Typografia dla grafików – część 2

Kerning, tracking, justowanie i typografia dla projektantów

Dekalog typografa – część 2

 

Dlaczego niektóre projekty sprawiają wrażenie profesjonalnych i wysmakowanych, a na innych z kolei panuje wizualny chaos? Za większość „niewidocznych” szczegółów, które przesądzają o wyglądzie całości odpowiedzialna jest typografia.

Jakiś czas temu pisaliśmy o znaczeniu podstaw w typografii – kerningu, „traktowaniu” fontu w projekcie i zasadach zestawiania różnych krojów pisma, aby osiągnąć zachwycające rezultaty.
Aby typografia stworzyła zgraną całość z oprawą graficzną, potrzebujesz praktycznej znajomości jeszcze kilku zasad.

Kerning, tracking, justowanie i typografia dla projektantów
Typografia dla grafików

1. Zwróć uwagę na to, co komunikuje krój pisma

Wybór właściwego fontu do projektu to nie kwestia przypadku albo wyboru „ten font jest spoko, więc będę używał go do wszystkiego”.

Kroje pisma są powiązane z wrażeniami, jakie budzą. Z czym kojarzy ci się elegancka ręczna pisanka, a z czym masywny font z blokowymi szeryfami? Czy użyłbyś ich do przekazania tych samych treści?
Kiedy projektujesz, wybierz taki font, który będzie przemawiał do twojej grupy odbiorców.

 

2. Zadbaj o hierarchię tekstu

Hierarchia w typografii to najlepszy sposób na to, aby podkreślić znaczenie niektórych linijek lub… ukryć ich treść.
Jako projektant, ty decydujesz, w jakiej kolejności i jakie informacje zwrócą uwagę odbiorcy. Brak typograficznej hierarchii sprawia, że odnalezienie istotnych informacji staje się prawdziwym wyzwaniem – a nie masz żadnej gwarancji, że odbiorca komunikatu akurat zechce je podjąć.

 

3. Postaw na czytelność

To twoje główne zadanie jako projektanta: sprawić, aby tekst był czytelny, łatwy do ogarnięcia jednym spojrzeniem i zrozumiały.

Kluczowa dla czytelności jest wysokość x – dzięki niej ocenisz proporcje w dolnych i górnych wydłużeniach liter, a tym samym – w łatwości, z jaką ludzkie oko identyfikuje ich kształty.
Jeśli zestawiasz ze sobą dwa fonty, zwróć uwagę, czy mają podobną wysokość x.

 

4. Ćwicz różne rodzaje wyrównania

Prawdopodobnie już je znasz: wyrównanie do lewej, do środka i do prawej oraz pełne justowanie.
Wyrównanie do lewej jest najbardziej naturalne i przyjazne dla naszych oczu, wyrównanie do prawej sprawdza się jako sposób na eleganckie ułożenie tekstu; podobne funkcje może spełnić także wyrównanie do środka.

Niezależnie od tego, na które się zdecydujesz, musisz uważać na balans nierównych wierszy. Jeśli twój tekst ma za dużo „wcięć” i za długich wierszy, będzie trudny do przeczytania: nasze oczy przyzwyczajone są do rytmicznego „przebiegania” linijek tekstu, więc każde zakłócenie porządku obniża komfort czytania.

 

5. Trop wdowy, sieroty, bękarty i szewców

Oczywiście nie chodzi nam o akcję społeczną (chyba że chcesz połączyć typografię z akcją społeczną).
Wdowy, bękarty, sieroty (zawieszki lub wiszące spójniki) i szewce to nazwy błędów typograficznych. Dotyczą odpowiednio krótkiego wiersza lub słowa pozostawionego na końcu akapitu, spójnika na końcu wersu oraz pozostawienia pojedynczego wersu na górze łamu (bękart) lub na jego końcu (szewc).

Nie są to błędy ortograficzne, jednak utrudniają czytanie i świadczą o braku staranności projektanta. Jest kilka technik, które pozwolą ci wyeliminować te błędy: od ręcznego edytowania długości wiersza, zmiany szerokości kolumny lub przez zastosowanie stylów GREP.

 

Typografia dla grafików – podsumowanie

Oczywiście zasad jest więcej – korzystanie z linii pomocniczych, dobór właściwej palety kolorów, równoważnie tekstu i „wolnej” przestrzeni to elementy, które również wpływają na jakość twoich prac.

Aby osiągnąć zadowalające rezultaty, nie wystarczy tylko, że będziesz „mniej więcej” znał typograficzny dekalog. Stała praktyka znacznie poprawi twoje umiejętności nie tylko w dziedzinie składania tekstów, ale również projektowania graficznego. Hierarchia w układzie treści, mądre wykorzystanie niewielkiej ilości elementów zamiast tworzenia wizualnego chaosu, dostosowanie wyglądu do przekazywanej treści to zasady, które sprawdzą się zawsze.

Na koniec – spróbuj potraktować typografię jako sztukę. To dobry sposób, aby zwiększyć swoją wrażliwość i poszerzyć twórcze horyzonty!

 

A jakie wy reguły stosujecie przy projektowaniu z użyciem tekstu? Na jakie zasady zwracacie uwagę? Napiszcie nam o tym w komentarzach!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Skomentuj

avatar