Home office dla freelancerów to nic nowego. Jednak w ostatnich dwunastu miesiącach praca z domu stała się codziennością także dla wielu pracowników biurowych.
W teorii praca z domu to rozwiązanie idealne. Budzisz się rano, jesz śniadanie, robisz kawę i w szlafroku zasiadasz do komputera. Nie tracisz czasu na dojazdy, nie musisz się specjalnie stroić ani nawet czesać. Jednak w praktyce odpowiednie zorganizowanie domowego biura wcale nie jest takie proste. Co więcej, część z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, jak złe warunki do pracy sabotują naszą produktywność każdego dnia.
Dziś przeanalizujemy podstawowe kwestie, na które koniecznie powinieneś zwrócić uwagę, pracując zdalnie. Wszystko w imię większej przyjemności z pracy, zmniejszenia stresu i zwiększenia wydajności. Zapraszamy!
1. Zadbaj o wydzieloną i prywatną przestrzeń
Praca z łóżka, kanapy czy wygodnego fotela może wydawać się wyjątkowo kuszącą wizją. Eksperci jednak ostrzegają – to cichy wróg Twojej produktywności. Wbrew pozorom praca z domowego zacisza wymaga od nas dużo większej dawki skupienia. Konieczne jest wyraźne rozdzielenie przestrzeni do życia prywatnego od zawodowego. Gdy obie sfery się wzajemnie przenikają, dużo trudniej będzie Ci się skupić na pracy do wykonania.
Oczywiście najlepszym rozwiązaniem byłoby przeznaczenie osobnego pokoju na domowe biuro. Wtedy takie pomieszczenie spełnia funkcję Twojego miejsca tylko i wyłącznie do pracy, gdzie nie ma miejsca na rozpraszanie i przeszkadzanie. Rzecz jasna nie każdy może sobie na taki komfort pozwolić. Jeśli to również Twój przypadek, postaraj się znaleźć przestrzeń w mieszkaniu na klasyczny zestaw do pracy: wystarczająco duże biurko oraz ergonomiczny fotel. Jeśli nie mieszkasz sam i narażony jesteś na ciągłe odwracanie uwagi, postaraj się wybrać miejsce z najcichszej części mieszkania.
2. Przygotuj przestrzeń do produktywnej pracy
Warunki do pracy zdalnej wcale nie powinny znacząco odbiegać od tych znanych z biura. Przygotowanie odpowiedniej przestrzeni przełoży się na większą efektywność i skupienie w wykonywaniu kolejnych zadań. Oto kilka podstawowych rzeczy, o które musisz zadbać.
Odpowiednia ilość światła
Punkt bardzo często pomijany – przecież światło to światło. Otóż nie. Po pierwsze, najlepiej, gdy Twoje biurko znajduje się blisko okna. Światło dzienne wpływa korzystnie zarówno na samopoczucie, jak i komfort pracy. Na wypadek wpadającego ostrego światła w oknach możesz zainstalować rolety z przepuszczalnego materiału.
Unikaj także pracy z oknem za plecami. Nie dość, że zasłonisz całe światło i czytanie dokumentów będzie niekomfortowe, to w ekranie komputera mogą pojawiać się męczące wzrok odblaski.
Kolejna kwestia to lampy. Postaw na światło pośrednie, czyli takie, które oświetla przestrzeń do pracy, ale nie znajduje się w Twoim polu widzenia. Lampkę biurkową umieść natomiast tak, aby oświetlać przestrzeń do pracy od góry i nie powodować odblasków na monitorze. Zalecana temperatura barwowa żarówek do domowego biura mieści się w zakresie od 4000 do 5000 K.
Postaw na monitor
Lubisz pracować na laptopie? Przy codziennej kilkugodzinnej pracy na komputerze, zdecydowanie powinieneś podłączyć laptopa do monitora. To przede wszystkim większa przestrzeń do pracy, która mniej męczy oczy. Monitor pozwala także podnieść linię naszego wzroku, co przekłada się na bardziej ergonomiczną pozycję podczas pracy. Wielogodzinne spoglądanie na laptopa umieszczonego na blacie powoduje napięcia i przeciążenia odcinka szyjnego. Jeśli wciąż nie jesteś przekonany do monitora, kup odpowiednią podstawkę do laptopa. Dzięki niej podniesiesz ekran komputera przenośnego do zalecanej wysokości.
Bezpieczeństwo połączenia internetowego
Odpowiednio szybka usługa od dostawcy internetu to oczywiście podstawa. Niewiele jest rzeczy bardziej irytujących podczas pracy online od kiepskiego transferu i zacinającego się połączenia. Jednak czy zastanawiałeś się nad samym bezpieczeństwem korzystania z sieci w domu? O ile pracując w biurach, zazwyczaj dba o to dział IT, tak w domu nasze łącza cechują się bardzo słabym poziomem zabezpieczeń.
Jak zadbać o bezpieczeństwo podczas pracy zdalnej? Podstawą będzie tutaj odpowiedni program antywirusowy, a także usługa VPN, która pozwoli Ci zabezpieczyć domową sieć internetową – a w tym wszelkie hasła i wrażliwe dane przesyłane online.
Ergonomiczny fotel to podstawa
Kto z nas nigdy nie przyłapał samego siebie podczas pracy w pozycji na tak zwaną „krewetkę”? Nic dziwnego, że później do fizjoterapeutów i rehabilitantów ustawiają się kolejki pracowników biurowych skarżących się na bóle pleców czy nadgarstków. Odpowiednia pozycja podczas wielogodzinnej pracy to podstawa, a wszystko zaczyna się od dobrania odpowiedniego fotela. Wybierz krzesło z jak największą możliwością regulacji, zagłówkiem, podłokietnikami oraz podparciem lędźwiowym.
3. Pozbądź się bałaganu i wszelkich rozpraszaczy
Czytałeś już nieraz, że inteligentni ludzie to bałaganiarze? Z tym nie polemizujemy, ale wiemy jedno – odpowiedni porządek w miejscu pracy wpływa na umiejętność skupienia. Wszystkie niepotrzebne przedmioty na Twoim biurku mogą niepotrzebnie rozpraszać, a co więcej powodować stres i przekładać się na zmniejszenie wydajności w pracy. Zadbaj o to, aby na biurku znajdowały się tylko i wyłącznie rzeczy potrzebne do pracy. To pozwoli Ci skupić się na tym, co najważniejsze.
Twoje domowe biuro – podsumowanie
Mimo iż praca z ciepłego łóżka czy wygodnej kanapy wydaje się idealną opcją, to zdecydowanie powinieneś unikać takiego rozwiązania. Zadbaj o przygotowanie miejsca odizolowanego, stworzonego z myślą o pracy, które nie będzie przenikać się z przestrzenią do odpoczynku. Wymienione powyżej pomysły nie wymagają dużych nakładów czasu ani pieniędzy, a przyniosą widoczne zmiany już od pierwszego dnia.