4 zasady, dzięki którym napiszesz jeszcze lepszy content

Content na strony www wysokiej jakości

Im lepiej rozwija się twoja kariera copywritera, tym częściej zauważasz, że potrzebujesz nowego zestawu umiejętności lub nowych kompetencji. Dotyczy to zwłaszcza tych copywriterów, którzy zaczynali od pisania tekstów zapleczowych lub zajmowali się marketingiem szeptanym.
Kiedy rośnie baza twoich klientów, pojawiają się także propozycje tworzenia innych rodzajów treści – a wraz z nimi pytanie o to, jak pisać naprawdę dobry content na strony www?

Content na strony www wysokiej jakości
Jak tworzyć dobre teksty na strony www – rady dla copywriterów

Oczywiście pisanie na potrzeby sieci to najważniejsza z umiejętności copywritera. Możesz radzić sobie gorzej z marketingiem swoich usług, możesz nie być mistrzem negocjacji stawek, ale tworzenie tekstów na wysokim poziomie, angażujących i podnoszących konwersję musisz mieć opanowaną.

Pisanie treści na strony www obejmuje różne rodzaje tekstów. Będą to zarówno wpisy na bloga, również specjalistyczne, jak i teksty sprzedażowe; możesz otrzymać zlecenie na stworzenie tekstów wizerunkowych, jak również przygotowania materiałów promocyjnych. Zakres jest zatem dość szeroki i wymaga różnych kompetencji.

 

Złota zasada copywritingu

Masz doświadczenie w pisaniu prac naukowych lub esejów? Zajmowałeś się dziennikarstwem lub publicystyką? A może twoją pasją było pisanie opowiadań albo poezji? Wszystko to może zaprocentować w twojej karierze copywritera, pod warunkiem, że zapamiętasz jedno: pisanie do sieci różni się od nich wszystkich innych rodzajów pisania.

Twoi odbiorcy mają mało czasu, ich uwaga na ogół jest rozproszona, a w kolejce czekają inne treści, do których przejdą, jeśli twój tekst nie zatrzyma ich na dłużej. Zapomnij zatem o długich wstępach, wielokrotnie złożonych zdaniach i trudnych słowach. Przede wszystkim tekst musi być łatwy do przeskanowania i szybkiego rozpoznania zawartości.

Zwróć też uwagę, czy pisząc nie odbiegasz od tematu. Twój odbiorca będzie szukał w tekście konkretnych informacji, odpowiedzi na pytania i użytecznej wiedzy, dlatego skup się na konkretach.

 

Podstawy dobrego contentu dla copywriterów – zrób research

Content na strony www wysokiej jakości
Jak tworzyć dobre teksty na strony www – rady dla copywriterów

W pierwszym odruchu po otrzymaniu zlecenia możesz chcieć rzucić się do klawiatury i pisać, pisać, pisać. Warto jednak się powstrzymać i zamiast pisania… zrobić research. Twoim celem na tym etapie jest stworzenie struktury twojego tekstu i zorganizowanie treści.

Jak się do tego zabrać?

 

1. wybierz temat
Sprawdź, co inni napisali na temat, który wybrałeś i jak możesz go ująć, aby różnił się czymś od poprzednich tekstów. Pomyśl, do czego przyda się twoim czytelnikom, na jakie pytania ma odpowiadać, jakiej wiedzy dostarczać.

 

2. wybierz słowa kluczowe
Słowa kluczowe pomogą ci ocenić, czy wybrany przez ciebie temat jest popularny i jak wiele osób go wyszukuje. Dzięki ich obecności twój tekst będzie miał szanse dotrzeć do większej grupy czytelników.
Słowa kluczowe będą miały także znaczenie przy optymalizacji tekstu pod kątem SEO.

Im więcej dobrych praktyk SEO zaadoptujesz do swoich tekstów – takich jak słowa kluczowe, wartościowe tytuły, tworzenie dobrych linków – tym bardziej widoczny będzie twój tekst w wynikach wyszukiwania Google.

W wyszukiwaniu słów kluczowych pomogą ci takie narzędzia, jak:

  • planer słów kluczowych Google – największa wyszukiwarka słów kluczowych, która dostarcza również informacji o popularności fraz pod kątem reklam
  • wyszukiwarka Buzzsumo pomoże ci sprawdzić, jakie treści z określonymi słowami kluczowymi są najbardziej popularne oraz o czym pisze twoja konkurencja. Buzzsumo przyda ci się głównie przy sprawdzaniu anglojęzycznych słów kluczowych oraz… szukaniu inspiracji do pisania.
  • darmowa wtyczka Yoas SEO dla WordPress, dzięki której na bieżąco sprawdzisz wyniki SEO dla twojej strony – to użyteczna wskazówka, nad czym jeszcze popracować.

 

3. ustal kolejność podrozdziałów i akapitów
Sieć nie lubi lania wody i pustosłowia, dlatego zaplanuj, jakie informacje umieścisz w której części tekstu. W cenie jest natomiast spójność i wysoka jakość merytoryczna. Chociaż to może być trudne, wyrzuć z tekstu wszystkie informacje, które nie odnoszą się ściśle do głównego tematu.

 

Podstawy dobrego contentu dla copywriterów – dopracuj nagłówek, lead i treść

Pisanie nagłówków zasługuje na miano osobnej sztuki: to właśnie ta część tekstu ma za zadanie przykuć uwagę odbiorców i zachęcić ich do sprawdzenia zawartości samego artykułu. Przypomnij sobie, ile nagłówków widzisz w ciągu dnia, a w ile finalnie klikasz. Co je charakteryzuje? Dlaczego budzą twoją ciekawość?

Oto kilka popularnych typów nagłówków, na podstawie których możesz opracować swoje wersje:

  • listy
  • nagłówki „jak”
  • pytania
  • kontrowersyjne stwierdzenia

Aby twój nagłówek był skuteczny, koniecznie użyj w jego treści przynajmniej jednego słowa kluczowego oraz słowa nacechowanego emocjonalnie – może być to przymiotnik (np. „najlepszy”, „darmowy” w kontekście list).
Pilnuj także ilości słów w nagłówku: optymalna długość zamyka się w granicach 6-8 słów.

 

Podstawy dobrego contentu dla copywriterów – dopracuj pierwszy akapit

Ta część tekstu jest czytana przez największy odsetek wszystkich odbiorców. Dalsze części prawdopodobnie zostaną „przeskanowane”, dlatego zadbaj o to, aby w pierwszym akapicie powiedzieć czytelnikowi, jakie korzyści odniesie z lektury twojego tekstu.

  • co oferuje twój tekst?
  • co otrzymają czytelnicy? (unikalne wiadomości, skuteczne rady, rozwiązania problemów)

Podstawy dobrego contentu dla copywriterów – podziel treść

Zapewne sam zauważyłeś, że treści w sieci czytasz inaczej niż książki lub gazety. W internecie mamy większą tendencję do „prześlizgiwania się” po tekście zamiast czytania kolejno słowo po słowie.
Nie licz na to, że twoi odbiorcy zachowują się inaczej. Zamiast walczyć z czymś, co jest już utartym nawykiem, dopasuj swoją treść do potrzeb i zwyczajów odbiorców.

  • używaj prostego, mówionego języka. Długie, rzadko spotykane słowa wytrącają z rytmu czytania i utrudniają szybkie zrozumienie treści
  • pisz krótkie zdania. Im mniej niepotrzebnych słów, tym lepiej
  • stosuj krótkie akapity. 3-4 zdania są łatwiejsze do przejrzenia niż zwarty blok tekstu kilkunastu zdań
  • stosuj śródtytuły
  • używaj formatowania: pogrubienia, listy i wyróżnienia sprawiają, że łatwiej jest odszukać najważniejsze miejsca w tekście

Jeśli chcesz sprawdzić, czy twój tekst jest łatwy do przeczytania i zrozumiały, użyj narzędzia Jasnopis.

 

Podstawy dobrego contentu dla copywriterów – dodaj ilustracje

Content na strony www wysokiej jakości
Jak tworzyć dobre teksty na strony www – rady dla copywriterów

To może zaboleć, ale teksty i artykuły to obecnie jeden z mniej popularnych typów contentu, który przegrywa głównie z video i obrazami. Zamiast się zniechęcać, wykorzystaj wizualne typy treści w swoich pracach.

  • zdjęcia pozwalają szybciej zidentyfikować tematykę tego tekstu i przyciągnąć uwagę odbiorcy: do contentu na temat zdrowego żywienia nie wybierzesz raczej zdjęcia zakorkowanej autostrady, tylko apetyczne warzywa o intensywnych, żywych kolorach
  • gify pozwalają na stworzenie dodatkowego kontekstu w treści: mogą w zabawny sposób komentować treść lub sugerować emocje
  • infografiki są doskonałym narzędziem do zaprezentowania danych, które spisane zdanie po zdaniu obciążają tekst i obniżają jego poziom czytelności
  • video dobrze dobrane do treści, które ją uzupełniają, są dobrym dodatkiem do tekstu.

Poniżej prezentujemy listę narzędzi, które mogą ci się przydać w tworzeniu wizualnych uzupełnień tekstów:
Gdzie szukać grafik do wpisów na blog?
Narzędzia do tworzenia infografik
Narzędzia do tworzenia video dla contet

 

Podstawy dobrego contentu dla copywriterów – napisz podsumowanie i zachęć do interakcji

Nie rezygnuj z tej części: oprócz nagłówka i leadu to właśnie podsumowanie użytkownicy czytają najchętniej. Przypomnij krótko, o czym był tekst i podaj jego główne myśli w skondensowanej formie.

Podsumowanie to dobre miejsce, żeby obudzić w odbiorcy pozytywne emocje: pokaż, czego dowiedział się dzięki lekturze i w jak w ten sposób ty jako autor spełniłeś swoją obietnicę.
Teraz czas na rewanż: zachęć czytelnika do pozostawienia komentarza lub udostępnienia wpisu w mediach społecznościowych. Podsumowanie to miejsce do umieszczenia w zasadzie każdego call to action.

Pamiętaj, że call to action to wezwanie do działania: musi być precyzyjne i zrozumiałe. Nie skutkuje dawanie wyboru: jeśli chcesz, żeby użytkownik skomentował, udostępnił podst, pobrał treść, zapisał się do newslettera lub dokonał zakupu, po prostu go o to poproś.

 

Jak pisać dobry content – podsumowanie

Nauka copywriterskiego rzemiosła w zasadzie nigdy się nie kończy. Zmieniają się wymagania czytelników, zmieniają się realia medium, jakim jest sieć, zmieniają się wreszcie typy działań marketingowych oraz nisze, w jakich specjalizują się copywriterzy.

Twojej karierze copywritera pomoże na pewno śledzenie blogów influencerów i stron poświęconych e-marketingowi. Zapisz się także do branżowych grup na LinkedIn i Facebooku, aby być w kontakcie z innymi copywriterami.

Dla większości z nas tworzenie tekstów do sieci jest zupełnie nowym doświadczeniem, które wymagało zupełnie nowego zestawu umiejętności. Jeśli masz talent do tworzenia treści, wystarczy, że opanujesz podstawowe techniki. Pamiętaj przede wszystkim o organizacji treści w mniejsze i łatwiejsze do przeczytania fragmenty oraz stosowanie wyróżników graficznych, takich jak pogrubienia i wypunktowania.

Takimi wyróżnikami mogą być także wszystkie materiały wizualne, które podnoszą atrakcyjność tekstu. Na koniec pracuj nad pisaniem nagłówków oraz technikami SEO – te pierwsze zainteresują czytelników, te drugie z kolei wpłyną na pozycjonowanie treści w wynikach wyszukiwania Google.

Czy coś pominęliśmy? Masz jakieś pytania? Zostaw nam swoje uwagi w komentarzu!

Skomentuj

avatar