Czego można się dowiedzieć po kilkunastu latach pracy zdalnej?

Czego uczy praca zdalna?

 

Warto czerpać wiedzę od ludzi, którzy zjedli zęby na pracy w swoich profesjach. To pozwala zdobyć niesamowicie cenną i praktyczną wiedzę, która będzie miała realny wpływ na nasze biznesowe umiejętności, na przykład pozwoli ustrzec się popularnych błędów.

Z założenia “moich błędów nie muszą popełniać inni” wyszła Ine Dehandschutter. Jest to belgijska specjalista ds. projektowania stron internetowych i miłośniczka fotografii. Od 2000 roku Ine pracuje jako freelancerka. Ostatnio zdecydowała się podsumować swoje kilkanaście lat pracy zdalnej i podzielić się swoimi przemyśleniami na ten temat.

Czego można się dowiedzieć po kilkunastu latach pracy zdalnej?
Źródło obrazka: pixabay.com/pl/users/StockSnap-894430/

Co w takim razie Ine ma nam – osobom pracującym zdalnie – do przekazania?

Po pierwsze, osoba pracująca zdalnie musi zdać sobie sprawę, że realizacja “mobilnego” planu zawodowego wiąże się z wieloma niemiłymi sytuacjami typu płacz, zwątpienie, zniechęcenie. Jednakże gdyby na to spojrzeć obiektywnie, to każda forma pracy się z tym wiąże. Jak ktoś pracuje na etat, to może trafić na niemiłego szefa lub nieprzyjaźnie nastawionych współpracowników. Do tego należy dodać stres wynikający z nierealnych oczekiwań narzucanych przez pracodawcę i związany z napiętym terminarzem.

Po drugie, każda osoba pracująca zdalnie powinna wiedzieć, że należy zarządzać swoimi zawodowymi obowiązkami. Aby wykonać to poprawnie i sprawnie, wszystko powinno mieć swój cel określony zgodnie z koncepcją SMART (simple, measureable, achievable, relevant, timely defined). Innymi słowy cel musi być:

  • prosty (ujęty w kilku konkretnych, krótkich zdaniach)
  • mierzalny (móc go sprawdzić za pomocą liczb)
  • osiągalny (realistyczny)
  • istotny (ważny dla jednostki, wzbudzający jego chęć do działania)
  • określony w czasie (ujęty w dokładnie zdefiniowanych ramach czasowych)

Ustal swoją wartość

Potraktuj swoją pracę jako projekt i przeprowadź dla niego analizę finansową poprzez zestawienie kosztów i zakładanych dochodów. W ten sposób możesz obliczyć, ile jest warta twoja roboczogodzina. Gdyby zakładany plan nie układał się tak, jak należy, warto w takiej sytuacji pomyśleć o przebranżowieniu się lub też poszerzeniu swojego wachlarza kompetencji.

Nie ma co ukrywać, że jeżeli coś nas uchroni przed jedną wpadką, to nie uchroni przed kolejnymi. Oczywiście może ich być mniej. Dlatego też błędów nie należy się bać ani tym bardziej wstydzić. Należy wyciągać z nich wnioski i na tej podstawie przeprowadzać konkretne zmiany.

Sprawy księgowe pozostaw w rękach księgowej

Tak, jak księgowa nigdy nie będzie dobra w tym, co ty robisz, tak i ty nie będziesz tak dobry w dziedzinie finansów i rozliczania się z urzędami, jak ona. Po prostu oszczędzaj swój czas. Po piąte, zdaniem Ine, nie sprzedawaj się zbyt tanio ani też nie rób nic za darmo. W pierwszym przypadku – polityka niskiej ceny wcześniej czy później uderzy w ciebie ze zdwojoną siłą.

Zawsze znajdzie się ktoś, kto wykona taniej twoje zlecenie. Nie zgadzaj się też na pracę za darmo. Wyjątkami od reguły są sytuacje, w których pomocy potrzebują twoi rodzice, organizacja nonprofit lub też kolega pracujący w firmie lub branży, co można potraktować jako cenny kontakt do wykorzystania w odpowiedniej chwili. Po prostu należy nauczyć się wypowiadać słowo “nie”.

Jeżeli potrzebujesz znaleźć pierwszych klientów, to zacznij od swoich najbliższych, znajomych i posiadanych kontaktów. Skupiaj się na dobrych klientach. Nie rozdrabniaj się – zastosuj zasadę 20:80 (20% klientów generuje 80% dochodu). Po siódme – szybko podejmuj decyzje. Jeżeli klient nie chce wypłacić ci należnej kwoty, przyciskaj go na różne sposoby. Jak to dobrze powiedziała Ine:

“jeśli klient ci nie zapłaci, nie będziesz miał za co kupić chleba”

Networking, networking, networking

Poprzez sieć kontaktów znajdziesz albo nowych partnerów, albo nowych klientów. Po dziewiąte – otaczaj się ludźmi. Korzystaj z biur coworkingowych. Wymieniaj się z ludźmi swoimi spostrzeżeniami. To znacznie zredukuje poziom niepewności, który towarzyszy pracy zdalnej. Po dziesiąte – miej w sobie głód bycia ciągle lepszym. Sprawdzaj efektywność swojego czasu, zrealizowanych projektów oraz pozyskiwanych profitów.

Biuro, które pracuje razem z tobą

Zapisz

Zapisz