Jak zdobyć pierwsze zlecenie

Zdobądź swoje pierwsze zlecenie

 

Jeśli pracujesz na własną rękę, pewnie już zauważyłeś, że konkurencja w branży kreatywnej jest spora. Nawet freelancer ze sporym stażem musi się postarać, aby znaleźć klienta. Jeśli dopiero zaczynasz swoją drogę w tej dziedzinie, prawdopodobnie nie raz miałeś chwile desperacji. Mamy dla ciebie 9 rad, które pomogą ci szybciej zdobyć pierwsze zlecenia.

Jak zdobyć pierwsze zlecenie

Źródło obrazka: pixabay.com/en/users/geralt-9301/

1. Wyeliminuj wszystkie rozpraszacze

We freelancingu nie ma miejsca na lenistwo i bezczynność. Czasem trudno ignorować sieci społecznościowe oraz inne rozrywki, a to właśnie one pożerają większość twojego czasu. Zwycięstwo nad lenistwem – to prawie 50% sukcesu freelancera.

2. Bądź cierpliwy

Włożyłeś sporo pracy i wysiłku w stworzenie swojego portfolio oraz wypełnienie profili na różnych portalach dla freelancerów, ale zleceniodawcy nie reagują? Bądź cierpliwy. Zanim uzyskasz pierwsze zlecenie może minąć jeden dzień, a może i trzy tygodnie. Prawdopodobieństwo, że będzie odpowiadać twojemu poziomowi wiedzy oraz pożądanemu wynagrodzeniu wynosi około 5%.

Jeśli w ciągu miesiąca nikt się nie odezwie, warto sprawdzić, może rzeczywiście robisz coś źle?

3. Stwórz doskonały profil w serwisie dla freelancerów

Posługuj się poprawną polszczyzną, szczegółowo opisz swoje umiejętności oraz doświadczenie, które może być przydatne dla klienta. Z drugiej strony pilnuj, żeby pisać zwięźle, bez „lania wody”, w przeciwnym razie klient może po prostu nie przeczytać informacji do końca.

4. Upewnij się, że twoje portfolio nie jest puste

Dla profesjonalistów z doświadczeniem nie jest to problem, ale początkujący freelancer może być nieco zdezorientowany. Jeśli nie masz jeszcze żadnego wykonanego zlecenia, zrób kilka projektów wyłącznie w celu uzupełnienia zakładki portfolio, żeby pokazać potencjalnym klientom swoje umiejętności. Z biegiem czasu te projekty można będzie zastąpić realnymi, ale na początek lepiej dodać takie niż żadne.

Jeśli masz dużo wykonanych prac, nie ma potrzeby, aby wrzucać wszystko do portfolio – wybierz 4-5 najbardziej udanych prac. Najważniejsze jest, aby pokazać, jakie zadania jesteś w stanie wykonać, żeby dać klientom możliwość zobaczenia jakości twojego kodu, grafiki lub tekstu.

Jeśli uzupełnisz zakładkę portfolio w serwisie Useme, dostaniesz za to bonus w postaci jednego wystawienia faktury VAT bez prowizji.

5. Staraj się nie ośmieszyć

Ta rada też odnosi się do twojego profilu: ustaw normalne zdjęcie na awatara! Nie w stroju kąpielowym na plaży i nie z grilla z przyjaciółmi. Idealne zdjęcie do profilu – to proste i jasne zdjęcie na jednorodnym tle. Brzmi jak banał, ale praktyka pokazuje, że nie dla wszystkich.

6. Uważnie czytaj zadanie od klienta…

… i przeczytaj je w całości. Jest to niezbędne, aby:

  • sprawdzić, czy zmożesz je w ogóle wykonać;
  • złożyć ofertę Zleceniodawcy – pierwsza wiadomość do klienta, w której zasadniczo sprzedajesz swoje usługi.

7. Poprawnie składaj oferty i pisz listy motywacyjne

Jest to jeden z trzech filarów, na których spoczywa decyzja klienta, czy przyjąć twoją ofertę (drugi i trzeci to twój profil i twoja dobra reputacja). Ponieważ jeszcze nie masz żadnej reputacji, pozostałe dwa filary powinny być dość mocne. Unikaj szablonów, zawsze pisz unikalne wiadomości. Klient powinien zrozumieć od pierwszej linijki, że oferta jest skierowana do niego i opisuje jego problemy. Wiadomość powinna być napisana poprawną polszczyzna oraz zwięźle – najwyżej 300 znaków.

8. Nie dumpinguj

Nie doda to ci solidności. Podejście „praca do portfolio” też się nie sprawdza. Znaj swoją cenę i bądź pewny siebie w trakcie negocjacji. Jeśli klient prosi o zniżkę z racji tego, że zleca ci pierwszą pracę, zgadzaj się. Możesz sam zaproponować rabat w wysokości około 20%. Pamiętaj, że powinno to wyglądać jako kompromis, wyjątek, a nie jak krzyk rozpaczy.

9. Nie poddawaj się

Pamiętaj, że będą jeszcze czasy, kiedy będziesz miał dużo ciekawych zleceń, trzeba tylko postarać się teraz o swoją przyszłość.

Co zrobić, aby zatrudniali cię najlepsi zleceniodawcy?

Zapisz

Skomentuj

avatar