Strategia marketingowa dla freelancera

Freelancing jest prosty i dostępny dla każdego: masz przydatne umiejętności i wiedzę, więc wykonujesz zlecenia dla klientów, którzy ich potrzebują. W praktyce przyda Ci się jednak sposób, jak do tych klientów dotrzeć i jak przekonać ich, że Twoja oferta jest lepsza niż konkurencji. Narzędzie, które pozwoli Ci odróżnić się od innych freelancerów i pokazać Twoje mocne strony.

Wszystko to jest przedmiotem marketingu dla freelancerów. Każdy wolny strzelec przynajmniej raz spotkał się ze stwierdzeniem, że jako niezależny specjalista będzie nie tylko swoim własnym szefem, ale również kadrową, księgową i działem sprzedaży.

Strategia marketingowa dla freelancera
Jak stworzyć strategię marketingową w pracy zdalnej?

Jest w tym sporo prawdy, ale marketing freelancera to nie tylko składanie ofert i regularne dodawanie prac do portfolio. Możesz świetnie prosperować również przy takim planie minimum, ale Twoja kariera wolnego strzelca rozwinie się szybciej, jeśli odpowiednio wcześnie wdrożysz strategię marketingową.

 

Co to jest strategia marketingowa i dlaczego freelancer jej potrzebuje?

Strategia marketingowa nie oznacza, że musisz uruchamiać konta na wszystkich mediach społecznościowych i zatrudniać dodatkowe osoby do ich prowadzenia. Strategia marketingowa nie ma również związku z tym, czy korzystasz z płatnych reklam lub czy w ogóle dysponujesz budżetem na marketing.

Pomyśl o niej jako o zestawie praktyk i systematycznych działań, które pomogą Ci utrzymać się na kursie skutecznego freelancera i tym samym dotrzeć do klientów, z którymi chcesz pracować. Jeśli korzystasz z płatnych reklam, na przykład AdWords, strategia pomoże Ci także ustalić, jak najlepiej to zrobić.

Ustal cele Twoich klientów

Tak, Twoje cele też są istotne, ale najważniejsze będą prawdopodobnie koncentrowały się wokół tego, jak zdobyć nowych klientów lub nawiązać długotrwałe, satysfakcjonujące współprace. Mniej istotne z Twojego punktu widzenia są zaangażowanie klientów czy budowanie świadomości marki – przynajmniej na początkowym etapie.

Strategia marketingowa dla freelancera - jak ją stworzyć?
Dobre praktyki i działania marketingowe dla freelancerów

Aby to osiągnąć, musisz przede wszystkim poznać swoją grupę odbiorców. Kto jest twoim idealnym klientem? W jakiej branży działa, jak duża jest jego firma? Jakie problemy może rozwiązać Twoja usługa? Kiedy to ustalisz, łatwiej będzie Ci do nich dotrzeć i zaprezentować swoją ofertę, skrojoną idealnie do ich potrzeb.

Jak sprzedawać swoje usługi?

W ten sposób dochodzimy również do sprzedaży – lejek sprzedażowy może być różny, w zależności od branży i wielkości firmy. Jednoosobowa działalność zleci Ci przygotowanie strony www z dnia na dzień, ale większa firma może potrzebować więcej czasu na decyzję i formalności.

Jeśli wiesz, że proces podejmowania decyzji i kupna Twojej usługi jest dłuższy, pomyśl, przez jakie etapy przechodzi klient do momentu, w którym podpisujecie kontrakt i jak możesz wpływać na kolejne kroki. Zmierz, jak często dostajesz zapytania ofertowe od zupełnie nowych osób na Twojej stronie w stosunku do powracających użytkowników. Która grupa jest dla Ciebie większym źródłem potencjalnych klientów?

Niezbędne elementy strategii marketingowej dla freelancerów

Tworząc strategię marketingową ustal:

  • twój brand voice i elementy identyfikacji wizualnej: pomogą stworzyć spójny, konsekwentny wizerunek, który budzi zaufanie i świadczy o profesjonalizmie
  • platformę komunikacyjną
  • co odróżnia Cię od innych freelancerów? Co oferujesz, czego nie ma nikt inny i dlaczego jesteś dobry w tym, co robisz?
  • jakie cele pomagasz osiągnąć klientom?

 

Ustal kanały sprzedażowe i swój budżet

Na początku marketing może kosztować Cię więcej czasu i wysiłku, niż realnych nakładów finansowych. Ile czasu w ciągu tygodnia możesz poświęcić na doglądanie swojej strony, portfolio, bloga czy mediów społecznościowych? Ważne jest również, jaki kanał przynosi Ci więcej ruchu i pytań ofertowych.

Strategia marketingowa dla freelancera - co Ci daje?
Strategia marketingowa – nie tylko oferty i portfolio

Na pewno najważniejsze będą oferty oraz strona, do której linkujesz w swoich propozycjach i w stopce maila. Portfolio lub strona domowa powinny być zatem regularnie odświeżane i przyjazne w obsłudze. Dla freelancerów czas poświęcony na dodawanie nowych treści na profesjonalnym profilu w mediach społecznościowych, prowadzenie grupy lub pisanie bloga może dawać większe korzyści niż pieniądze wydawane na płatne kampanie reklamowe.

Czas to pieniądz

Zastanów się, ile czasu możesz regularnie poświęcać na działania marketingowe. Konsekwencja jest podstawą działania. Im bardziej realistyczna będzie Twoja ocena, tym lepsze efekty przyniesie. Pozycję freelancera buduje nie jedna duża kampania raz na rok, która przepali sporą część  funduszu, ale niewielkie, regularne działania, które potwierdzają Twoją obecność na rynku.

Pamiętaj, że nie musisz być wszędzie! Wybierz taką formę reklamy, która jest dla Ciebie… najmniej irytująca. Na jakie reklamy zwracasz uwagę? Które treści decydujesz się chociaż przejrzeć?

Oceń, czy bardziej opłaca Ci się poświęcać cenne kwadranse na przemyślaną i zaplanowaną obecność w sieci, czy zainwestować nawet niewielkie sumy w narzędzia, które pomogą Ci zautomatyzować marketing.

Ile powinna obejmować Twoja strategia?

Przy tworzeniu strategii marketingowej przydadzą Ci się jeszcze dwie informacje:

  • robić to, co wszyscy, czy przecierać szlaki?
  • ile czasu powinna działać Twoja strategia?

Na pewno nie dziwi Cię, że większość firm wydaje 60% swojego budżetu reklamowego na Facebooku i reklamach Googla. Czy to oznacza, że dla Ciebie również nie ma innej drogi? Z jednej strony dowód społeczny robi swoje: skoro wszyscy to robią, to znaczy, że to działa, więc zadziała również u mnie. Z drugiej strony – powtarzalność zachowań reklamowych oznacza, że nikt nie wpadł na pomysł, jak zrobić to inaczej. To może być Twoje odkrycie!

Ile powinna trwać Twoja strategia? Świat mediów cyfrowych zmienia się dość szybko, dlatego zamiast trzymać się twardo raz wybranych narzędzi i praktyk, postaw na elastyczność. To nie znaczy, że musisz rzucać się na każdy portal społecznościowy, ale że warto mieć oczy i uszy szeroko otwarte. Podglądaj, co robi konkurencja i regularnie czytaj przynajmniej jeden blog marketingowy, aby wiedzieć, jakie są nowości.

 

Zamiast podsumowania: dlaczego nie wszystkie strategie działają?

Pamiętaj, że strategia marketingowa to nie wszystko – możesz mieć świetne pomysły, ale jeśli produkt, jaki sprzedajesz, nie broni się sam, nawet najlepsza strategia go nie udźwignie. Przyjmijmy, że chcesz przebić się w branży copywriterów lifestylowych i piać teksty poradnikowe dla młodych mam. Jeśli rynek jest nasycony takimi usługami, zwyczajne prawo popytu i podaży może położyć kres Twoim ambicjom lub mocno rozciągnąć w czasie ich realizację.

Nawet jeśli Twój pomysł na freelancing jest gotów się rozwinąć, masz niszę rynkową i wiesz, że jest zapotrzebowanie na Twoje sługi, codzienna praca przy marketingu może Cię przytłaczać. Warto poprosić o pomoc kogoś z zewnątrz – przyjaciela, partnera, początkującego freelancera o niskich stawkach – i zadbać, aby Twoja strategia została wcielona w życie.

Łatwo jest podjąć decyzję o przejściu na freelancing – dzięki takim serwisom, jak Useme, nie musisz nawet zakładać firmy i ponosić miesięcznych kosztów jej utrzymania. Celem jest jednak zostać freelancerem, który ma klientów i utrzymuje się z pracy zdalnej. Plan działania, jaki daje strategia marketingowa, sprawi, że nie będziesz wyważał otwartych drzwi.