Jak rozpoznawać fałszywego influencera?

Jeśli jesteś właścicielem małej firmy lub prowadzisz start-up, współpraca z influencerem w mediach społecznościowych może być dla ciebie świetnym rozwiązaniem jeśli chodzi o promocję i marketing.

Współpraca z influencerami na stałe weszła już do technik marketingowych stosowanych przez dużych graczy. Jest to także szansa dla mniejszych firm i start-upów na zbudowanie wizerunku marki, zwiększenie jej rozpoznawalności i dotarcie do sprecyzowanej grupy potencjalnych klientów.
Kiedy zaczynasz prowadzić firmę, nie zawsze możesz pozwolić sobie na przeznaczenie dużych sum na promocję lub skorzystanie z dużej grupy influencerów w ramach współpracy z platformami, które ich zrzeszają.

Rozwiązaniem jest przeszukanie mediów społecznościowych i blogosfery na własną rękę oraz zaproponowanie współpracy na warunkach ustalonych indywidualnie.

Jak rozpoznać fałszywego influencera?

Fałszywy influencer – jak go rozpoznać?

Współpraca z influencerem: dlaczego warto?

Kim jest influencer lub influencerka? Ta grupa obejmuje bloggerów, ekspertów z określonej dziedziny, celebrytów, a także „zwyczajnych” ludzi, którzy wyróżniają się określonym stylem życia lub hobby, jakim dzielą się ze swoimi odbiorcami.

Jest to duże ułatwienie dla firm i start-upów, które chcą dotrzeć z komunikatem do precyzyjnie określonej grupy odbiorców. Mądrze przeprowadzona promocja marki w mediach społecznościowych buduje większe zaufanie niż reklama emitowana w tradycyjnych kanałach komunikacji.

Influencerzy z reguły posiadają silną markę osobistą, są rozpoznawani i kojarzeni z określonym wizerunkiem. Pozytywna opinia influencera o twoim produkcie lub usłudze zwiększa twoją wiarygodność wśród odbiorców. Influencer staje się kimś w rodzaju ambasadora twojej marki: przetestował ją, ocenił i zarekomendował innym, popierając swoim autorytetem.

 

5 oznak fałszywego influencera

Zainteresowanie promocją marki w mediach społecznościowych i w blogosferze sprawia, że zyskanie popularności na Facebooku lub Instagramie dla wielu pasjonatów określonego stylu życia lub o sprecyzowanych zainteresowaniach staje się ambitnym celem.

Doprowadzenie profilu lub bloga do poziomu rozpoznawalności i popularności, która przekłada się na konkretne profity, wymaga pomysłu, czasu i wysiłku. Nie zawsze jednak „influencerzy” mają cierpliwość zaczynać od zera i konsekwentnie budować swoją pozycję.

Wyznacznikiem nie jest tu sama liczba odbiorców, followerów i „lajków”. Wszystkie te elementy można zdobyć kupując polubienia, posty typu „giveaway” lub „like za like”.
Jak rozpoznać, czy influencer, z którym chcesz zacząć współpracę, rzeczywiście cieszy się takimi wpływami, jak deklaruje?

 

1. Skoki aktywności

Prześledź uważnie historię wpisów lub postów wybranego influencera. Twoją uwagę powinny wzbudzić krótkie przedziały czasu, w których ilość polubień i „follow” znacząco wzrasta, a potem spada opada – czasem w ciągu jednego dnia.
Może się zdarzyć, że konkretny post wzbudzi większy odzew niż reszta treści, ale jeśli profil jednego popołudnia obserwuje 500 osób, a drugiego 4.000, masz powód do podejrzeń.

 

2. Gdzie obecny jest influencer?

Zwykle influencerzy dąż do tego, aby być obecnymi na wielu różnych kanałach, aby skuteczniej docierać do odbiorców. Blog często połączony jest z Instagramem lub kontem na Pinterest, vlogerzy są również obecni na Twitterze. Duże zainteresowanie profilem prowadzonym tylko na jednej platformie jest nietypowe – dlaczego influencer popularny na Twitterze nie próbuje kontaktować się z odbiorcami na innych platformach?

 

3. Sprawdź zaangażowanie

Zidentyfikujesz influencera, który kupuje swoje polubienia i inne formy zaangażowanie przez obecność komentarzy, które nic nie wnoszą lub o niczym nie świadczą. Bot ograniczy się tylko do wstawienia emoji lub krótkiego zdania o tak ogólnej treści, że może zaleźć się pod każdym postem.

 

4. Przelicz współczynnik zaangażowania

Porównaj ilość komentarzy, polubień i udostępnień z ogólną liczbą polubień lub „follow”. Na kontach z dużą liczbą fałszywych lub kupionych polubień wskaźnik ten będzie mały: boty zwykle nie wchodzą w reakcje ani z contentem, ani z innymi użytkownikami (np. tymi, którzy zostawiają prawdziwe komentarze), a jeśli nawet, wygląda to na spam.

 

5. Earned media

Earned media to treści tworzone przez internautów na temat danej marki lub produktu. Jeśli twój influencer rzeczywiście cieszy się popularnością określonej grupie, na pewno jest też obecny w blogosferze lub w mediach społecznościowych: ktoś powołuje się na jej lub jego wypowiedzi, linkuje do bloga lub profilu, podaje dalej opublikowane treści.
Earned media pokazują, że influencer rzeczywiście ma szeroki zasięg, a nie tylko zbiera lub kupuje polubienia i „follows” botów.

 

Jak rozpoznawać fałszywego influencera? – podsumowanie

Współpraca z influencerem może okazać się najlepsza formą reklamy dla twojej marki lub start-upu, pod warunkiem, że z całego grona autorów blogów i właścicieli kanałów w mediach społecznościowych wybierzesz właściwe osoby.
Znacznie ma tu nie tylko tzw. profil demograficzny i zainteresowania odbiorców bloga i profilu, ale również… jakość influencera.

Zanim zapytasz o zasady publikacji gościnnego materiału, sprawdź, czy twój influencer rzeczywiście ma tak duże zasięgi, jak deklarują to np. statystyki profilu. Dzięki odrobinie ostrożności unikniesz „przepalenia” budżetu i jednocześnie negatywnych skutków, jakie ma promowanie marki wśród botów i za pomocą fałszywych kont.

Skomentuj

avatar