Po czym poznasz, że twoja strona potrzebuje redesignu?

Jak odświeżyć stronę www

Strona www firmy to obecnie obok obecności w mediach społecznościowych jedno z podstawowych narzędzi przedsiębiorcy.

Strona internetowa tworzy wizerunek i komunikuje, jakie są wartości i charakter twojej firmy. Może być podstawowym narzędziem sprzedaży, może być wizytówką, ale może też kreować wrażenie, które będzie zachęcało odwiedzających do zostania klientami i regularnego korzystania z twoich usług.

Prawdopodobnie krótko po uruchomieniu twoja strona www była idealna i doskonale spełniała wszystkie swoje zadania. Z czasem twoja firma na pewno się zmieniła, w wraz z nią oczekiwania odbiorców i trendy w projektowaniu UI i UX. Dlatego może się okazać, że witryna, która do niedawna wspierała działanie twojej firmy, teraz może działać przeciwko niej.

Jak odświeżyć stronę www
Redesign strony www firmy – kiedy warto go przeprowadzić

 

Jak ocenić, czy strona potrzebuje już odświeżenia i redesignu? Przygotowaliśmy listę 10 pytań, które pomogą ci zdecydować o tym, kiedy warto pomyśleć o zmianie layoutu i zawartości witryny.

 

Kiedy odświeżyć stronę www: 10 pytań zanim podejmiesz decyzję

1. Czy ostatnio coś zmieniło się w twojej firmie?

Może wprowadzasz nowe usługi albo produkty? Może zmienia się twoja grupa użytkowników lub chcesz wystartować na nowych rynkach i wśród nowych grup klientów? A może zmieniłeś całkowicie model biznesowy?

Za tymi zmianami powinna iść również zmiana na stronie www. Niestety, wielu przedsiębiorców decyduje się na rewolucyjne zmiany w funkcjonowaniu, za którymi nie odzie odświeżenie strony www. W takiej sytuacji witryna zaczyna działać na twoją szkodę – promuje nie te rzeczy w nie ten sposób.

Twoja strona promuje inne produkty lub usługi niż te, którymi zajmuje się aktualnie twoja firma, albo jest skierowana do innej grupy konsumentów niż ci, do których chcesz dotrzeć? Czas pomyśleć nad jej zmianą.

 

2. Ile leadów generuje twoja strona?

Czy w ciągu ostatnich kilku miesięcy zauważyłeś spadek ilości klientów, którzy dotarli do twojej oferty i złożyli zamówienie za pośrednictwem strony? A jak wysoki jest wskaźnik odrzuceń?
Inna wskazówka, czy strona w obecnej postaci wciąż się sprawdza, to ROI (wskaźnik rentowności) – jeśli inwestujesz w promocję strony np. za pomocą AdWords, a wskaźnik konwersji jest ciągle niski, czas na zmiany.

Kiedy odświeżyć stronę www
Redesign strony www – funkcja i konwersja, ROI

Prawdopodobnie twoja strona będzie potrzebowała wdrożenia kilku sprytnych tricków, które zatrzymają użytkownika lub zachęcą go do powrotu. W doborze technik i rozwiązań warto skorzystać z doświadczeń specjalistów w dziedzinie projektowania interfejsów, interakcji i doświadczeń użytkownika (UI i UX). Wielu freelancerów specjalizujących się w tych zagadnieniach znajdziesz na useme.eu.

 

3. Czy twoja strona pojawia się w wynikach wyszukiwania poniżej stron twojej konkurencji?

Na pewno korzystasz z kilku sposobów ściągnięcia ruchu na twoją stronę, jednak wzmianki na zaprzyjaźnionych blogach i media społecznościowe to ułamek tego, co możesz osiągnąć dzięki organicznemu wyszukiwaniu.

Jeśli konkurencja pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania niż twoja strona, czas wdrożyć optymalizację SEO. Zmiany będą polegały przede wszystkim na poprawieniu jakości tekstów, jakie pojawiają się na twojej witrynie, oraz wewnętrznej struktury linkowania.

Kiedy odświeżyć stronę www
Redesign strony www – konkurencja i SEO

 

4. Czy twoja strona i jej content rzadko się zmieniają?

Dlaczego warto zadbać o regularne zmiany contentu? W sieci treści są konsumowane szybko i szybko się też starzeją. Strona, która od trzech lat wygląda tak samo i straszy nieaktualnymi wpisami na blogu, to sygnał dla użytkownika, że firma ma kłopoty, a być może przestała działać. W ten sposób tracisz na wiarygodności i odstraszasz potencjalnych klientów.

Jeśli czujesz, że twoja strona to symbol stagnacji, czas pomyśleć o zmianach. Zacznij od tego, co ma robić strona: sprzedawać, zachęcać do zapoznania się z ofertą, służyć jako platforma do komunikacji z użytkownikami?
Nie ograniczaj się do myślenia tylko o tekstach. Jeśli czujesz, że z twoją wizją lepiej współgrają materiały video, slidery, karuzelki lub inne typy mediów, poszukaj innej drogi niż słowa, aby przekazać swój komunikat.

 

5. Czy możesz samodzielnie szybko zaktualizować zawartość strony?

Być może problem stagnacji i braku świeżych treści na stronie ma związek z tym, że każda edycja wymaga interwencji programisty? Jeśli tak, warto pomyśleć o przejściu na przyjazny i łatwy w obsłudze system zarządzania treścią.

Dzięki niemu zyskasz większą kontrolę nad tym, co znajduje się na twojej stronie. Dzięki łatwej edycji będziesz mieć więcej możliwości dopasowania komunikatów i treści na stronie, na przykład w okresie przedświątecznych promocji lub sezonowych wyprzedaży.

Kiedy zmienić stronę www firmy?
Redesign strony www – samodzielna aktualizacja strony, CMS

 

6. Czy twoja strona wygląda jak z poprzedniej epoki?

Porównaj twoją stronę www i witryny konkurencyjnych firm – na przykład zagranicznych. Jeśli dostrzegasz różnice na niekorzyść twojej strony, może to jest sygnał do wprowadzenia zmian? Nowe trendy w projektowaniu graficznym i UX pojawiają się na tyle często, że kilkuletnia witryna wydaje się pochodzić sprzed dekad.

Dlaczego w sieci wygląd ma tak duże znaczenie? Użytkownik zaledwie w ciągu kilku sekund ocenia, czy chce zostać na twojej stronie. Im bardziej atrakcyjna, przyjazna i przejrzysta będzie, tym większe masz szanse, aby zatrzymać go u siebie na dłużej.

 

7. Czy twoja strona jest intuicyjna i przyjazna w obsłudze?

To pytanie może być podchwytliwe: ty znasz swoją stronę „na wylot” i wszystko na niej wydaje ci się intuicyjne, oczywiste i łatwe w obsłudze. Warto jednak zrobić test i za pomocą odpowiednich narzędzi (na przykład badań fokusowych lub aplikacji HotJar) sprawdzić, jak zachowują się użytkownicy na twojej stronie. Czy zawsze intuicyjnie wiedzą, gdzie kliknąć i gdzie znaleźć potrzebne informacje?

Na ogół nawigacja strony odzwierciedla „najlepsze praktyki”, jakie… panowały w momencie jej stworzenia. UX i UI wciąż się rozwijają, dlatego aby nie odstawać od średniej, warto odświeżać stronę. Nie czekaj z redesignem, zwłaszcza kiedy zauważasz, że dla użytkowników witryna przestaje być wygodna w obsłudze.

Kiedy twoja strona www potrzebuje zmian?
Redesign strony www – design, layout, UX i obsługa

 

Dobra nawigacja oznacza, że informacje są łatwe do odszukania, ważne rzeczy nie ukrywają się na piętnastej podstronie, a wszystkie istotne podstrony są dostępne bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Zwróć uwagę na to, jak wygląda menu, górne i boczne belki, stopka i linki, na ich układ i wygląd.

Inne ważne pytanie dotyczy szybkości ładowania. Skoro już wiesz, że użytkownik ocenia twoją stronę w kilka sekund, domyślasz się także, że nie chce długo czekać, aż strona się załaduje. Równie źle widziane są te witryny, na których roi się od „ciężkich, „transferochłonnych” elementów, na przykład dużych zdjęć.

 

8. Czy twoja strona spełnia aktualne wymogi techniczne?

Źródła RSS? Mapa strony XML? Wersja responsywna? Jeśli te bardzo podstawowe wymagania techniczne brzmią dla ciebie jak wyrażenia z języka obcego, warto nadrobić zaległości.
Mapa strony XML jest niezwykle użyteczna dla robotów Google odpowiadających za indeksowanie twojej witryny i jej wysokość w wynikach wyszukiwania; to samo dotyczy wersji mobilnej, mocno promowanej przez Google.

Nawet jeśli ostatnie „techniczne” nowinki nie mają znaczenia dla twoich klientów, mogą one zaważyć na tym, do ilu osób dotrze twój przekaz. Dostosuj swoją stronę do aktualnych wymagań technicznych Googla, a w zamian twoja strona stanie się bardziej dostępna!

 

9. Czy twoja strona poprawnie wyświetla się na przeglądarkach, również mobilnych?

Nie jesteś w stanie w stu procentach przewidzieć, z jakiej przeglądarki i na jakim urządzeniu użytkownik będzie korzystał z twojej strony.
Jeśli witryna nie jest testowana i uaktualniana, ryzykujesz, że przestanie dobrze się wyświetlać. To z kolei prosty sposób na to, aby stracić użytkowników, zwiększyć współczynnik odrzuceń i spaść w wynikach wyszukiwania Google.

Rdesign strony www - kiedy i jak to zrobić?
Redesign strony www – narzędzia

 

10. Czy w twojej firmie brakuje motywacji, kreatywności i zapału?

To jedna z tych korzyści o jakich nie mówi się na ogół w kontekście redesignu strony www, ale nowe treści i szata graficzna w tym, co stanowi wizerunek firmy, wpływa również na to, jak jest postrzegana przez pracowników.

Redesign często wymaga zaangażowania wielu osób z firmy, aby wykorzystać ich doświadczenia np. w celu usprawnienia procesu zamówienia czy jego realizacji. To sprawia, że uczestnicy projektu czują się bardziej odpowiedzialni za to, co robią, a przy tym mocniej angażują się również w działania firmy.

W pewnym sensie redesign strony może stać się tym czynnikiem, który wywoła zmiany na lepsze w całej organizacji pracy.

 

Kiedy przeprowadzić redesign strony www? – podsumowanie

Redesign i odświeżenie strony www to złożony proces, ale korzyści, jakie przynosi całkowita odmiana wyglądu witryny mogą oznaczać przejście od średniej firmy do bardzo dobrze prosperującej firmy.

To, jak wygląda twoja strona www, jest twoją wizytówką w sieci. Profesjonalna i dobrze zaprojektowana strona www firmy przekona kolejnych gości, że warto cię zapamiętać i wrócić w przyszłości.

Jeśli oczekujesz, że twoja strona www będzie narzędziem do zdobywania klientów, tym bardziej ważne jest, aby budziła zaufanie i w umiejętny sposób prowadziła przez proces zamówienia lub sprzedaży. W tym kontekście nieaktualna, ciężka i mało przyjazna strona podziała w sposób odwrotny do zamierzonego.

Skomentuj

avatar