10+ narzędzi UX nie tylko dla deweloperów

10+ narzędzi UX nie tylko dla deweloperów

10+ narzędzi UX nie tylko dla deweloperów

Nawet jeśli nie projektujesz stron, a zajmujesz się content marketingiem czy SEO, podstawowa wiedza dotycząca optymalizacji strony i UX może ci się przydać. Bez dobrego usability trudno bowiem zainteresować treścią tego, kto odwiedza twoją stronę.

10+ narzędzi UX nie tylko dla deweloperów
Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/fancycrave1-1115284/

Usability to nic innego, tylko doświadczenie użytkownika. Niekwestionowany autorytet w dziedzinie UX, Jakob Nielsen, wskazuje, co składa się na UX. To łatwość, z jaką odwiedzający porusza się po twojej stronie, odnajduje potrzebne treści i wykorzystuje jej możliwości. Liczy się także poziom satysfakcji, jakie daje korzystanie ze strony i oczywiście… ilość błędów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o każdym z tych elementów, polecamy zbiór tekstów Nielsen Group na temat user experience dostępny tu.

Nie trzeba chyba przypominać, że dobre usability przekłada się także na wysokość współczynnika odrzuceń – a to jest zagadnienie bliskie wszystkim administratorom stron.

Chcesz, aby odwiedzający wracali, traktowali twoją stronę jako źródło treści wysokiej jakości i udostępniali jej zawartość? User experience, poza dobrym content marketingiem, to klucz do sukcesu. Niżej proponujemy listę narzędzi, które ułatwią rozwiązanie problemów pojawiających się na twojej stronie.
Do dzieła!

Prędkość strony

Pierwsze i bez wątpienia najważniejsze kryterium usability. Uważa się, że strona, aby była szybka, musi… ładować się w mgnieniu oka. Dosłownie chodzi o ułamki sekundy. Jeśli twoja strona potrzebuje 3-4 sekund na wyświetlenie wszystkich treści, ryzykujesz zniechęcenie użytkownika.

GTMetrix
To darmowe narzędzie pomaga zlokalizować element spowalniający stronę. Umożliwia przeprowadzenie jednorazowego testu albo, jeśli potrzebujesz, założenie konta i pobieranie miesięcznych raportów na temat zapisanych stron. Dzięki raportom będziesz wiedział, w których partiach kodu, stylu CSS czy obrazach szukać błędów.

Google PageSpeed Tools lub Google Webmaster Tools 
To narzędzie dla deweloperów pomaga zidentyfikować źródła problemów i uczynić stronę szybszą i bardziej przyjazną dla urządzeń mobilnych.

Pingdom
Narzędzie do analizowania adresu URL online. Skopiuj adres swojej strony do przeglądarki Pingdom, a dowiesz się, co powoduje zastoje na stronie i co wyeliminować, aby poprawić jej szybkość.

Design i nawigacja

Nawet najlepszy content nie obroni się sam, jeśli nie dasz czytelnikowi szansy, aby do niego dotrzeć. W tym właśnie ma pomagać design i nawigacja – mają płynnie prowadzić użytkownika przez treść strony.

Jeśli pracujesz nad dużym projektem, skorzystaj z techniki card sorting. Zanim strona zostanie uruchomiona, grupa użytkowników dostaje możliwość samodzielnego poukładania opcji menu w sposób, który uważają za najbardziej efektywny i intuicyjny. Nie bój się korzystać z ich doświadczeń!

OptimalSort
Oto aplikacja, dzięki której możesz zaprosić użytkowników do samodzielnego ułożenia treści na twojej stronie.
OptimalSort to nie jedyne narzędzie, jakie oferuje OptimalWorkshop. Inne produkty dają możliwość sprawdzenia, na jakim etapie użytkownicy twojej strony napotykają na najwięcej problemów (Treejack) lub jakie są ich pierwsze wrażenia i dlaczego opuszczają twoją stronę (Chalmark).
Niestety, narzędzia OptimalWorkshop nie są darmowe. Ceny w kontach płatnych zaczynają się od 100$.

Spur
Sam możesz przetestować design swojej strony. Wpisz adres URL, a dostaniesz „wyciąg” z opcjami sprawdzenia, czy twój design nadal prezentuje się dobrze w wysokim kontraście, czarno-biały, kiedy jest rozmyty i na różnych poziomach ostrości.

Interakcja

Zawsze byłeś ciekaw, co interesuje twoich użytkowników, gdzie patrzą i na co klikają? Jeśli zrozumiesz, co przyciąga ich uwagę, będziesz mógł poprawić swoją stronę i tym samym poprawić jakość UX.

CrazyEgg lub ClickHeat
Co odrzuca twoich odwiedzających? Które części strony przyciągają największą uwagę? Wszystko to możesz sprawdzić na CrazyEgg – każdy plan jest darmowy przez pierwsze 30 dni, a najtańszy można kupić już za 9$ za miesiąc.

Na podobnej zasadzie działa darmowy ClickHeat z Labs Media, ale ten polecamy bardziej zaawansowanym użytkownikom. Korzystanie z ClickHeat wymaga bowiem pobrania oprogramowania i instalacji na swoim serwerze.

Landing Page

Jedno z najbardziej efektywnych narzędzi do konwersji jeśli tylko… jest dobrze zaprojektowane. Wielu marketingowców regularnie używa testów A/B aby sprawdzić, która z przygotowanych wersji cieszy się większą popularnością i jest bardziej perswazyjna. Dotyczy to także usability. Pewna grupa narzędzi pozwoli ci wyświetlać stronę z alternatywnymi nagłówkami, designem czy layoutem, żeby sprawdzić, która ma większą siłę przebicia.

Google Content Experiment
To darmowe narzędzie dla deweloperów pomoże ci przetestować na twoim koncie Analyticsa nawet pięć różnych wersji strony.

Optimizely
Ten program nie jest darmowy, ale przez 30 dni możesz załadować stronę i zmieniać jej content. Największą zaletą Optymizely jest łatwość użytkowania – kilka przycisków i parę kliknięć, a twoja strona jest odmieniona i… gotowa do testów.

Badania UX

Inną metodą testowania UX jest pytanie użytkowników o ich opinię i zapewnienie wsparcia, kiedy napotykają na problemy.

IntuitionHQ 
Darmowy plan pozwala na przeprowadzenie dziesięciu testów z nielimitowaną liczbą pytań do 350 użytkowników. Już taka próbka powinna wystarczyć, aby zebrać użyteczne dane.

ClueApp
Ta darmowa aplikacja umożliwia zaproszenie twoich użytkowników do ocenienia strony. Wklejasz adres w pole, a aplikacja generuje „Test 5 sekund”, który możesz rozesłać do użytkowników lub opublikować na mediach społecznościowych. Wyniki powiedzą ci, co użytkownicy zapamiętują po odwiedzeniu witryny i jak radzą sobie z nawigowaniem na stronie.

Dostępność

Dlaczego ludzie nie korzystają z twojej strony? Co sprawia, że szybko uciekają z witryny? Jedną z przyczyn może być sama technologia. I nie dotyczy to tylko tych, którzy korzystają ze starej wersji Internet Explorer…

BrowserShots
Testowanie strony na wielu urządzeniach i przeglądarkach to zajęcie czasochłonne, ale BrowserShots trochę je upraszcza. Ta witryna umożliwi przetestowanie twojej strony na wielu różnych wersjach wielu różnych przeglądarek. Uwaga! Im więcej przeglądarek zaznaczysz, tym wolniej strona będzie działać, dlatego lepiej skoncentrować się na wybranych wersjach.

W3C Markup Validator Service
Strona może wygląda niepozornie, ale testuje strony pod kątem kompatybilności W3C od ponad 20 lat. Wpisz adres swojej strony, a otrzymasz szybki skrócony raport błędów w HTML i XHTML.

Check my colours
Jesteś pewny, że schemat kolorów twojego layoutu jest tak samo przyjazny dla wszystkich użytkowników? Tu możesz przetestować kontrast, jasność i nasycenie kolorów, aby wyeliminować potencjalne błędy i utrudnienia.

Inne narzędzia

Na koniec prezentujemy jeszcze narzędzia do badania innych aspektów UX.

UsabilityHub
To zestaw kilku narzędzi, które obejmują test pięciu sekund (dla designu), test klikania (dla landing page) i testy konwersji. Nie są darmowe, ale jeśli zdecydujesz się na pomoc w sprawdzaniu i ocenianiu innych stron, możesz otrzymać darmowe przetestowanie swojej strony.

Zurb
To zestaw narzędzi do testowania usability. Podobnie jak Spur przydaje się do testowania „wizualnego” UX, Zurb podpowie ci, co ludzie zapamiętują po wizycie na twojej stronie (Clue) lub jakie są słabe punkty twojego projektu (Axe). Aby skorzystać z Zurb, potrzebne jest płatne konto za 20$ na miesiąc.

Te lub podobne narzędzia i testowanie różnych aspektów UX pomoże ci poprawić jakość doświadczeń użytkownika na stronie. Z kolei lepsze UX przekłada się zawsze na popularność twojej strony, wysokość współczynnika odrzuceń i… ilość zadowolonych użytkowników.
A może masz doświadczenia z pracą nad UX, którymi chcesz się z nami podzielić? Czekamy na wasze wpisy w komentarzach!

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Skomentuj

Dodaj pierwszy komentarz (nie wymaga logowania)!

avatar