Projektowanie interfejsów i projektowanie doświadczeń użytkowników, znane szerzej jako UI i UX, wyrosły na odrębną dziedzinę freelancingu. Usługi specjalistów od projektowania interfejsów stron www potrzebne są nie tylko w przypadku nowych witryn, ale również odświeżania i redesignu starszych stron firmowych.
Obecnie trudno znaleźć przedsiębiorcę, właściciela firmy lub start-upu, który nie docenia potencjału dobrze zaprojektowanej, atrakcyjnej wizualnie strony www. Dla web designerów i projektantów UX oznacza to przede wszystkim pracę nad ulepszeniem starszych witryn.
Taka sytuacja ma swoje plusy: podejmując się zlecenia pracujesz nad stroną www, która ma już jakieś wyniki, opiera się na działającym modelu biznesowym, jest na niej ruch i generuje leady. Z drugiej strony oznacza to również, że twój klient może mieć błędne oczekiwania wobec twojej roli.
Najpopularniejszy scenariusz zakłada bowiem, że nowy layout strony jest najlepszym rozwiązaniem na wszystkie problemy firmy.
4 podchwytliwe powody redesignu strony i jak z nimi pracować
Prędzej czy później jako freelancer spotkasz się z klientem, który zamawia poprawki i „lifting” strony firmowej, ale oczekuje od ciebie pracy specjalisty SEO, specjalisty e-commerce lub programisty.
Nie oznacza to wcale, że jest to klient stracony, którego najlepiej odesłać do specjalisty w innej dziedzinie.
Rzadko się zdarza, że witryna jest mało efektywna tylko dlatego, że jest przestarzała, brzydka i mało przyjazna dla użytkownika. Przyczyny mogą tkwić w czymś innym niż sam design. Jak rozpoznać klientów, którzy potrzebują czegoś więcej niż dobra grafika i jak z nimi rozmawiać?
1. „Moja strona działa bez zarzutu, ale jest stara”
To prawdopodobnie najczęstszy przypadek, z jakim się spotykasz: klient twierdzi, że strona jest stara, niemodna i nieładna. Cały internet się zmienia, pojawiają się nowe trendy, dlaczego ma zostawać w tyle? Czas na zmiany!
Twoje rozwiązanie
Motywacja estetyczna to najczęstszy powód do zmian strony www, ale również najeżony możliwymi wpadkami. Jeśli na stronie www wszystko działa bez zarzutów, jest przyjazna dla użytkownika i efektywna z biznesowego punktu widzenia, im mniej zmienisz w jej działaniu, tym lepiej. Tymczasem klient oczekuje wyraźnych zmian, ty chcesz sprostać oczekiwaniom – w takiej sytuacji łatwo jest przedobrzyć.
Przy redesignie z powodu „strona jest stara” ingerujesz w działający – lepiej lub gorzej, ale jednak działający – model biznesowy. Musisz się zatem liczyć z tym, że jeśli radykalnie odmienisz wygląd i działanie strony, klienci mogą poczuć się przynajmniej zaskoczeni, jeśli nie zaniepokojeni tym, co się dzieje z ich dobrze znanym sprzedawcą lub usługodawcą.
2. „Moja strona ma kasować konkurencję”
Twojego klienta otacza konkurencja, której strony są jak nowe modele telefonów: minimalistyczne, lśniące i onieśmielające elegancją. I ładniejsze niż starsze modele. W takim wypadku główną motywacją do przeprowadzenia redesignu jest to, że inne firmy z tego samego segmentu są bardziej konkurencyjne, bo mają bardziej eleganckie i minimalistyczne wersje stron www.
Twoje rozwiązanie
Jakość designu i UX strony nie mają nic wspólnego z ofertą, strategią marketingową i sposobem zarządzania firmą, jej wartościami i charakterem, a to właśnie składa się na konkurencyjność. Design jest tylko narzędziem, aby wszystkie je zaprezentować w odpowiedniej formie. Jako klient zostajesz na stronie danej marki nie dlatego, że sam design jest śliczny, ale dlatego, że firma ma ofertę, która cię interesuje i potrafi cię do niej przekonać.
Przy motywacji „większa konkurencyjność” twoim zadaniem staje się wydobycie tego, co w firmie jest najlepsze, czego nie ma konkurencja. Kolejny krok to zaprezentowanie tego na stronie www. Unikalne podejście do produktu? Najlepsza obsługa klienta? Wartości, które określają indywidualność firmy? Oprzyj redesign na tym, co naprawdę przesądza o konkurencyjności twojego klienta.
3. „Moja strona ma generować większy ruch i sprzedaż”
Redesign bywa postrzegany jako doskonałe narzędzie na zwiększenie ilości odwiedzin na stronie oraz sprzedaży w firmie. Ma to mocne uzasadnienie: proces logowania, składania zamówień i ich realizacji, a także obsługa posprzedażowa mają duży wpływ na to, ile zakupów zostanie sfinalizowanych i czy klienci zdecydują się na ponowne odwiedziny.
Twoje rozwiązanie
Strona www może być świetnym narzędziem do poprawienia wskaźnika konwersji, ale jeśli jest na niej coś więcej niż tylko grafika i odpowiednio rozmieszczone przyciski lub pop-upy, które nie doprowadzają użytkownika do szału.
Zanim przystąpisz do pracy, poproś klienta o informacje, co aktualnie według jego wiedzy zniechęca użytkowników oraz jaką strategię zmian posiada – dzięki temu lepiej wpasujesz się w całość realizacji.
Warto również porozmawiać z klientem o tym, co może, a czego raczej nie naprawi redesign strony. Nawet najładniejsza witryna firmy nie przyda się na nic, jeśli nie będzie zoptymalizowana pod kątem szybkości i SEO lub zabraknie na niej atrakcyjnego contentu, a jej roli nie wesprą mądre działania marketingowe.
4. „Odwiedzający wychodzą ze strony za szybko”
Klientom może się wydawać, że jeśli odwiedzający za szybko opuszczają stronę, jest to znak, że witryna się im nie podoba i czas ją zmienić – konkretnie jej część wizualną. Oczywiście łatwo jest winić to, co znajduje się na powierzchni, ale w ten sposób nigdy nie wyeliminujesz problemu, który leży u podstawy.
Twoje rozwiązanie
Pierwszy krok to… sprawdzenie ustawień Google Analytics, które odpowiadają za zliczanie współczynnika odrzuceń. Kolejny – to prześledzenie, czy strona daje odwiedzającym to, czego szukają. Czy nawigacja jest intuicyjna? Czy treści nie odstraszają? W czym leży największy bloker i co zniechęca odwiedzających? Odpowiedzi na te kwestie pozwolą ci zaproponować skuteczne rozwiązania.
4 podchwytliwe scenariusze w odświeżaniu strony
Atrakcyjna, przyjazna i interesująca strona www może być dla firmy nieocenionym narzędziem pracy. Jej wygląd i zawartość przekładają się na świadomość marki, ruch oraz generowaną sprzedaż.
Strona www to jednak nie tylko kolumny, pola i rubryczki do zapełnienia contentem. To również konkretne treści oraz łatwość obsługi i intuicyjność wyszukiwania informacji. Mimo to wciąż łatwo spotkać klientów, którym wydaje się, że poprawa UX lub redesign strony jest rozwiązaniem wszystkich problemów, od organizacji firmy aż do marketingu usług.
Takie oczekiwania kryją się pod czterema popularnymi scenariuszami: starą stroną, niekonkurencyjną stroną, za rzadko odwiedzaną stroną i porzucaną stroną.
Redesign oczywiście ma tu sens, ale kiedy podejmujesz się takiego zlecenia, możesz być pewny, że oczekiwania mogą różnić się od zamówienia. Dla takich sytuacji warto wypracować swoje strategie, które koncentrują się na rzeczywistym problemie tak, aby redesign strony nie ograniczał się tylko do zmian proporcji i położenia przycisków, ale rozwiązywał faktyczny problem.