Dlaczego nie mam klientów?

Kariera freelancera to pod wieloma względami wymarzona ścieżka zawodowa dla specjalistów z przeróżnych branż. To możliwość zarabiania z dowolnego miejsca na świecie, bez normowanych godzin pracy, a przy tym realizacji w tym, co faktycznie się lubi. Praca na etacie w takim porównaniu potrafi wypaść wyjątkowo blado.

Dlaczego nie mam klientów?
Dlaczego freelancer nie ma klientów?

Jednak na przeszkodzie w zrealizowania planu uczynienia z pracy freelancera głównego źródła dochodów często staje zbyt mała ilość zleceń. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak zdobywać nowych klientów, którzy pomogą w rozkręceniu kariery wolnego strzelca? Właśnie z tym tematem w dzisiejszym wpisie się rozprawimy i podpowiemy, dlaczego wciąż nie masz klientów. Zapraszamy!

Twoje portfolio nie jest wystarczająco dobre

Klienci szukający freelancerów do wykonania konkretną pracę, potrzebują dowodu na to, że to właśnie Ty do tego zadania nadajesz się najlepiej. Lista klientów, ukończone szkoły, czy otrzymane dyplomy – to wszystko okazuje się niewystarczające, gdy nie stoi za nimi solidne portfolio. To na jego podstawie klienci oceniają nie tylko umiejętności, ale przede wszystkim Twój styl.

Jesteś fotografem, copywriterem, grafikiem lub programistą? Niezależnie od tego, czym się zajmujesz, kluczem do pozyskiwania nowych klientów jest przemyślane portfolio. Nie musi to być nawet strona internetowa – w wielu wypadkach wystarczy starannie przygotowane portfolio w PDF, a w przypadku copywritera próbka tekstów na przykład w folderze Google Docs.

Nie posiadasz rekomendacji od zadowolonych klientów

Portfolio jest najlepszym dowodem na to, że faktycznie masz umiejętności w danej dziedzinie. Jednak w pracy freelancera liczy się także jakość komunikacji i realizacja założeń określonych w briefie. Są to kwestie, w których zleceniodawca po prostu musi Ci zaufać. Natomiast jednym z najlepszych sposobów zwiększających zaufanie jeszcze przed rozpoczęciem współpracy będą rekomendacje od zadowolonych klientów.

Gdzie szukać klientów dla freelancera?
Jak znaleźć klientów dla freelancera?

Niezależnie od tego, czy reklamujesz się poprzez swoją stronę internetową, czy zdobywasz zlecenia na portalach typu Useme lub LinkedIn, koniecznie zadbaj o to, aby pozytywne recenzje zwiększyły Twoje szansę na pozyskiwanie nowych klientów. Aby to zrobić, zacznij od wysłania uprzejmych próśb do poprzednich klientów. Wbrew pozorom większość z nich, jeśli jest zadowolona ze współpracy, bez problemu napisze jedno lub dwa zdania o Waszej współpracy.

Zadowolony klient to prawdziwy influencer

Pozytywne opinie to tylko jeden aspekt dobrze wykonanej pracy. Pomyśl o swoich klientach jak o influencerach, którzy polecą Twoje usługi kolejnym osobom. Poczta pantoflowa to nie tylko domena biznesów stacjonarnych! Doświadczony, komunikatywny i dostarczający pracę na czas zlecenia freelancer to towar deficytowy i może liczyć na to, że zadowolony zleceniodawca poleci go, gdy nadarzy się ku temu okazja.

Nie działasz w niszy

Mówi się, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Co prawda w pracy freelancera nie działa to dokładnie tak samo, ale oferowanie swoich usług w zbyt szerokim zakresie często przekłada się negatywnie na ilość otrzymywanych zleceń.

Na początku strategia polowania na zlecenia o zróżnicowanej tematyce wydaje się rozsądna. W dłuższej perspektywie przyczynia się jednak do niskiej konkurencyjności naszej oferty, a co za tym idzie spadku wiary w siebie.

Jak zdobywać nowych klientów?
Jak freelancer zdobywa nowych klientów?

Weźmy za przykład pracę fotografa. Osoba szukająca różnych zleceń, które łączy jedynie to, że wykonuje się je tym samym narzędziem, z punktu widzenia zleceniodawcy będzie mniej „atrakcyjna” od specjalisty w danej niszy. Co więcej, określając konkretną dziedzinę (np. fotografia kulinarna), automatycznie budujemy swoją markę osobistą, a przy tym konkurujemy z mniejszą ilością freelancerów.

Nie dbasz o marketing

Przemyślana reklama, a co za tym idzie budowanie własnej marki, to jeden z absolutnie kluczowych aspektów w pracy freelancera. To właśnie tutaj podpisujesz się pod swoją pracą imieniem i nazwiskiem. Wokół swojej osoby musisz zbudować branding mający przekonać potencjalnych zleceniodawców.

Przemyślana strona internetowa to dopiero początek przygody związanej z budowaniem odpowiedniego wizerunku. Nie możesz zapominać też o starannym przygotowaniu profilu w portalach dla freelancerów ani o mediach społecznościowych. Profejonalne portale pracy zdalnej dla freelancerów i platformy społęcznościowe to tylko dwa przykłady, które dla wielu wolnych strzelców stanowią podstawowe źródło nowych zleceń.