Branżowe gry online to dobra zabawa i zarazem okazja do sprawdzenia swojej wiedzy w ulubionej…
Dla każdego grafika-freelancera dochody pasywne brzmią jak spełnienie marzeń. W idealnym świecie każdy projekt, nad jakim pracujesz, podoba się klientowi i dostaje jego akcept bez setek poprawek.
W rzeczywistości jednak im dłużej pracujesz zdalnie jako grafik lub projektant, tym więcej masz prac dobrej jakości, które klient odrzucił. A gdyby te niewykorzystane grafiki pracowały dla ciebie i przynosiły co miesiąc określone dochody, oprócz prac zleconych na profesjonalnych portalach dla freelancerów?
Teoretycznie ścieżka do osiągania dochodów pasywnych jest prosta. Dodatkowe pieniądze daje Ci więc sprzedawanie grafik, plików PSD, akcji Photoshopa, różnego typu ustawień pre-sets, wektorów, zestawów ikon i zdjęć.. Zakładasz konto na jednym z portali dla grafików-freelancerów, gdzie można sprzedawać grafiki, uzupełniasz profil o materiały i… czekasz.
Aby taki scenariusz sprzedaży grafik online rzeczywiście przyniósł ci dodatkowe pieniądze, musisz wziąć pod uwagę kilka kwestii. Konkurencja na portalach, na ogół spora, nie jest wcale najważniejsza.
Portale sprzedażowe dla grafików różnią się specyfiką i warunkami sprzedaży, opcją kontaktu z klientem, usługami dodatkowymi i… sposobami wypłaty. Zanim rozpoczniesz sprzedaż projektów graficznych, podejmij przemyślaną i świadomą decyzję, co, komu i na jakiej platformie będziesz oferować.
Dochody pasywne dla grafików – jak sprzedawać swoje projekty online?
Sprzedaż grafik, zdjęć i innych projektów online cieszy się sporą popularnością. Perspektywa zarabiania bez wysiłku, bez pracy i bez wychodzenia z domu przemawia nie tylko do freelancerów. Na portalach sprzedażowych i stockach znajdziesz prace nie tylko freelancerów, ale również grafików zatrudnionych na etatach i kontraktach oraz… utalentowanych amatorów.
Przekłada się to nie tylko na sporą ilość serwisów do sprzedaży grafik online, ale również na sporą konkurencję. Żeby umieszczone na stocku grafiki przynosiły ci korzyści, zwróć uwagę na kilka szczegółów.
1. Poznaj swoich odbiorców
Zanim zaczniesz sprzedaż projektów graficznych, zrób „rozpoznanie” swojej grupy klientów. Kim są i jakich prac poszukują? Odpowiedzi na te pytania pomogą ci w podjęciu wielu istotnych decyzji.
Ilość miesięcznych wejść na daną stronę sprzedażową lub stock niewiele mówi o typie klientów, który ją odwiedza ani o tym, co najlepiej się sprzedaje. Niestety, nie wszystkie platformy udostępniają bardziej zaawansowane statystyki.
Jeśli chcesz sprzedawać swoje grafiki jako rękodzieło, posłuż się mediami społecznościowymi: Facebook, Twitter, Instagram i Pinterest to dobre miejsca, żeby zacząć przeglądać hasztagi. Skoncentruj się na hasłach dotyczących zakupów, nazwy produktu (plakat, obraz, nadruk itp.) i platformy (Etsy, Redbubble itp.).
Klienci biznesowi, którzy poszukują grafik lub zdjęć do materiałów firmowych koncentrują się raczej na płatnych mikrostockach.
2. Poznaj platformy do sprzedaży grafik online
W idealnym świecie każdy rodzaj grafiki miałby dedykowany dla siebie portal sprzedażowy lub sklep. Stocki, banki i platformy sprzedażowe dla grafików nie są tu wyjątkiem – większość z nich oferuje grafiki różnego rodzaju, nie ograniczając się do jednego typu.
Zanim zdecydujesz się na jedną platformę, zapoznaj się przynajmniej z kilkoma. Poniżej znajdziesz listę popularnych platform sprzedażowych dla grafików, a oprócz nich znajdziesz jeszcze sześć mniej znanych miejsc, gdzie możesz sprzedać swoje prace.
Platformy do sprzedaży przedmiotów (kubków, koszulek, plakatów) z twoją grafiką
- Etsy
- Redbubble
- Society6
- Designhill
- Big Cartel
- Zazzle
- PixApp
Zwróć uwagę, że te platformy różnią się między sobą, np. Etsy jest przeznaczone do sprzedaży gotowych przedmiotów, podczas gdy Society6 i Redbubble to raczej strony typu „druk-na-żądanie”, gdzie klient może wybrać dowolny przedmiot i umieścić na nim swoją grafikę.
Jeśli chcesz zarabiać dodatkowe pieniądze na rynku projektowania użytkowego, zorientuj się, czy wybrana przez Ciebie platforma dostarcza również dodatkowe usługi, takie jak druk i wysyłka, czy będzie to leżało po twojej stronie.
Platformy do sprzedaży grafik, wektorów, fontów
- CreativeMarket
- Design Cuts
- GraphicRiver
- iStock
- Shutterstock
- Adobe Stock (dawniej Fotolia)
- GL Stock
- Fiverr
3. Wybierz platformę, na jakiej zaczniesz sprzedawać grafiki
To, czy odniesiesz sukces sprzedając swoje grafiki, zależy przede wszystkim od jakości researchu, jaki zrobisz. Oto podstawowe kwestie, na jakie warto zwrócić uwagę:
- z jakim typem grafik kojarzona jest dana platforma?
Nawet jeśli nie zajmowałeś się nigdy sprzedażą grafik online, podświadomie znasz różnicę między Etsy, platformą kojarzoną z rękodziełem i projektowaniem użytkowym, a iStock, które koncentruje się na sprzedaży grafik w postaci cyfrowej do dalszego użycia w projektach. - jakie typy prac możesz sprzedać?
Na platformach największą popularnością cieszą się grafiki rastrowe, zwłaszcza pliki PSD. Nie wszystkie miejsca przyjmują grafiki wektorowe, fonty lub zdjęcia, dlatego upewnij się, czy typ prac, jakie chcesz wystawić na sprzedaż, jest akceptowana. - na jakim rynku działa platforma?
Większość platform, na których możesz sprzedawać grafiki, działa międzynarodowo, a domyślnym językiem jest angielski. Warto poświęcić czas na lekturę warunków używania i sprawdzić, jak będzie wyglądała prawna strona korzystania z platformy. - jakie są koszty, opłaty i prowizje?
Tu wachlarz możliwości jest szeroki. Niektóre platformy wymagają zainwestowania opłaty członkowskiej, inne ograniczają się do pobierania prowizji różnej wielkości od prac, które sprzedajesz. - sposób rozliczenia
Tu również nie ma reguły. Część platform wypłaca ci pieniądze zaraz po dokonaniu transakcji, inne robią przelewy jednego dnia w miesiącu, na jeszcze innych musisz czekać, aż na twoim profilu zbierze się odpowiednio wysoka kwota.
Pamiętaj, że przelew otrzymasz w walucie, którą obsługuje platforma – najczęściej w dolarach lub euro, rzadziej w funtach. Planując sprzedaż pamiętaj o kosztach przelewów zagranicznych i ewentualnego przewalutowania. - wyłączność
Prowizja i marża na niektórych platformach są uzależnione od tego, czy zdecydujesz się sprzedawać swoje prace tylko na tej jednej platformie, czy udostępnisz je na również na konkurencyjnych stronach.
4. Jakość prac i kompetencje
Sprzedaż grafik to obok realizacji płatnych tutoriali i poradników najpopularniejszy sposób na dochody pasywne dla grafika. Nieprzypadkowo: stworzenie tutorialu lub e-booka wymaga większych nakładów pracy i czasu, a nierzadko również pewnych inwestycji. „Leftovers”, pozostałości po różnych pracach, rzeczy robione dla własnej potrzeby i odrzucone projekty ma każdy z nas.
Nieprzypadkowo również sprzedawanie grafik można traktować jako dochód pasywny lub dodatkowe źródło pieniędzy, a nie sposób na utrzymanie sam w sobie.
Zanim zaczniesz sprzedawać grafiki na platformach typu Shutterstock czy CreativeMarket, musisz pamiętać, że czeka na ciebie mocna konkurencja.
To nie wszystko: na ogół na microstockach każda praca przeznaczona do sprzedaży jest weryfikowana przez moderatorów platformy. To oznacza, że wrzucenie na platformę „niedoróbek” lub rzeczy wymagających dopracowania albo nie uda się w ogóle, albo nie przyniesie ci korzyści.
Przygotuj się również na to, że aby zarejestrować się jako sprzedawca platforma może wymagać podania linka do portfolio lub przesłania kilku najlepszych prac, aby ocenić, czy twój poziom kwalifikuje cię do zostania sprzedawcą.
5. Ile pracy możesz zainwestować w sprzedaż grafik online?
Teoretycznie sprzedaż grafik online jest prostym zajęciem, które nie wymaga twojej uwagi i dodatkowej pracy – to przecież dochód pasywny, prawda? Perspektywa dodatkowych zarobków kusi zatem wielu grafików i freelancerów, z których część uczyniła ze sprzedaży online swój sposób na życie.
Częste aktualizacje, spore ilości prac, równy poziom
To sprawia, że aby faktycznie utrzymać się na większych platformach, takich jak Shutterstock i iStock, optymalna liczba udostępnianych prac to około dziesięciu dziennie – i to bez straty jakości. Użytkownicy Shutterstock i iStock to na ogół duże agencje, software house’y, agencje outsourcingowe. Poszukują zwykle aktualnych obrazów, które będą odzwierciedlały dynamiczne zmiany w dziedzinie, jaką się zajmują. Nie licz, że na platformach tego typu upchniesz rzeczy sprzed dekady tylko dzięki użyciu tagu „retro”.
Aby lepiej zilustrować ten mechanizm, wystarczy zerknąć na stawki Shutterstock: początkujący sprzedawca otrzymuje niecałe 30 centów za grafikę; sprzedawcy o ustalonej pozycji zwiększają stawkę do niecałych 40 centów. Aby na platformie tego typu zarobić tyle, żeby było to zauważalne, musisz sprzedawać dziesiątki grafik, a to oznacza pracę na dodatkowe pół etatu.
Rzadsze aktualizacje, bardzo wysoka jakość prac
Jeśli jednak w twoim przypadku w grę nie wchodzi ilość, tylko jakość, sprawdzone platformy to między innymi CreativeMarket i Graphic River. Ty ustalasz stawki i ceny (przed wyceną warto zorientować się w średnich wycenach), a to oznacza, że możesz również zarobić więcej niż na tych platformach, gdzie ważniejsza jest ilość sprzedanych grafik. Jeśli zauważasz w tym pewien potencjał i czujesz, że wpasowujesz się w estetykę prac, które cieszą się największą popularnością, może warto stworzyć grafiki tylko z myślą o sprzedaży?
Po pierwszych sukcesach na CreativeMarket lub na Graphic River, możesz zacząć otrzymywać zaproszenia do włączenia swoich prac do „paczek” („bundle”). Bundle łączy projekty kilku grafików w większą całość i sprzedaje jako gotowy produkt po konkurencyjnej cenie przez określony czas.
„Druk-na-żądanie”
Ten typ usług to również sposób na to, jak wykorzystać swoje grafiki. Rynek jest co prawda mocno nasycony i konkurencja jest spora, ale jeśli w wolnych chwilach robisz projekty dla swojej przyjemności, nie dla klienta, w takim stylu, jaki odpowiada ci najbardziej, Redbubble i Society6 mogą być miejscami dla ciebie.
Aby sprzedaż była skuteczna, mądrze wybierz platformę: zwróć uwagę, jaka estetyka jest bardziej popularna na każdej z nich i zastanów się, jaka jest ci bliższa. Drugim warunkiem jest regularne odświeżanie portfolio.
Jeśli poważnie myślisz o sprzedawaniu swoich prac na platformach dla grafików i microstockach, daj sobie czas, aby przetestować różne rozwiązania. Kiedy odkryjesz, co sprawdza się u ciebie najlepiej, skoncentruj się na dwóch-trzech wybranych platformach i pracuj nad swoją pozycją.
6. Jaki masz cel?
To oczywiste: chcesz mieć dochód pasywny i wykorzystać prace, które teraz leżą bezużytecznie na dysku twojego komputera.
Sprzedaż grafik i projektów na platformach dla grafików może być także okazją do budowania swojej marki i zdobywania stałych zagranicznych klientów. Na platformach „ilościowych” (Shutterstock, iStock) nie masz szansy dowiedzieć się, kim są twoi klienci i kto dokładnie co kupił, aby lepiej dopasować ofertę do potrzeb kupujących.
Tam, gdzie ważniejsza jest jakość, kontakt z klientem jest łatwiejszy, więc oprócz sprzedaży możesz także zacząć specjalizować się w sprzedawaniu grafik konkretnego typu, które cieszą się powodzeniem u określonej grupy odbiorców.
Jak sprzedawać grafiki i projekty online? – podsumowanie
Masz zbiór zdjęć, plików PSD, wektorów, ikon lub fontów stworzonych kiedyś z myślą o sobie, znajomych, portfolio albo o konkretnym zamówieniu, które jednak nie zyskały akceptu? To wszystko nie musi się już marnować leżąc bezużytecznie na twardym dysku.
Jeśli są to prace dobrej jakości, a ty sam jako grafik reprezentujesz odpowiedni poziom profesjonalizmu, możesz wykorzystać te prace jako źródło dochodu pasywnego.
Na rynku istnieje sporo platform sprzedażowych dla grafików, którzy chcą udostępniać swoje prace. Z grubsza można podzielić je na strony skoncentrowane na sprzedaży jak największej ilości grafik, strony z pracami wyższej jakości i strony typu „print-on-demand”, gdzie klient może zamówić wydruk twojej pracy na dowolnym przedmiocie – na przykład jako plakatu do sypialni.
Wszystkie te platformy rządzą się swoimi prawami, zarówno jeśli chodzi o model sprzedaży, jak i sposoby rozliczenia, estetykę prac i… konkurencję.
Ze względu na tę ostatnią nie warto liczyć na to, że w trzy dni po uzupełnieniu portfolio na platformie sprzedażowej na twoim koncie pojawi się kilka tysięcy. Generowanie dochodu pasywnego ze sprzedaży grafik może również wymagać pewnych inwestycji – najczęściej czasu na to, aby regularnie dołożyć do portfolio nowe prace.
Dlaczego zatem warto poświęcać czas na sprzedaż grafik online? Najpoważniejszym argumentem „za” są stawki w walutach zagranicznych, które po przeliczeniu mogą okazać się zauważalnym sposobem na zasilenie budżetu, zwłaszcza w okresie przed wakacjami. Obecność na zagranicznych platformach ułatwia również zdobywanie stałych zagranicznych klientów [KLIK].