Jak znaleźć projektanta UX najlepszego dla twojej firmy? 7 kroków dla zleceniodawców

Praca zdalna, projektowanie UX, freelancer

Nie ma obecnie branży lub dziedziny usług, w której można pozwolić sobie na lekceważenie wyglądu lub funkcjonalności strony www. „Jak cię widzą, tak cię piszą” oznacza również, że jak użytkownicy korzystają z twojej strony lub aplikacji, tak będą cię oceniać.

Ma to szczególnie duże znaczenie dla start-upów, w których stworzenie unikalnej marki i operowanie wyrazistą estetyką jest szansą na przebicie się do świadomości odbiorców, a tym samym utrzymanie się na rynku.

Praca zdalna, projektowanie UX, freelancer
Jak zlecić freelancerowi zaprojektowanie UX?

Stworzenie dobrego UX jest złożonym procesem, wymagającym szczegółowych przygotowań i najczęściej rozbitym na kilka faz. Nie myl tego etapu przygotowania strony lub aplikacji dla twojej firmy z kodowaniem strony.

Zanim zaprosisz do współpracy programistę, potrzebujesz projektanta UX, który stworzy model i strukturę strony, zaplanuje jej działanie i to, jak poprowadzić przez nią użytkownika. Dobrze przemyślane i przyjazne UX sprawia, że użytkownicy częściej robią na stronie to, czego oczekujesz: dokonują zakupu, zamawiają usługę lub korzystają z oferty.

Na co zwrócić uwagę zlecając prace przy UX tak, aby inwestycja się zwróciła? Podpowiadamy, od czego zacząć projektowanie UX strony www start-upu.

 

1. Określ, czego potrzebujesz

Projektowanie cyfrowe to szeroki termin, który obejmuje wiele aspektów i dotyczy wielu różnych produktów. Aby wybrać zlecić pracę odpowiedniemu freelancerowi, musisz wiedzieć, czego rzeczywiście potrzebuje twój start-up. To pomoże ci zawęzić pole poszukiwania i znaleźć osobę o odpowiednich kompetencjach.

Nie zakładaj, że to, czego oczekujesz, jest oczywiste i nie warto o tym wspominać. Potrzebujesz aplikacji desktopowej czy mobilnej? Projektowanie obu to dwa zupełnie różne procesy, więc przygotuj się na to, że jeden freelancer raczej nie wykona całości zlecenia. Czy twoja strona ma mieć podpięty sklep internetowy? Co jest konwersją użytkownika i jak możesz ją osiągnąć?

Wszystkie te szczegóły są ważne, jeśli chcesz „skroić” stronę na miarę swoich potrzeb.

 

2. Określ estetykę i funkcje

Ten krok przychodzi na myśl jako pierwszy, prawda? Wygląd i estetyka twojej strony będą miały wpływ na to, jak będzie odbierana twoja firma.
Określenia „nowoczesny” i „minimalistyczny” są tak powszechne, że nie niosą ze sobą w zasadzie żadnej treści. Zwróć uwagę, że „minimalistyczna i nowoczesna” strona ww kwiaciarni będzie wyglądała inaczej, niż „minimalistyczna i nowoczesna” strona banku.

Obejrzyj strony twojej potencjalnej konkurencji, podpatrz rozwiązania, które ci się podobają, zastanów się nad kolorystyką i tym, co ma mówić o twojej marce – w tym celu możesz stworzyć moodboard. Dzięki temu łatwiej będzie ci wytłumaczyć projektantowi, czego oczekujesz oraz stworzyć konkretny brief.

Projektowanie cyfrowe w równej mierze dotyczy wyglądu, jak i funkcjonalności. Określ, jakie są główne cele twojej strony, aby specjalista UX mógł zastosować odpowiednie rozwiązania.

 

3. Pytaj i proś o rekomendacje

Ta część procesu nie jest może najciekawsza, ale naprawdę nie chcesz jej pominąć. Jeśli chcesz zatrudnić dobrego projektanta, warto rozejrzeć się wśród znajomych, zapytać, kogo polecają i komu mogą dać referencje. Weź pod uwagę zdanie szczególnie tych osób, które szukały wykonawców do podobnych projektów.

Na rynku pracy zdalnej panuje spora konkurencja, nie wszyscy freelancerzy mają też jednakowe kompetencje i doświadczenie. Referencje są dobrym wyznacznikiem tego, jak ułoży się współpraca.

 

4. Poproś o portfolio

Nie zawsze możesz zapytać o zdanie kogoś, kto również zlecał podobne projekty. W takiej sytuacji najważniejszym kryterium oceny powinno być dla ciebie portfolio freelancera. Na profesjonalnych portalach poświęconych pracy zdalnej i publikacji zleceń wykonawcy są zobowiązani do posiadania portfolio. Przyjrzyj mu się uważnie: zrealizowane projekty najwięcej mówią o rozumieniu problemu, estetyce i efektywności wykonawcy.

Zwróć uwagę na to, czy wybrany freelancer potrafi zachować spójność w swoich projektach i na ile jest elastyczny – czy specjalizuje się w jednym typie stron lub aplikacji, czy w jego projektach daje się zauważyć przywiązanie do konkretnej estetyki?

 

5. Zadawaj właściwe pytania

Kiedy już udało ci się zawęzić pole poszukiwań, czas zadać właściwe pytania wybranym kandydatom. Przede wszystkim dowiedz się, jaki freelancer ma „proces projektowy”: jak pracuje, jak będzie się z tobą kontaktować, jak będziecie mierzyć postępy prac? Czy specjalista UX będzie potrzebował dodatkowych danych, np. o ruchu i zachowaniu użytkownikach na istniejącej stronie www?

 

6. Upewnij się, czy masz właściwe oprogramowanie

Jeśli chodzi o UX, jest wiele narzędzi i programów do prototypownia i wireframingu. Jeśli chcesz zlecić pracę freelancerowi, możesz założyć, że pracuje na własnym sprzęcie.

Jeśli nosisz się z zamiarem nawiązania stałej współpracy ze „stacjonarnym” specjalistą od UX, upewnij się, że dysponujesz odpowiednimi narzędziami. Niektóre z programów do projektowania prototypów i UX są płatne, inne są darmowe tylko do użytku niekomercyjnego. Przed rozpoczęciem współpracy warto ustalić, czy twój wykonawca ma preferencje pod względem narzędzi, czy pozostawi wybór tobie.

 

7. Pamiętaj o komunikacji

Kiedy już zlecisz pracę freelancerowi, nie zaniedbuj kontaktu. Projektowanie UX jest mocno związane z twoją marką, jej postrzeganiem przez odbiorców oraz wysokością konwersji, więc masz prawo upewniać się, że prace będą przebiegały zgodnie z harmonogramem.

Pamiętaj, że freelancer może również potrzebować skonsultować z tobą niektóre rozwiązania, aby osiągnąć optymalne efekty. Spróbuj być dla niego dostępny i pozostawać w kontakcie.

Skomentuj

avatar