingu przez rok, dokładnie sprawdź opinie na jego temat. Podpowiadamy, że bezpieczniej jest skorzystać z hostingu przetestowanego przez wielu użytkowników niż sugerować się tylko promocjami.

Doceń UX

I znowu – dostajesz to, za co płacisz. Jest wielu specjalistów, którzy raz-dwa postawią ci stronę na WordPressie. Rzecz jednak nie w tym, żeby zapłacić relatywnie niską stawkę za wykonaną pracę, ale znaleźć specjalistę, który oprócz informatycznego know-how posiada też sporą wiedzę na temat projektowania UX. Uważasz, że masz spore wyczucie dobrego smaku jeśli chodzi o strony internetowe? To świetnie, ale UX polega jednak na czymś innym niż tylko wartości estetyczne.

Mówi się często, że jeśli strona jest prosta, to wystarczy. Tymczasem prostota zależy od tego, co chcesz dać swoim użytkownikom. Prowadzisz biznes, który wymaga dużych ilości tekstu na stronie? Dopasuj wielkość obrazów do wymiarów kolumn i stwórz sekcje, aby strona stała się czytelniejsza i łatwiej się ładowała.

Wiesz, że użytkownicy najczęściej odwiedzają twoją stronę na urządzeniach mobilnych? Responsywność strony to już obowiązek. Ale czy elementy, które działają na dotyk, są rozmieszczone tak, aby niechcący nie „dotknąć” żadnego innego, przypadkowo nie przenieść się na podstronę albo nie zamknąć całej aplikacji? Czy są dobrze widoczne? Jednym słowem, czy są przyjazne dla użytkownika?

Zbierz jak najwięcej informacji o tym, jak użytkownicy zachowują się na twojej stronie i czego na niej szukają. Analiza ich zachowań to źródło cennej wiedzy, którą wykorzystasz i ty. I twój web developer, i twój web designer.

Oszczędzaj milisekundy

Duże elementy, grafiki, które ładują się całą wieczność? Sklep, w którym czekasz całą wieczność na wyświetlenie produktów lub portfolio, na któregoś załadownie zajmuje godzinę? Dzisiaj to już przeżytek, a jeśli powyższe opisuje również twoją stronę – pamiętaj, że ten przeżytek kosztuje cię utratę klientów.

Zrób test szybkości strony

Przeprowadź optymalizację prędkości wyświetlania. Obok optymalizacji SEO to właśnie ona może przyczynić się do największego wzrostu ruchu na twojej stronie. Narzędzia takie jak Google Page Insights pomogą ci przetestować twoją stronę i podjąć odpowiednie kroki w celu jej optymalizacji. Do sprawdzenia szybkosci strony możesz także użyć bezpłatnych narzędzi Gtmetrix  lub Webpagetests.org.

Szybkość ładowania strony a pozycjonowanie

Jak informują specjaliści SEO prędkość wczytywania strony jest już czynnikiem rankingowym. Warto więc wpisać optymalizację szybkości strony internetowej w strategię pozycjonowania celem zwiększenia szans na wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Jak zmniejszyć stronę internetową?

Zwiększenie szybkości ładowania strony www sprowadza się przede wszystkim do zmniejszenia jej rozmiaru, ilości wykonywanych skryptów i zbędnego kodu. Jak to zrobić?

  • zadbaj o rozmiar plików graficznych
  • pozbądź się zbędnych skryptów/pluginów
  • jeśli to możliwe przenieś skrypty Java Script na koniec kodu strony
  • korzystaj z kompresji gzip

Więcej informacji na temat optymalizacji znajdziesz na stronach Google oraz wśród porad blogerów.

W przypadku internetu powiedzenie, że czas to pieniądz, nabiera nowego sensu. Prędkość twojej strony nie musi przyciągać użytkowników, ale może ich skutecznie odstraszać. Inwestycja w optymalizację strony pod kątem szybkości wyświetlania to wydatek, który z pewnością się zwróci.

Wszyscy lubią lekkie, szybko ładujące się strony, prawda? Dajcie nam znać w komentarzach, jak optymalizacja wpłynęła na jakość użytkowania waszych stron!

Zapisz

Zapisz

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar