Copywriting dla gier video i gier PC

Copywriting to nie tylko tworzenie treści na strony www i blogi lub pisanie opisów czy tekstów SEO. Wciągające treści i „dobre historie” są potrzebne także… w grach.
Wraz z rozwojem sektora gier video i na PC zapotrzebowanie na usługi copywriterów rośnie. Jest to jednak specyficzna branża, w której oprócz lekkiego pióra potrzebne jest jeszcze odpowiednie doświadczenie lub umiejętności.
Co musisz umieć, żeby zostać copywriterem gier?

Copywriting dla gier video i gier PC
Jak zostać narrative copywriterem?

 

Narrative copywriter – kto to jest?

Może cię zaskoczyć, że również wśród copywriterów tworzących na potrzeby gier na PC i konsole wykształciły się mniejsze i większe nisze. Prawdopodobnie myśląc o tworzeniu treści na potrzeby gier masz jednak na myśli właśnie narrative copywritera: kogoś, kto odpowiada za historię i narrację w grze.

Jest to ważna postać zwłaszcza w projektowaniu i tworzeniu gier RPG. Narrative writer odpowiada za stworzenie questów, zaplanowanie tego, jak zachowuje się dana postać i jak ma być odbierana przez gracza w trakcie gry.
To właśnie główne zadanie narrative copywritera: zaprojektowanie i stworzenie player experience.

 

Jeśli nie narrative copywriter, to kto?

Oprócz narative copywriterów potrzebne są także osoby odpowiedzialne za tworzenie „wypełnienia”. Pisarze tego typu otrzymują dokładne wskazówki na przykład dotyczące questu lub postać, a ich rolą jest „powołanie ich do życia”. Podejmują więc mniej decyzji, ale to właśnie oni tworzą największą ilość contentu.
Jeśli zatem postać w grze otrzymuje pisemne instrukcje lub wskazówki, albo w świecie gry są książki, dzienniki, gazety, rolą pisarza będzie napisanie wszystkich tych elementów. W praktyce oznacza to naprawdę duże ilości tekstu.

 

Treści do gier – czym się różnią od treści dla internetu?

Pisanie tekstów dla gier video i na PC wymaga stworzenia wciągającej historii, ale w przeciwieństwie do pisania powieści lub scenariusza copywriter nie ma pełnej dowolności w kreowaniu świata, postaci i fabuły.
Jego rolą jest bardziej współtworzenie całości i praca z zespołem, przede wszystkim programistami i grafikami. Treści, które copywriter tworzy dla gry, muszą spełniać określone wymogi dyktowane przez zasady gry, możliwości techniczne, poziom projektu i… deadline’y.

Jeśli nawet umieścisz akcję w wielkim zamku, możesz usłyszeć od grafików, że zwyczajnie nie mają czasu zbudować całej konstrukcji dokładnie tak, jak ją opisałeś. Albo że ze względów technicznych w jednej scenie może brać udział maksymalnie pięć postaci. Albo dowiesz się od programisty, że nie może poprawiać błędów wynikających z forsowania twojej fabuły, bo stara się zaprogramować wszystko tak, żeby w ogóle działało.

Podstawą pisania tekstów i treści do gier video jest zatem współpraca między różnymi działami i osobami odpowiedzialnymi za swoje części projektu. Rolą copywritera jest stworzenie narracji, która połączy wszystkie postaci i questy w spójną całość.
Dla wielu copywriterów to właśnie jest najtrudniejsza część pracy. Jeśli decydujesz się na tworzenie treści lub narracji do gier musisz się pogodzić z tym, że twoja wysmakowana, złożona historia w toku pracy zostanie okrojona o połowę, a następnie przerobiona, zmieniona i poprawiona kilkanaście razy.

 

Jak zostać narrative copywriterem?

Nie widujesz zbyt dużo ogłoszeń ani zleceń dla copywriterów specjalizujących się w tworzeniu treści do gier? Nic dziwnego. W większości przypadków taką pracę otrzymuje się… po znajomości lub z polecenia, najczęściej w zaawansowanej fazie pracy nad grą. W takim wypadku praca copywritera polega na dorobieniu historii do questów i postaci.

W przypadku tworzenia narracji do gier trudno udowodnić swoje kompetencje tylko samym portfolio. Interpunkcja, słowa kluczowe i techniki perswazji mają mniejsze znaczenie niż wyobraźnia, kreatywność i elastyczność.

Co może ci się przydać, aby realizować zlecenia jako narrative copywriter?
Przede wszystkim znajomość gier. Nie chodzi tu tylko o jeden typ gier, który lubisz i który dostarcza ci największej rozrywki. Chodzi o wszystkie ich rodzaje.
Zwróć uwagę na to, jak poprowadzona jest ich narracja, czy jest dobra czy nie bardzo, a jeśli dobra – jak twórcy to osiągnęli? Jak mógłbyś poprawić złą?

Nie zaniedbuj książek, w tym także powieści i literatury rozrywkowej. Co sprawia, że jakaś historia cię wciąga, jak jest skonstruowana, że trzyma cię w napięciu? Oprócz know-how z twojej branży przyda ci się także wiedza z zakresu psychologii, socjologii, kultury. Dzięki niej łatwiej zrozumiesz zasady rządzące rozrywką oraz mechanizmy budzenia ciekawości i angażowania.

Kolejna ważna kwestia to praktyka: nawet jeśli do pisania potrzebny jest talent, nie pomoże ci on w dużym stopniu, jeśli nie będziesz go rozwijał. Ponieważ tworzenie treści do gier video jest czymś innym niż tworzenie treści na strony www, podejdź do tego jak do nauki nowego rzemiosła. Zaprzyjaźnij się z programem Twinery – to edytor tekstu przeznaczony do tworzenia interaktywnych, nielinearnych historii.

 

Jak szukać zleceń dla narrative copywriterów?

Jeśli uważasz, że taka specyfika pracy jest dla ciebie najlepsza i masz talent do tworzenia dobrych narracji, zacznij szukać zleceń. Tu ważna jest twoja inicjatywa.

Zacznij od pisemnej oferty współpracy – zapomnij jednak o masowej wysyłce tego samego maila do wszystkich dyrektorów kreatywnych. Wybierz podejście indywidualne i koniecznie uwzględnij przy tym typ treści, jaki preferuje twój przyszły zleceniodawca. Jak dane studio pisze dialogi w swoich grach? Ile odpowiedzi mają przygotowanych dla gracza i jakiego typu? Jakiej długości?
Jeśli chcesz zademonstrować swoją kreatywność już na etapie oferty, zostaw w spokoju klasyki literatury fantasy. Lepiej osadź ją w realiach gry, którą stworzyło dane studio.

Pamiętaj, że samo CV i portfolio dotychczas napisanych tekstów mogą nie wystarczyć. Aby zwiększyć swoje szanse na otrzymanie wymarzonego zlecenia, zainwestuj czas i energię w napisanie próbki. Może być to przykładowy quest, pojedyncza scena z jakąś postacią ze świata gry: coś, co pokaże twoje umiejętności w tworzeniu historii oraz wyczucie klimatu i specyfiki gry.
Najważniejsze? Nie pisz całego tomu, na postawie którego można stworzyć sequel do gry. Nikt nie będzie miał czasu na to, aby przebić się przez kilkanaście stron tekstu.

Ostatnia rada? Bądź cierpliwy i uparty. Na większość maili nie otrzymasz odpowiedzi, a jeśli nawet, to będzie to uprzejma odmowa… chyba że stworzysz naprawdę dobrą ofertę i trafisz z nią na sprzyjający moment. Nie udało się za pierwszym razem? Odczekaj, sprawdź, co możesz zrobić lepiej, w międzyczasie pracuj nad warsztatem – i próbuj od nowa.